Bettskena och fibromyalgi?
Min tandläkare insisterar på att jag ska ha en bettskena. Jag är lite orolig för att den ska skava och spänna, så att jag sover ännu sämre. Kostar ju rätt mycket också…..Så nu tänkte jag höra om era erfarenheter :-)
Någon som har bettskena? Vad tycker du? Använder du den?
jag har en. i badrumsskåpet. har inte använt den mer än några nätter, och nu har den legat där några år. det var inget för mig. men som tur var så behövde jag inte betala den själv. har däremot märkt på senaste tiden att när jag vaknar så biter jag ihop käkarna på något vis, skulle säkert behöva en sån, men det är en äcklig känsla att ha den i munnen.

Tror det är bra om man kan vänja sig vid bettskena. För biter man ihop eller gnisslar tänker så ger ju det i sin tur dels att tänder kan spricka och ge mycket besvär genom tandvärk osv. Sen kan man få besvär med huvudvärk pga spänningar.
Vet inte vad en bettskena kostar men om man måste till tandläkaren pga sönderbitna tänder så kostar ju det en hel del med.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack, Lillfjanten. Det är det jag är rädd för. Bettskenan kostar ca 1700 med rabatt. Lite dyrt för badrumsskåpet ;-)
Mongu, har du själv provat? Tandläkarens argument kan jag. Jag är väldigt tveksam till att jag biter eller gnisslar. Då borde jag få jätteont i käkarna, vilket jag inte har.
Hellah, man behöver inte få ont i käkerna om man gnisslar. Jag har inte bettskena men min mann har. Han hade inte käkverk eller nåt, men han gnisslade så jag hade svårt att sova. Han skaffade då en, och hans problem med huvudvärk försvann. Han hade inte ont i käkerna innan, men sa han kände sig avspänd efter han började sova med den. Dock är det vanligt att få ont. Det är tyvärr dyrt att testa bara för att testa, men på min minsta syster testade dom över natten med nån sensor som avslöjade om hon gnisslade eller bet i hop. Om denna möjligheten finns kan man kanske mäta med sensor om behovet finns innan man lägger dyra pengar på det?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Har inte de besvären själv men flera i min närhet har det och innan bettskenan så var det inte kul med alla besvär som var.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack för era svar. Tror inte jag gnisslar tänder. Skall diskutera det närmare med min tandläkare.
Men vill gärna ha fler erfarenheter från folk med både fibromyalgi och bettskena. Någon?
Jag skaffade bettskena. Tandläkaren sa lite käckt. Inom 1 månad har du vant dig & sover galant med den. Jo jag tackar. har nu gått ca 3-4 månader & jag har gett upp. Får hemskt ont i tänderna, käke & huvud. Men ska tillbaka. De tror de kan ordna det
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag funderar på att inte be att inte behöva betala den förrän den funkar. Jag har läst att man kan få gå tillbaka flera gånger innan den passar.
Hej! Jag har bettsken och fibromyalgi och för mig fungerar det jättebra! jag tar till och med på den på dagen när jag har enorm huvudvärk på grund av spänningar och då släpper huvudvärken. Kan sitta och plugga med den.
Jag fick den visserligen innan jag blev sjuk, så det kanske är annorlunda då, men jag har ju iaf inte fått några besvär med min bettskena sedan jag fick värk i hela kroppen. Nu vet jag inte varför du ska ha bettskena, jag fick min för att min käke låste sig, det gjorde svinont och det problemet är borta nu iaf.
man behöver justera den för att den ska passa, jag får ont när jag nött ner den så att tyngdpunkterna ligger fel, men då slipar tandläkaren den och så blir det bra igen.
jag kan iaf inte leva utan min bettskena;)
Jag har haft min bettskena c:a 2 år nu och använder den varje natt. Det är superbra, nu har jag inte lika ont i käkarna längre och därmed också mindre huvudvärk.
Dyr var den, men värd varenda krona.

Min bettskena är det bästa jag investerat i. Har inte alls lika ont i käkarna och tänderna. Spänningarna är inte lika jobbiga.