Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 1786 ggr
[QueenTizzan]
0

Hur mycket hindras ni..

i vardagen av er sjukdom?

Jobb mm.

Nu har jag ingen diagnos och kanske aldrig får en.

Men jag har inte jobbat i hela mitt liv.
Jag hade säkert klarat någon timma om dagen.
Men de tar kol på mig.
Är jag iväg ett par timmar orkar jag inte ta tag i hemmet sen.

Men de e juh samma om jag städar hemma. de räcker med 2-3 rum sen e jag stendöd och måste sova nån timma för att leva igen.

De tär jäkligt mycket på mitt äktenskap då min man bara tror jag är lat. Jag menar jag har juh inga papper att visa heller att så här e de.
Även om jag visar honom denna sidan och han får se vad ni skriver och berättar så har jag ingen diagnos. Förstår ni hur jag menar?

Igår va jag jätte trött, illa mående och mådde allmänt PISS.
Då bara bråkar han med mig. De e så jävla jobbigt. Säger till honom att låta mig vara ett tag så blir de kanske bättre. Men nä han fattar inte. Jag får spader.

fibrogubbe
0

Skriv en "egen" remiss = ett brev till ett sjukhus som har en reumatologmottagning. Max en A4 sida. Vad jag förstår måste dom titta på dig men bara en gång. Troligen ingen hjälp men ev. en diagnos. Om dom inte ger dig det skriftligt kan du be om kopia efteråt.

Mettan
0

KyssJa, du MÅSTE ha kontakt med en läkare snarast. Inte säkert att du har just fibro, du kan ha kroniskt trötthetssyndrom. Det vet jag tyvärr inte så mycket om. Men om du ser i en annan tråd här, hittar du min adress, så kan du får mina filer om fibromyalgi

Pomperipossa
0

Hur mycket jag hindras beror helt på om jag har en bra eller en dålig dag…. Är jag ganska pigg så är det inte så farligt, ok jag kan ju inte pyssla med de olika hobbies jag hade innan eller försöka fara på dansmara eller så, men jag brukar lyckas hålla hemmet i hyffsat skick iaf… Mycket kanske beroende på att jag har olika städdagar för olika rum..

Sara
0

Självklart ska du utredas om du mår så här!

Har du varit hos läkare för det här? Om du har det sök igen och ställ krav. Säg att du är rädd och orolig och vill ha en ordentlig utredning. Alltså inga prover hos vårdcentralen utan till reumatologen ska du och till sjukgymnasten.

Att utrycka rädsla eller stark oro gör många läkare villigare inställda till en utredning.

Sen är jag ledsen att behöva säga det men en del läkare måste man tjata på och kräva saker. En del läkare är inbilska, gammalmodiga och trångsynta.

Utöver att det är skönt att veta att "inget" är fel på en så kan det ju bli tal om sjukersättning och ev bostadstillägg på några tusenlappar i månaden. Det är ju aldrig fel.

Sara

Sara
0

Glömde berätta hur jag hindras.

Jag har hel aktivitetsersättning och har varit hemma helt sedan våren -03.

Jag orkar bara sköta hemmet och mina djur. Jag har ingen sambo och inga barn och idagsläget så tror jag att barn är uteslutet för mig eftersom jag helt enkelt inte skulle orka med att ta hand om det.

Gör jag någon aktivitet så räknar jag med att i princip vara liggande dagen efter.

Sara

ophelia
0

Mitt liv har blivit helt annorlunda sedan fibron bröt ut ordentligt 2001.Den har legat och lurat med smärtor i många år,men gick att bemästra.Idag så kan jag knappt dammsuga kök och tv rum utan att bli helt slut.Att hänga upp en maskin tvätt gör att jag måste vila.Att vila ett par timmar mitt på dagen är ett måste annars blir det sängen runt nio snåret.

Jag har blivit mer bestämnd med åren på att säga ifrån när jag inte orkar.Men det uppskattas inte det kan jag lova.

[QueenTizzan]
0

Jag har ringt vårdcentralen men dom ber hela tiden en ringa tillbax.
Har även rint en privat läkar klinik i kalmar mest för att få en remiss.
Dom skulle ringa mig men jag har inte hört något så jag ska ringa igen.

Vad gäller smärta så är jag ofta väldigt trött i kroppen.
Man kan lyfta armen och de känns som man lyft skrot i en timma. Ibland får jag för mig att dansa lite framför tvn, men glöm de. Jag tar ett par skutt sen e man helt död efteråt.

När jag mår som sämst kan jag knappt ta vatten på huden för de känns så jäkla obehagligt. Annars tycker inte jag att min hy är så känslig som jag hört att vissa säger.
Men som jag skrev i ett annat inlägg så får jag himmla ont I kroppen om någon petar på mig. tex vid revbena.
Eller helst på överarmarna. de gör vansinnigt ont.

Min mormor, mamma och syster har diagnosen fibro så de e kanske stor chans att jag också har de.
Som jag säkert skrivit innan också så har jag sökt i många år för min trötthet i första hand. Man känner sig inte normal när man blir trött av att bara sätta in och ut ur diskmaskinen.

Men när jag läste m fibro så sa de bara KLICK många många symtom stämmde in. Så vi får se.
Man vet juh inte förens man träffat en läkare och har de svart på vitt. Innan dess kan de juh vara vad som helst.

Kram

Sara
0

Ibland måste man komma med förslag till läkaren på vad det kan vara för fel på en, med risk för att bli kallad hypokondrisk. Fundersam

Sara

Anterrabae
0

Hur jag påverkas i min vardag… Hela vardagen och lite till.. Min mans vardag påverkas oxå..

Har alltid ont, orkar nästan inget. Sen årsskiftet har jag flängt till sjukhus felsar gånger i veckan för undersökningar.. Nu är jag helslut. Orkar tvätta, plocka i  och ur diskmaskinen och plocka lite. Inte en chans att jag klara golven.. De får min heltidsjobbande man ta.. *tycker synd om* Badrummet klarar jag en bra dag.. Men sen gör jag inget mer.

Städar jag nåt mer än att plocka i och ur maskiner eller plocka lite måste jag sova middag.

Samma gäller om jag varit ute.. antingen till sjukhus, handlat eller "bara" gått lite.

Jag har hel aktivitetsersättning sen hösten 02.. Innan det vanl. sjukskriven i ett år lite drygt.

Det är tur att jag är sjukskriven.. jag orkar inte som det är. Ett jobb skulle inte funka. har jobbat lite sommrar.. det är allt. Det känns som att man måste vara frisk för att orka vara sjuk..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dreamiz
0

Jag hindras massor! Kan bara jobba halvtid (har halv sjukersättning.) Men för att må hyfsat skulle jag egentligen inte jobba alls.

Har fått dra ner på jättemycket hemma. Handarbete, större hund, mm mm.

När det gäller städning så blir det inte alltid så noga o ibland hoppar jag över pga jag har för ont. Fönstertvätt är jag väldigt dålig med nu då jag behöver ha minst en vecka ledigt för att orka det, o det har jag ju bara på semestern. Så städning är nåt som halkar efter tyvärr.

Sen orkar jag sällan träffa folk på vardagarna. Om jag tvättar en em så blir jag sämre eftersom det innebär att jag inte kan vila den em.

Så det är mycket skit o mycket som påverkar. Jobbigt är det! Mycket har jag lärt mig leva med men ibland blir man ju trött på att få försaka så mycket!

mudkip
0

ja du.. du får nog fortsätta ringa skriva brev mm. för du behöver en diagnos

i hur mkt jag hindras, så kan jag inget just nu, kan inte laga mat, inte koka kaffe, inte hämta posten, kan inte sitta stå gå, har rullstol om jag ska någonstans då smärtan e olidlig, har varit sån här sen i dec innan des lite rörligare, har lsutat med laktos produkter och fläskkött det gör mig bara sämra, annar får jag ingen hjälp mer än tiparol och tryptizol, ligger i min säng och försvinner, kan inte duscha själv, har svårt att få på och av kläder, skriva på datorn, pga smärtan i fingertopparna mm.

hoppas du kan få en doktor och en remiss

reumatologen här tar inte emot oss med fibro, så hoppas du inte bor i Vä Göt. för det måste vara "fel" på en innan man kommer dit, för dem kan inte göra nåt åt det ändå, spenshult var jag på, det e fantastiskt

[QueenTizzan]
0

Bor i kalmar län.
Min mamma, mormor och syster fick sin diagnos i lund så jag hoppas kunna komma dit.
Vi får se vad som händer.

Hemskt att inte kunna göra NÅGOT :(

kram

Hopi
0

mudkip: Du låter ut att ha det hemskt.. Tycker verkligen synd om dig! Hoppas det vänder och blir lite bättre snart! För det kan ju vara perioder som det är sämre och sen kan det bli lite lättare o bättre. *kram*

Det är nog en hel del som jag är förhindrad av att göra oxå.. Men inte så att jag sitter i rullstol eller så. Men måste ta det lugnt dagen/dagarna innan om jag ska göra nåt speciellt, tex åka nånstans för att handla eller nåt sånt. Och sen blir jag såå slut av det att jag inte orkar göra något alls minst en dag efter.. Så livet blir ganska begränsat.. Orkar ju inte alls göra vad jag vill!! Nästa vecka blir det mycket.. Då ska jag till läkaren på måndag, måste köra 4+4 mil, sen på tisdagkväll ska jag på avtackningsfest på jobbet, ska köra 6+6 mil.. Så det kommer att bli vila sen några dagar efter det.. Det är egentligen för mycket när det är 2 dagar så där.. samma vecka.. Men vad ska man göra? Det är bara att kämpa på.. Men jobbigt blir det..

Idag har jag inte orkat gjort ett enda dugg, annat än skött om djuren o diskat, för att jag var ute i trädgården en liten stund igår..

mudkip
0

jag var ganska så pigg i somras, det e det att måns börjat skolan som pajjat mig totalt, att jag måste köra honom dit och hem varje dag och gå upp innan jag somnat ibland, mm, och att jag gjort mer än jag borde, har varit sån här sen i december.

Pomperipossa
0

För mig går det ganska bra nu. När det är sommar (och gärna en varm sådan) så är jag mycket bättre i värk och allt. Jag gick sjukskriven från -97 fram till -05 då jag gick över på aktivitetsstöd. Åkte ihop ordentligt med försäkringskassan och bad dom fara åt hel**te med väl valda ord….eller kanske inte eftersom dom hotade mig med polisanmälan!!!! Dom tänkte inte på att jag var upp rörd pga kärringsa**n som var min handläggare lurade mig på 2 000 i månaden och strulade bort mina papper.

Nu har jag börjat plugga igen så vi får se hur det går..Glad

pottsorken
0

Hm det tog mig sex år att få diagnosen Fibro så man måste börja för annars har man ingen chans alls att få diagnosen.

Själv hindras jag när det gäller det mesta i vardagen, jag kan knappt arbetsträna fyra timmar om dagen,fast jag måste för att doktorn vägrar göra nåt. Lägenheten ser ut som en knarkarkvart för jag orkar inte städa eller göra något annat. Det är klart att vissa stunder funkar det mer än andra. Jag kollade på en invalidskala på 0-100 och jag ligger på runt 40-50 och jag är bara 21 år.

Rita-S
0

Personlig hindras jag.. alt från lite till mycket. Det beror på hur jag mår
Vissa dagar kan jag tapetsera om vardagsrummet och va hel-slut på kvällen men inte orimeligt mycket smärtar.
Andra dagar får jag knapt på mig mina egna strumper.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida