Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2500 ggr
Muskler
2011-10-12 17:09
2

Fibromyalgi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna sidan hamnade jag på igår, handlar ju om fibromyalgi och jag sökte efter sådant som jag i och för sig redan visste sedan länge, och hamnade här. Det gör ju ont att veta det man vet om sjukdomen och då är det dessutopm sorgligt att veta att man har fler handikappande sjukdomar att lida av.

Mitt smeknamn Muskler, ja varför ett sådant namn, mina försök att bygga upp dem är inte särskilt framgångsrika. Finns det någon här som lyckas gå på gymet och lyfta vikter?

Själv får jag nöja mig med mina promenader som blir allt svårare, för nu kommer kylan.

Hejhopp, detta här ovan låter ju urtrist och jag är ju inte urtrist, bara sjuk. Det är många som inte förstår det och stridande med FK i över 3 år har ju gjort mig sjukare, men ingen erkänner det. Idag har jag sjukersättning och den satt långt inne.

Jag är glad att jag orkar…ja vad orkar jag? inte så mycket, den enda muskeln som är riktgt pigg är munmuskulaturen- alltså pratet, tackoch lov.

Ha en fin dag önskar Maria!Glad

Pippi68
2011-10-13 11:38
0

Hej.

Bra att du har humöret uppe.

Det blir ju inte bättre av att vara sur och grinig Skrattande

Jag håller med om vad du skrev, nu kommer kylan och med den blir det onda ännu värre. Men det är bara att bita ihop och le. Snart är det sommar, sol och värme igen.

Ha en fortsatt bra dag / Pippi

Muskler
2011-10-13 19:18
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej Pippi Tack för din respons/kommentar. Nog överväger det goda humöret i en  mycket svår situation. Kylan är inte rolig och det hjälper inte med varma kläder, det går rakt in i skelettet….Men snart är sommaren här!

Ha en fin kväll.  /Maria

Naznaz
2011-10-14 14:06
0

Hej!

Du är inte ensam om det, själv har jag haft fibro diagnos sedan sedan våren 2000.

Jag har haft fibromyalgi hela mitt liv. Ett bra tips att ha leder skinn jacka och väs under kylan. De brukar vara dyra i butiker, men prova second hand eller ELLOS ibland med Rabat för medlemmar.

Kram/Naznaz

Muskler
2011-10-14 15:19
0

Hej Naznaz  Det är trist att vara sjuk, jodå. Bra förslag du kommer med här, jag har prövat olika skinn men det är för tungt för mig, orkar inte bära det, även tunna skinn.

Jag köpte en jättevarm kappa, dunliknande förra vintern och den är bra upp till 10 g kallt. Jag brukar vara inne nästan hela vintrarna då mina knän inte tål kylan på grund av artros. 

Hälsn från Maria

Naznaz
2011-10-14 15:33
0

Hej igen!

Men om du har västen och jackan av skinn och en varm jacka av de som sport butikerna säljer för regn och kyla ovanpå är utmärkt.

Glöm inte nacken och axlarna ta på dig ett varmt ylle hals duk också.

På nätet finns Miss Meri av Swedins under kläder postorder som du kan utnyttja. De har BH med breda axelband vilket gör att axlarna inte blir belastade.

För artros ät husmanskost det gamla svenska matlagnings traditionen med märg och ben tillsammans med kött om du äter kött brukar hjälpa.

Kram

Naznaz

Kram/Naznaz

Muskler
2011-10-14 17:44
0

Hej igen, jag är för tunn i kroppen att bylta på mig allt det, skulle inte orka bära det. Jag är väldigt kraftlös. Nacken är mycket trasig.Har dessutom fått hjärtproblem sedan FK:s senaste batalj med mig.

Kött äter jag inte utan mest bara grönsaker, jag är Gluten och laktosintolerant också, så det är mycket att tänka på. Tack för  din omtanke jag uppskattar den!  Hur mår du själv, kommer du ut på någon träning? Jag har varit ute i ca 45 min på låångsam promenad idag. Hälsn f Maria

Naznaz
2011-10-14 17:54
0

Nej tyvärr ingen träning alls förutom galstädnindSkäms

Jag ätar allting har glutin, födoämnesallergi, laktosintolerant och all rotfrukt och grönsakar. Bara promenad ibland, jag mår inte bra av maten men jag ätar ändå.Glad

Kram

Naznaz

Kram/Naznaz

Muskler
2011-10-14 18:51
0

Hej Jaha, man ser att människor är rejält drabbade av olika saker.Vilka besvär.

Äta måste man ju, men fibropatienter har ofta magproblem som är knepiga att ha. Idag har jag ätit soppa av grönsaker och fryst tinad frukt. Gott!Glad

Kram

Maria

Naznaz
2011-10-14 21:31
3

Alla vi som har fibro har de symtomen, men vi ger inte upp så lätt eller hur!

Vi kämpar och fortsätter att ha tålamod och tro.

Kram

Naznaz

Kram/Naznaz

[Lillfjanten]
2011-10-14 22:58
0

#3 måste ju bara fråga: har du haft fibro i hela ditt liv?? det kan jag väl aldrig tro. dessutom, när jag googlar runt, så verkar det som att kött istället kan förvärra artros. men du får gärna visa källan så vi får läsa om kött och ledvärk. källor är alltid intressanta så man lär sig mer,

Muskler
2011-10-14 23:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,  nej vi ger inte upp så lätt, det går ju inte Jag är så tacksam att Jesus är med mig i allt detta svåra, han bär mig varje stund.

Kram f Maria

Denna kommentar har tagits bort.
Naznaz
2011-10-18 10:31
0

Hej igen!

Ber om ursäkt att jag inte svarade tidigare, jag orkade inte och hade ont som ni Fib vet om det.Gråter

Ja #10  jag har känt Fib symtomen sedan barndomen i form av ont i magen, huvudvärk, ledvärk och svag immunförsvar. Jag kunde inte springa ofta som alla andra barn, så fort jag började springa så fick jag huvudvärk.Skrikandes

Jag kände mig hängig alltid och sällan helt friskt.Obestämd

Som huskur fick jag av min mamma massage till min rygg, huvudet, mina armar och ben med olivolja. Min mamma pressade vitlök, lök tillsammans med ingefära och smörjande tiningarna, mina leder.Skrattande

Min fibromyalgi symtom blev mer efter förlossningen mitt första barn, det blev värre under graviditeten med mitt andra barn och förlossningen.Skäms

Jag är från mellan östern och där äter artros patienten kött med ben och benmärg med ärtar. Köttet och benet med benmärg ska vara färsk och ny slaktad(det kan vara lamm, ko eller gris fötter eller lår ben) det kokas med kikärter på svag värme några timmar tills köttet och kikärten är färdigt.Flört Det säges att det hjälper vid artros, men jag har inte namn på källan att ge er, jag ville bara ge er artroser lite tips från andra länder och hoppas att ni blir bättra. Det kan hjälpa med tips från andra kulturer eller hur!Kyss

Kram

Naznaz

Kram/Naznaz

Naznaz
2011-10-18 10:35
0

Hej igen# 11 Muskler!Skrattande

Hoppas att du har en bra dag!

Ja visst är Jesus med oss , vi får styrka av tron.Glad

Kram

Naznaz

Kram/Naznaz

Muskler
2011-10-18 11:22
1

Hej Naznaz.Ledsamt att besvären du har började så tidigt.  Visst är det så att en operation eller att föda barn kan få få smärtan/fibron att starta för fullt. Det är tråkigt att det är så men…

För min del var det en större operation som var orsaken till kommande tråkigheter.  Kanske att man kan bli hjälpt av att vara köttätare, jag äter inte rött kött men kyckling. Det är intressant det du säger om att laga kött. Ingefära har mycket bra egenskaper, det vet jag och kryddor och grönsaker  i övrigt är alltid bra för kroppen. Det ska man äta mycket av, och alla kulturer har sina sätt.   Hoppas du kan få må bättre, vädret är ju inte bra för fibrofolk. Jag önskar dig allt gott. Jesus är med.

Kram f MariaGlad

Naznaz
2011-10-18 11:38
0

Tack Muskler, vad var det för operation om man får fråga!

Kram

Naznaz

Kram/Naznaz

Muskler
2011-10-18 19:37
1

Hej N- Ja du får fråga, det kanske är bra att man berättar, det var en livmoderoperation, jag hade stora myom på livmodern, ständiga och livsfarliga blödningar i tre år och fick blodtransfusioner, till slut var en operation nödvändig.

Efter en lyckad operation, (där sköterskan sade om såret: Det var det värsta jag har sett!! vaddå? tänkte jag detta måste vara fel. Nej, det var det finaste såret hon någonsin sett….) började den hemska smärtan i hela kroppen, Jag visste inte att jag hade fibro med flera sjukdomar, fick mina diagnoser 2005. Det har varit jobbiga år då jag haft att slåss med Förskassan  men vunnit. Det tackar jag Gud för./Kram f MariaGlad