Religiös tro och smärta
du som är troende, upplever du att detta hjälper smärtan? på vilket vis isåfall? jag tror inte på något alls, men är nyfiken på hur folk hanterar och ev. känner lindring av sina smärtor. även du som inte är troende kan ju ha åsikter om detta kan påverka smärtan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej. Bra fråga, för den kommer sällan upp, man har en tendens att undvika tro numera, man tror inte att "tro" hjälper. Personligen anser jag att min tro på Jesus Kristus hjälper mig att klara av mitt liv, min vardag. Det han har gjort för mig kan ingen annan göra, och han lindrar smärta och gör en människa lugn. Tack vare honom står man ut, i många svåra situationer.
Jesus är den jag först vänder mig till. Visst, jag tror på helande också, och kanske jag blir hel i kroppen en gång. Mitt inre har han redan helat, det var så trasigt förr. Med Jesus med sig varje stund så är man trygg, ja riktigt fri och trygg. All tid och alla tankar hos Jesus, det är tro
. Jesus säger: Jag är vägen, sanningen och livet." Joh 14:6/Maria
Måste få säga: Jag är inte religiös, det är skillnad på religiositet och tro. En väsentlig skillnad./Maria
tack för ditt svar, det var intressant, men för mig är en som tror på jesus och gud religiös. vad är det för skillnad? låter bra att du får lindring och sinnesfrid. (själv ska jag börja testa ljudböcker för avslappning tänkte jag.)
Jag tycker att man skall aldrig undervärdera makten i att tro. Så länge man tror stärkt på något får man en styrka från det, och det skal man aldrig skratta av. Jag är även jag troende, men jag är inte kristen. Jag skrattar inte därmed av dom som är. Ens tro är ren och stärk när den är äkta, och det är något man skall respektera. "tro kan flytta fjäll" sa min mormor alltid.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hej Enligt Jesus själv, hans egna ord, så är tron på honom den enda tron man skall ha. Att vara religiös det är att gå efter regler och ritualer, det gör inte en troende, en troende på Jesus går efter vad Bibeln säger, det vill säga Guds Ord. Är man religiös så går man till kyrkan, vilket jag inte gör, för kyrkan lär inte ut Guds ord. /detta var farligt sagt av mig/
Så det är en väsentlig skillnad på vad Gud säger och vad regler och människor säger.
I det fallet kan jag t ex nämna saddukkéerna och fariséerna i bibeln, som trodde att de gjorde rätt och förföljde människor med sin"renlärighet" och falskhet. Detta var i korta drag. Det finns mer att nämna. Jesus är allt för mig. Hälsn Maria
#4 tror inte att det är någon här som skrattar, jag tycker att det är bra om man hittar något som får en att må bra.
#5 okej då förstår jag hur du menar.
Hej igen, nej skrattar gör man nog inte men man kanske undrar en del, men jag tänkte på en annan sak som är viktig då det gäller tro som jag tycker du bör veta om, det är att man kan vara en ljummen kristen och göra saker som utåt sett är "fel", då undrar otroende varför man gör så om man är en troende, och det kan vara så att man faktiskt har en verkligt brinnande tro och verkligen vill vara en Jesu lärjunge, det är där skillnaden ligger. Hälsn Maria Ha en fin dag!
#5 Märk väl att det är din beskrivning på vad att vara troende/kristen religiös.
Jag är troende (kristen) men känner inte igen mig alls i vad du skriver.
När det gäller tro och smärta så är det en intressant fråga.
Jag har funderat lite och jag tror inte det har påverkat mig så mycket. Jag har lika ont och svårt att hantera min smärta ändå.
Kanske jag har förlikat mig med situationen bättre…men jag vet inte.
/Maria
Hej B. Beskrivningen jag gett av troende/kristen/icke kristen är bara en liten del av allt jag ville säga- det finns ju de som sover också.
Angående min smärta som är svår så har jag accepterat att den finns, men som troende vet jag att Jesus bär mig varje dag- i min smärta är han alltså med. Visst har jag ont jag menar inte att smärtan huxflux försvinner- men jag kan hantera den och läser min bibel och ber i stället för att tänka på smärta. Fibro i fokus? nej. Jesus i fokus. Då går det bättre. Gud är god och kanske man blir helad en dag.
Så tycker jag att det är. Sedan kan man inte tränga bort den smärtan och säga att man inte har ont- för det stämmer inte. Angående kristenheten så finns det mycket flum idag, som inte jag ställer upp på.
Hälsn Maria
#9 nu var det ju inte mig du svarade, men jag blev nyfiken ändå. "det finns ju de som sover" vad menade du med det? och vad är flum?
Det finns en hel del sovande kristna, alltså sådana som tydligen fått för sig att de gör Guds vilja i allt och sitter igenom mötena i församl, med en blick på klockan och en tanke på mingelkaffet efter gudstjänsten.
Undrar hur det står till med deras tro, och de sovande predikanterna som inte kan eller vill säga sanningen i Guds Ord till församl. Det ljugs alldeles för mycket i kyrkorna och det är alldeles för mycket katolsk ekumenik som har fel inslag och felaktig undervisning som leder till den Nya New age somk skall regera, dvs NWO den nya tiden.
Med flum menar jag nyandligheten med yoga , mindfullness och terapier, m m som inte har ett dugg med Kristus oc h hans död på korset att göra. Det är skamligt så man beter sig och sedan kalla sig kristen idag, (många gör så och det är inte bra). Ut ur Babylon istället. /Maria
Jösses.
Rena väckelsepredikan fick man så här på kvällskvisten
/Maria

Muskler, Nu går du för långt tycker jag. Alla har rätt till sin egen tro eller inte tro.
Vill jag göra på ett sätt så kanske det är rätt för mig, men kanske inte passar dina åsikter.
Låser denna tråd nu.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!