Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2984 ggr
crazydreamer
0

Behöver råd och stöttning

Hej.

Vet inte hur jag ska skriva allt som jag vill få fram.

Men så här ligger det till.. Mamma har haft Fibromyalgi sen tidigt åttiotal..

Nu är det så att i ett par år så har jag kämpat för att få mitt konstaterat.. När mamma och jag pratar så har jag samma värk som henne.. mitt problem är att ingen tror på mig.. av mina läkare.. Har haft hur många läkare som helst och dom har tagit blodprov, med det visar inte remuatism.. hmm.. vet att fibro inte visar så. allt jag får är panodil..Och sen får jag höra at fdet sitter i huvudet.. att det beror på att jag ät lat.. men det är jag inte.. jag vill jobba..

Jag Vet inte hur jag ska gå vidare..

Tyvärr så har  allt detta satt sig psykiskt. och kan inte sova en hel natt..  

Är det någon där ute som kan hjälpa mig.. som vet vad jag ska göra.. hur jag ska gå vidare..

är tacksam över alla svar..

(har dyslexi om det är en massa stavfel)

Kram C

// Nyfiken Jenny

Rita-S
1

Oj, men vilken soppa!
Framst, ge inte upp! Tror inte dina läkare på dig, skriv brev och överklaga dina läkare och säg du vill ha en annan som tar sina pasienter på alvar! Det är din rätt.
Kanske din mamma kan hjälpa dig skriva ett brev, annars är det nog många här inne som kan ge en hjälpande hand eller två.
(kanske jag skulle lägga ut nån mall på sådan nånstans? Sidospår, vi kan ta det i en annan tråd)
Och sen, börja skriv värkdagbok! Skriv varje dag, trogen och nogrant, om hur du mår fysisk, hur värken upplevs, skriv vad du har orkat att göra av hussyssel, jobb/skola, och socialt samvaro. Skriv hur du mår, vad du VILL göra med livet men inte klarar.
Och sen, ta med detta till den nya läkaren.
Det finns massor av lokala fibroföreningar, kika under våra länkar här inne så hittar du länk till reumatikerförbundet och fibromyalgi föreningen i sverige, dom brukar ha koll. Kontakta din närmaste fibroförening, för nån där kanske har koll på vilka läkare som är ungefär i närheten som är bra? Kanske dom även har tips på nån privat som inte tar flerfoldiga tusen kronor och som är duktiga?

Skriv en egen-remiss till en reumatolog, det kan betyda att du får vänta lite längre enn dom som får remis av läkare, men det är lagligt att skriva egenremiss. En reumatolog kan hjälpa dig fastställa om du har fibromyalgi dessutom.

Men viktigst: Ge inte upp! Gnäll här i stället :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Janecitarica
0

hej på dig,tråkigt att höra detta.sök en ny läkare och be att få komma till en smärtklinik det gjorde jag.sen gick jag till en läkare i slussen,doktor nyman en rematolog men kom i håg att du måste ha remiss från en husläkare då till båda,det är så jag själv fick hjälp att få min diagnos.lycka till,ge inte upp nu.janecitaricaGlad…….

frokenkuriosa
0

Håll ditt huvud högt min vän
upp med hakan, stå rak i rygg
Vila med din kind mot min
här hos mig är du trygg

Håll modet uppe min vän
framtiden du ser är vår
Låt oss ta makten tillbaka
trots att smärtan är så svår

Ja jag vet att du är trött
och att din själ är så sliten
Ja, jag känner din förtvivlan
jag ser att du är så hjälplöst liten

Tänk inte på vad du förlorat
Försök hylla allt du faktiskt har
Smärtan kan ta så mycket från dig
så låt kärlek och ljus finns kvar

Kampen du går igenom är din
men du är inte ensam om den
Du är inte dina smärtor
så ge inte upp, min vän

Kämpa på och lycka till, sträck ut en hand och någon kommer hjälpa dig, det är jag säker på!

crazydreamer
0

Jag vill inte ge upp.. men börjar göra det.. har varit hoss säkert 10-15 läkare det senaste året.. Men ingen vill hjälpa mig..

Jag är ensamstående med en flicka på snart 7 år.. och en läkare sa till mig att jag skulle skaffa en kille som kunde ta hand om oss.. vad ska man säga. Har redan än som jag älskar. fast det är distansförhållande..

jag har hört så mycket j…a skit.. som att rematulogerna inte tar emot mig för att det inte visar rematism på blodprovet..

Det känns nästan som läkarna inte vågar ta tag i detta problem.. Känns nästan som det är ett tabu område..

Jag bor i småland så det är jätte begränsat med läkare..

Jag vill att läkarna sak skicka en remis till medicin motagningen.. dom har hjälpt mamma jätte mycket.. mamma är nästan smärtfri i dag.. men har sina stunder¨på det värker as mycket på henne..

Önskar jag kunde vara lika stark som henne.. Hon har jobbat 100% innom äldrevården hela tiden.. och verkligen kämpat..

Ska försöka skriva en väskdagbok.. Har skrivit lite i dag.. Mest om att jag har ont och vart och att jag länner mig ledsen..

Tack för dikten.. den värmde..

Kram C

// Nyfiken Jenny

mini65
0

HEJ! Jag har haft värkproblematik sen 2004 och då blev det konstaterat fibro, fick endast panodil,hjälpte ej, sen har jag vänt mig till olika läkare och har nog gått igenom hela listan med värktabletter men inget har bitit på min värk. Men fick akupunktur och första behandlings perioden på 8 ggr släppte värken. Sen efter flera månader kom den tillbaka igen. Jag har en del problem med psyket oxå så jag spänner mig en del utan att märka det fick åter igen efter 1,5 år akupunktur igen. Så nu i söndags fick jag nog av min värk så jag ringde en massör, och fick tid samma dag. Där fick jag reda på att jag inte har så mycket blodtillförsel till min muskler därför smärta och inflammation som är väldigt smärtsamt. Men hon masserade mig och jag är inte färdig ännu är väldigt hård i musklerna. Nu till saken… Hon rekomenderade mig en värktablett som heter FORTODOL som finns på hälsokost och den är inte särskilt dyr med tanke på hur många man skall ta påe dag. 2 st i 7 dagar, sedan 1 tablett dagligen och den har hjälpt mig att ta bort den allra värsta värken, restn kommer att försvinna av massagen.

Hoppas att detta kan hjälpa dig lite… Och ursäkta att jag skrev så långt…

MVH mini65

crazydreamer
0

Tack för ditt långa inlägg.. Kan ju säga att akupunktur det testar jag inte.. hatar nålar.. ler.. Men jag ska prova tabletten som du rekomenderar..

Har ni testat värmedyna.. Hjälper den på er?? På mig får den både mig och musklerna i ryggen att slappna av lite.. Känner att den är min bästa vän just nu.. ler..

// Nyfiken Jenny

Anna-Klara
1

Jag har ett långvarigt förhållande till min vetekudde :)

crazydream: det är hemskt när man inte blir betrodd.. men själva grejen är ju att DU känner Din kropp - ingen annan. Känner du att någonting är fel så är det. Fortsätt skriv dagbok (det hjälper om inte annat psykiskt att få ur sig skiten) och stå på dig!

monet
0

Värmedynan är mitt liv känns det som vissa dagarSkrattande

ramble
0

Hej min vän ! Jag har haft samma problem men fick
hjälp genom en privatläkare. Chansen att hitta en
är ju förstås större om Du bor i en större stad.
Jag tittade i telefonkatalogen efter en privatläkare
som hade just detta som specialitet och han gav
mig all hjälp.Bara ett litet tips ! Stor kram !

Hopi
0

Jättejobbigt! Smärtdagbok är superbra att ta med och visa läkaren! Skriv även vad du gör, så ser du sen vad det är som ger mera värk.

Reumatologen har visst inte hand om fibropatienter längre, det är vårdcentralerna sa dom på Reuma nu när jag var in o gjorde scanning om jag har benskörhet eller ej. (Passade på att fråga när jag ändå var där!)

Min mamma har oxå fibro. Hon fick oxå höra såna där dumma kommentarer att det sitter i huvet! Fy attans att dom kan säga såna dumma saker!!! Man mår ju dåligt förut som det är med värken! Grr!

Kom ihåg att fibron äter vitaminer o mineraler! Sömnproblem kan hjälpas av att äta magnesium varje kväll! Det har iaf gett mig sömnen tillbaka! :) Kan man inte sova, då blir ju allt ännu värre!

Lycka till!!

crazydreamer
0

Måste få skriva en uppdatering..

Idag så blev jag förbannad på min läkare.. för han sa att jag skulle vänta med att göra något föräns i augusti -09. för du skulle han på ett blod prov igen.

Han skulle se om det visade om det är rematism????

Då blev jag skit sur och sa "att jag tänker F_N inte gå så här i ett halvår..

Nehe sa han då likgiltig. Han skiter väl i att jag inte mår bra. Att jag har ont så jag knappt kan gå..

men nu till allt.. Jag FICK honom att skicka en remis till Medicinmotagningen.

Fan känner att jag har tagit ett stort kliv i rätt riktning..

Jag måste säga att en värkdagbok är skit bra.. skiver mellan 1-5 A4 sidor om dagen..

Och jag är på bättre humör nu.. är inte nere i den stora gropen som jag har varit ett tag..

Jag kan se en framtid.. Mitt hopp har kommit tillbaka.. och mycket är pga denna sida..

Här är man inte ensam utan man läser om andra och får stöttning..

TACK

// Jenny

// Nyfiken Jenny

Rita-S
0

jättebra att du står på ditt! Blodprov för att kolla reumatisme eller inte är bra (om det inte är tagen allt då), men inte borde du behöva vänta tills augusti på det? Det kan dom ju för sjutton ta nu?

Och jättebra att han gav efter och skickade remisen! Go girl!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

crazydreamer
0

Har tagit 5 blodprov och det har inte visat något någon av gångerna.. så jag förstår inte varför dom ska ta ett till..

// Nyfiken Jenny

Rita-S
0

ja då är det nog lite bortkastad >.<

Det är ju inte så att "bästa av 10 blodprov" och om EN skulle visa reumatism så är det så direkt.. visa reumatiska lidelser tror jag man får ta särskilda prov för att påvisa för att dom inte är vanliga och det är dyra tester att ta, men.. ja… det borde ju va fiksat på 2 blodprov då tycker jag? det första dom vanliga, och det andra allt specielt?

mongu
0

Är det inte nåt annat prov dom ska ta nu då? Det finns ju en hel massa olika saker man kan se i blodet. Som dessutom kan ha ändrat sig sen det förra provet eller nåt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

#15 ja det kan det ju va.. men vänta ett halvår på det provet tyckte jag fortfarande lät lite drygt? Jag trodde ljusdal hadde lång väntetid med typ 3 veckor på tid till labbet.. :D

mongu
0

Helt klart väldigt lång tid.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Angel88]
0

#0 vi har samma problem fast min mamma har det inte, d e bara ja som har något åt det hållet… kan vara bra i någradagar sedan kommer d en bomb och man kan knappt röra sig, dock äter ja inga tabletter ännu då det inte hjälper mig… kör med häst liniment…

crazydreamer
0

Min mamma skulle vara snäll och smörja in mina handleder när jag hade som ondast i höstas.. med häst liniment.. Och det blev inte bra.. Trodde jag skulle dö.. Fy F.N vilken smärta jag fick.. stod under en vattenkran och skrubbade handleden i en halvtimme.. Har haft hästliniment till ryggen mycket och det har varit jätte bra men inte till mina handleder..

Nej labb har inte sån väntetid.. utan det är så att första rematism blodprovet jag tog var i augusti, sen vill dom vänta ett år för att ta ett nytt eftersom det första inte visade något.. Men vad jag har för mig så visar inte fibromyalgi på blodprov.. Fick för mig att det visade på dessa pumkter som läkaren ska trycka på,.. ¨

// Nyfiken Jenny

Rita-S
0

#19 Nja, det ensam är inte nog, det är ett stärkt indikation, det finns andra sjukdommer som man får tenderpoints på med. Men du har rätt i att fibro inte påvisast på blodprov iaf!

Muskler
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

HEJ Crazydreamer… Först vill jag säga att jag verkligen vill beklaga att du mår så dåligt.

Eftersom jag själv är sjuk sedan 90-talet så vet jag  hur det är. Jag tycker du skall be en läkare om en medicinsk utredning, där har de förutsättningar att hjälpa.  Man kan har liknande sjukdomar, och man kan ha fibro och Sjögrens syndrom och mer, så därför är det viktigt med en ordetlig kartläggning. Blodprov visar inte på fibro. Du får inte ge dig utan tjata dig fram till en större utredning av dina besvär.

/Hälsn Maria

crazydreamer
0

Hej Maria. Jag har fått hjälp. Har börjar lära mig leva med värken. Jag tar inga mediciner i dag. Och jag har fibro.och är överrörlig. Vissa dagar är det bättre och vissa dagar är det sämre. Min stora flicka är 9 år nu. Och så har jag fått en liten flicka. Hon är 9 månader. Och har en sambo som stöttar och hjälper mig. Så med allt stöd och hjälp så funkar mitt liv jätte bra. Jag läste alla kommentarer igen nu. Och det är underbart att det finns så snälla människor som kan ge en stöttning när man behöver det. Och det gjorde ni alla. Tack alla underbara.

// Nyfiken Jenny

Muskler
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, vad roligt att höra att det gått så  bra. Och  en liten flicka till, så härligt. Önskar dig allt gott! Kram   Maria