Bipacksedel!
Det finns ju en bipacksedel med när man köper läkemedel, både receptfria och de på recept.
På den står dels vad läkemedlet innehåller och vissa saker att tänka på. Det kan t.ex. va att man inte ska ta det ihop med mat eller innan mat. Sen står också vanliga och ovanliga biverkningar.
Så min fråga är hur ni hanterar denna bipacksedel. Om ni läser hela noga, läser endast de vanligaster biverkningarna eller kanske läser extra noga på biverkningar av alla slag eller inte läser den alls.
Kan nämna att själv brukar jag läsa de vanligaste biverkningarna för att veta att så kan det ev. bli när jag börjar med nytt läkemedel.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag läser bipacksedeln på internet innan jag hämtar ut medicinen. all text. vill ju veta vad jag stoppar i mig. gör ju detsamma med livsmedel.

Jag har också börjat göra så nu. Många gånger har jag hämtat ut mediciner som jag inte velat ha sen. Ibland har läkaren skrivit ut fel recept och då är det bra att man kontrolläser hemma.
>>>Malum domesticum<<<
trött jag blir på denna laptop.. jag skrev en massa och sen försvann det bara :( nej man är ju inte tvungen att ta den medicin man fått utskrivet. nu har jag fått cymbalta för att läkaren frågade om jag ville testa då hon tycker att tramadol är lite starkt. testa kan jag ju göra, det märker jag ju om det är något för mig eller inte. men då vill jag ju veta vad det är och vad som kan hända när jag tar den. så för mig är det en självklarhet att läsa info om läkemedel. jag är lika försiktig varje gång jag provar något nytt. därmed behöver man inte få de biverkningar som står, men man ska vara medveten om dem iaf.

Man är inte tvungen att ta det man får helt klart. Däremot bör man tala om för sin läkare att jag vill inte ha detta. Annars blir det lätt fel.
Brukar ni be om provförpackning på läkemedel som är helt nya för er?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#4 det beror på vad det är för läkemedel. ibland har jag sagt till om ett annat och ibland har jag fortsatt med mitt vanliga. jag ber aldrig om provförpackningar, de är ofta dyra och har ingen större prisskillnad med vanliga förpackingar. och är det ett läkemedel jag är skeptisk mot så provar jag inte ändå även om det är en provförp.
Jag läser ofta på om läkemedlen jag tar. Men tänkbara biverkningar diskuterar min läkare och jag, då jag är konstaterat mycket biverkningskänslig. Men eftersom min läkare vet hur det står till och vi diskuterar samt att jag alltid börjar på lägsta möjliga dos så känner jag mig trygg när jag väl hämtar ut medicinen.

Vilken tur du har. Jag är också extremt känslig men det är ingen som tror på det jag säger.
Om man normalt ska ta 25-50 mg tål jag nästan 2 mg. När jag säger det får jag till svar att det kan ju inte stämma.
Man har enligt lagen rätt att diskutera sin medicinering men när jag försökt har man inte lyssnat eller, i ett fall, blivit arg på mig.
>>>Malum domesticum<<<
#7 så irriterande det är när ingen tror eller lyssnar på en. ;(
Då jag har flera läkemedel och allergier att ta hänsyn till, så läser jag i princip hela bipacksdeln noga. Ibland läser jag om viktiga delar för att minimera risken att något missas.
jag glömde skriva att jag är precis lika noga med receptfria medel.