Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 5558 ggr
TjockaBerta
2

Hur får ni medicin?

Min husläkare säger bara att jag kan köpa receptfritt på apoteket. Då kan jag inte använda högkostnadsskyddet och det finns olika styrkor på preparaten som jag inte kan köpa. Dessutom tycker jag att läkaren bättre än jag kan se vilken medicin som är bäst beroende på mina krämpor.

Jag har nyss byt läkare men jag fick inget där heller men jag ska beställa en ny tid och försöka igen.

Det jag kan få utskrivet är sånt som jag provat och inte tål. Jag blir riktigt dålig och vägrar äta sån medicin. Det måste ju finnas bättre.

Sen vill man skriva ut sömnmedel osv. Jo visst sover jag men jag blir så seg och helt oduglig dagen därpå så jag fungerar inte alls då. Jag kan ju inte bara sitta i en stol och glo framför mig.

När jag normalt är så trött i alla fall vill jag inte ta sånt jag blir helt sänkt av.

Jag tar citodon som jag fått av en bekant och så tar jag sambos mediciner som han fått utskrivna och så har jag en annan bekant vars medicin jag får ibland.

Det här säger jag till alla läkare jag träffar för jag tycker inte det är rätt att ta andra människors preparat. Det ska ju vara anpassat till mig och till mina besvär. Men till ingen nytta. De bryr sig inte alls om vad jag säger.

Här läser jag tråd efter tråd om olika mediciner som ni får utskrivna. Varför är det så olika. Finns det inte någon "standardmedicin" om man har diagnos fibromyalgi?

>>>Malum domesticum<<<

mongu
0

Nej det finns ingen standardmedicin som hjälper när man har fibro lika lite som det finns standarnmediciner för andra diagnoser.

Alla är vi olika och tål och reagerar på olika sätt.

Att överhuvudtaget använda andras mediciner är inte bra alls. Det ska du sluta med dels så kan du reagera negativt och har du otur så behöver du söka vård, kanske i ett skick då du inte ens är kontaktbar om du då tagit medicin som inte finns utskrivet till dig så är det inte lätt att ta hand om dig i såna lägen.

Vad är det för medicin din läkare vill att du ska köpa receptfritt? De läkare jag träffat är inte ovilliga att skriva ut t.ex. Alvedon i större förpackning än vad jag kan köpa utan recept.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TjockaBerta
0

Visst måste det väl finnas vissa preparat och vedertagen behandling för fibro liksom för andra sjukdomar.

Självklart är alla olika och svarar olika på mediciner. Det är ju mitt problem att jag inte tål en del mediciner som fungerar bra för andra men då får jag inga alls istället.

Vad ska jag göra då när jag har ont och inte har egna mediciner? köpa receptfri alvedon och äta, hur mycket?

Jag skriver ju att jag inte tycker det är bra att ta andras tabletter och att jag säger det till alla läkare jag träffar men ingen reagerar.

Jag förstår inte varför en del får medicin och andra inte. Finns det någon annan som inte heller kan få hjälp med medicin?

>>>Malum domesticum<<<

Ladydragon
0

ja du det kan va ett rent helvete att få medicin utskriven och som det ser ut så kan inte vi patienter kräva något alls 
du kan ha en diagnos där det ingår svåra smärtor och läkare har rätt at neka dig smärtlindring? vart f-n rent ut sagt är vården på väg?

och har du en "finare" diagnos som cancer eller MS eller nåt så slänger ju läkarna åt en medicin hela tiden

mitt enda råd är att försöka byta läkare kanske du till slut hittar någon vettig

och jag förstår dig till fullo att du tar annans medicin det har jag själv oxå gjort för man blir verkligen tokig av att ha ont hela tiden

jag har till slut hittat en bra privat vårdcentral och en bra läkare jag får Panodil och Tradolan emot värken
och Diklofenak emot migränen

och såklart det är bättre att få medicinen på recept men jag anser att många läkare är lata och tycker att kan man köpa det receptfritt så gör det så slipper jag ödsla tid på att skriva recept

jag upprepar återigen jag vete fan vart vården är på väg alltså

TjockaBerta
0

Tänkte väl att det måste finnas flera som råkat ut för samma sak som jag.

Ibland undrar jag om det kostar läkarna något att skriva ut recept på samma sätt som det kostar dem att skriva en remiss. Och att det är därför man inte vill hjälpa patienterna.

Ser du också väldigt frisk ut? Kan det vara därför de nekar oss medicin? Jag har fått höra att mitt utseende är fel och att läkarna inte lyssnar på mig och tar mig på allvar av den anledningen. Då frågade jag vad jag ska klä ut mig till för att få hjälp.

>>>Malum domesticum<<<

mongu
0

Ibland kan det va så att man själv går på för hårt så läkarna inte ser vilka problem man har.

Nu vet jag inte hur du agerar när du är hos läkaren så jag kritiserar inte dig på nåt vis.

Kommer det en person som kanske direkt börjar kräva att få olika starka mediciner eller olika sorters undersökningar gjorda binder man ris åt sin egen rygg.

Det är viktigt att ha en kommunikation så man får fram vad det är för problem man har.

Ser man sen frisk och pigg ut så måste man va noga med att ge all fakta till den personen som man vill ha hjälp av.

Tror däremot inte att de med s.k. "finare" diagnos får mer läkemedel än vad de behöver.

Det bästa är ju om man kan slippa äta en massa men ibland eller t.o.m. ofta går inte det.

Var rak när du besöker din läkare men var inte alltför på med vilken sorts medicin du ska ha. För det behöver provas ut så du får det som är bäst för just dig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TjockaBerta
0

Jag har aldrig krävt varken medicin eller behandling och det är väl därför jag inte fått nåt. Det anser jag är upp till läkaren. Det är inte jag som är utbildad inom medicin.

Det tog 20 år att få en röntgen av ryggen. De nekade mig gång på gång trots att jag bad om det. Man sa också att jag inte hade diskbråck för då hade jag inte kunnat stå och gå som jag gjorde. Tänk! Röntgen visade att jag hade diskbråck just där som jag hade så ont.

Problemet är just kommunikation. De lyssnar ju inte. Ibland har läkaren inte ens tittat upp från sitt skrivbord när han talat till mig.

Beträffande att ge all fakta har inte det heller hjälpt. En läkare sa -"ja ja, du beskriver ett långt och svårt lidande men du ser ju pigg och frisk ut."

Jag fick för mig att jag tog upp för mycket på en gång så nu försöker jag bara ta upp lagom många problem så det inte låter som jag överdriver men då är väl det för lite för att få hjälp istället då.

Jag är så trött på överlägsna ointresserade arroganta läkare men jag måste ju fortsätta försöka få hjälp. Man ska väl inte behöva gråta varje gång man träffat läkare och försökt få gehör för hur man mår.

Just nu går jag hos en riktig hagga men jag måste gå kvar där för hon ska hjälpa mig vidare till en utredning. Hon talar till mig som om jag är 6 år gammal. Senast försökte jag igen diskutera mediciner (jag hade blivit lovad ett uttömmande samtal om det av en psykolog som remitterade mig dit) men då vände hon ryggen åt mig och gick ut ur rummet. Så fort jag kan ska jag byta läkare men jag kan inte det för tillfället.

Jag har aldrig varit arg eller oförskämd utan tvärt om är jag en väldigt "snäll" person som känner mig trampad på och orättvist behandlad. Jag litar på folk dumt nog. Jag borde stå på mig istället men jag avskyr att bråka. Jag ska väl bli respekterad ändå om jag talar med normal röst.

>>>Malum domesticum<<<

IngelaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är väldigt trist att läsa om er som har odugliga läkare. Den personen är ju bland de viktigaste i ens omgivning …

TjockaBerta
0

…..Någon gång måste man släppa ut ilskan. Många år har varit javliga. Skönt att detta forum finns. Tack för att ni orkar lyssna.

>>>Malum domesticum<<<

Rita-S
0

Men FY vilket bemötande, Berta! Jag mår illa för din skuld när jag läser det! Sådär borde man inte få ha det helt änkelt!

Må vara att läkare inte borde skriva ut bara för att någon har hört om, läst om eller annat när det kommer till någon medicin, men dom borde i alla fall ta pasienten på allvar och forsöka leta fram ett alternativ som kan hjälpa dig. "du ser ju så frisk ut"? Hva bubblan är det för skitsnack? Jag vet folk med cancer som ser friska ut på utsidan innan behandling påbörjas. Va fasiken har det med saken att göra? Morr! Nä, byt du läkare, och om så kanske även till annan klinik om du kan, så du får någon du kan prata med och som tar dig på alvar.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Malinsson
0

Ja, usch vilka tråkiga erfarenheter du har. Jag hoppas verkligen att du hittar rätt hjälp. Och byt, som du säger, så fort du kan.

oskartoller
0

Min läkare är lika dan, får alvedon bara och det hjälper ju inget förutom att man svettas.

Är svårt när man vill ha hjälp men man får ingen, en jag känner med fibro är överöst med olika smärtisar. Hon har en bra läkare som tar sig tid att lyssna.

mongu
0

# 11 Kanske den du känner har andra sjukdomar som också ger smärta så det är därför hon får mera medicin?

Man vet oftast inte hela bilden av sina vänners sjukdomshistoria så att jämföra sig med andra är inte så lätt. För alla är vi så olika.

Sen tycker jag att det borde va en självklarhet att man ska bli hörd och sedd när man söker vård eller vad det är för situation.

Det är heller inte nån självklarhet att man får en massa mediciner även om man har den bästa av läkare osv allt beror på vad det är som felas och vad det finns för alternativ. Ibland gör medicin mera skada än nytta. För det finns inga mediciner som är helt utan biverkningar och risker.

Alvedon är inte bra för levern t.ex.

Ha en bra dag! Mongu.

oskartoller
0

#12 Hon har bara fibro.

mongu
1

# 13 Man är ju så olika så kanske det är så att hennes läkare bedömt att hon har en mycket besvärlig situation?

Sen är det ändå inte allt man vet om sina vänner och deras sjukdomar. En del vill inte säga nåt om vad som felas.

Ha en bra dag! Mongu.

Heda66
0

Fy fasiken för sådan behandling! Jag känner igen såå mycket av detta MEN till skillnad från din läkare så har jag en som gladeligen skriver ut piller, har provat Pronaxen, Diklofenak, Alvedon forte, Tryptizol osv. Det är bara att ringa till en telefonsvarare och beställa nytt recept, månad efter månad….DÄREMOT får jag ingen remiss som jag efterfrågat för att få en dignos!! Ibland är det ju en smidig lösning för läkaren, då blir de av med dig snabbt… en remiss för utredning verkar vara rena rama rouletten!

Yrlan
0

Hej

jag tror inte en allmänläkar kan så mycket om just dessa mediciner. Jag har bara fått ipren o panodil o hjälper ju bara lite grann med ipren o panodil hjälper inte alls. Jag ska till doktorn nu igen o tala om min fibro o mitt kroniska trötthetssyndrom o nu tänker jag kräva att få en remiss till expert. Gör det du också. Det är våran rätt. hälsn yrlan

millan62
0

Jag får Sobril av min läkare.Det skulle göra så jag "bätttre stod ut med alla symptomer" sa han.Vilket alltså inte tar bort några utan gör mej bara trött och beroende av dessa jäkla tabletter.Sist tyckte han att jag skulle öka dosen till tre/dagligen a 10 mg.Jag tar två och nu är jag nere i 1.5 tablett, då jag försöker sluta.Till saken hör att det tar ju faktiskt bort ångesten som iaf jag får av alla dessa"konstiga" symptomer som inte bara är värk och gör mej något lugnare vilket resulterar i lägre blodtryck då jag även äter blodtrycksmedicin.Ja hur gör man nu då?Ska jag fortsätta äta Sobril och må någorlunda eller sluta och må SKIT…?

TjockaBerta
0

# 17

Sobril eller något liknande tex. Oxascand är exempel på meciciner som man blankt nekar mig. Jag har tagit dem i ca 20 år dessförinnan.

Beroende har aldrig varit aktuellt för min del. Jag har tagit ungefär 1,5 tabletter i månaden. Det betyder att 20 tabletter räcker ca 18 månader för mig. Ändå är det tvärstopp nu. Även den läkare som skrivit ut dem under 10 år säger nej. Det är ju inte klokt.

Istället för att ta 1,5 tabletter i månaden, dvs vid behov, vill de att jag ska äta 3-4 antidepressiva tabletter om dagen. De som jag blir så dålig av. Jag kan inte förstå resonemanget. Det ser jag som en grov övermedicinering.

Visst finns de många som blir beroende men läkarna måste ju också se till individen. För en del fungerar det utmärkt. Tom på apoteket sa att det är synd att de är så restriktiva för det är en så bra medicin när den används som den ska.

3 tabletter som du tar per dag motsvarar 2 månaders förbrukning för min del! Observera att jag dessutom endast vill ha 5 mg tabletterna för annars blir jag för trött, och av dem tar jag en halv per gång om jag inte ska sova för natten för då kan jag ta en hel utan att bli groggig dan därpå. Det din läkare förskriver per dag är en fyra månaders dos för mig.

Jag är så oerhört känslig för mediciner.

Var finns logiken?

>>>Malum domesticum<<<

anki1
0

Jag har orudis gel, citodon, alvedon (som jag får på recept) för värken samt sifrol´Som är för parkinson, men i låg dos funkar det även på fibro. Unerlättar även för sömnen och lindrar restless legs. jag har även dimor som är för diarér (de har jag oxå på recept) propavan 50 mg för att somna fortare. tillsammans med sifrolen har jag djupare och mer sammanhängande sömn får sov ca 5 timmar oftast.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

millan62
0

1,5 tablett i månaden??Då kan man ju nästan vara utan helt kan jag tycka.Visst är det en trygghet att veta att man har om man skulle behöva.Hur som helst är jag nere i 1,5/dagligen nu.Men frågan är ju om man ska fortsätta med något som är så beroendeframkallande som Sobril och må något bättre…eller försöka sluta helt och må sämre??

Yrlan
0

hej ja läser ur en skrift jag fick när jag skicka efter den på fibromyalgisidan att: Analgetika: Tramadol har rapporterats ha en smärtlindrande o funktionshöjande effekt.

SNRI preparat: Dulocetin, har visat sig minska smärta, ömhet, stelhet och förbättra funktion o livskvalitet jämfört med placebo hos patienter med FM.

antidepressiva: Amitryptilin (Tryptizol, Saroten) har rapporterats ha en moderat positiv effekt på sömnkvalitet, trötthet, smärta, stelhet och ömhet.

Kognitiv beteendeterapi har visat sig ha effekt på patienter med artrossmärta, reumatoid artrit och FM.

Tre läkemedel är godkäna i USA men ej i europa: Dulocetin, milnacipran och pregabalin.

hälsn yrlan

TjockaBerta
0

# 20

Då är du ju inne på läkarens linje att jag ska äta 3-4 tabletter om dagen i stället för de 1-2 jag skulle behöva per månad. Jag förstår inte resonemanget.

Frågan gällde väl HUR man får medicin i första hand.

# 21

Där ser man. Då finns det ju en del preparat som används vid just fibro.

>>>Malum domesticum<<<

millan62
0

Om du menar att jag är inne på någons läkare linje tar du helt fel!Kan man undvika tabletter är det väl jättebra! Ju mindre man måste äta desto bättre.Självklart är det så!Tyckte bara att äter man så lite kunde man kanske låta bli helt…? Men kan för det inte förstå varför du inte kan få tabletterna utskivna…det måste väl även läkaren tycka att det är bra att du tar så lite?! Fast å andra sidan verkar vissa, även "min" läkare, tycka att jag ska äta merFörvånad Hur som helst är jag på nedtrappning sakta men säkert.

Agge-58
0

Hej! Är ny här på forumet och läser era inlägg m stort intresse. Fick själv min fibro diagnos 1994 och har sedan dess ätit strandnypon LITOMOVE från Hälsokosten och på mig fungerar dom alldeles utmärkt. Vill inte vara utan nypontabletterna en endaste dag. Min värk är som svårast nu när den kalla årstiden kommer. Men så är det nog för många, skulle jag tro. Försöker att äta så lite tabletter som jag bara kan. Söker  alternativa vägar hela tiden o är glad när jag hittar dom o dom fungerarSkrattande

Fick Tramadol actavis kaps 50 mg utskrivna av min läkare som jag ska ta när värken blir för svår. Har ej löst ut dessa än, eftersom jag är lite tveksam till tabletter. Men får väl göra det framöverGlad

Till Berta vill jag säga: Stå på dig! Du ska INTE bli behandlad på det viset utan har din fulla rätt att kräva en annan läkare för så illa ska man ABSOLUT INTE bli behandlad. Det är du som känner din kropp bäst! Och det behöver du inte någon legitimation för! Jag önskar dig lycka till… Glad Hälsn Agneta

[Lillfjanten]
0

man får byta läkare, kanske även gå till en privatläkare fastän det kan vara mycket dyrare. det gjorde jag (båda delarna) och nu har jag ett helt apotek för alla mina krämpor hemma.

TjockaBerta
0

Har man huvudvärk två gånger imånaden så kanske man behöver tabletter då. Mår jag jättedåligt två gånger i månaden så skulle sobril hjälpa mig de gångerna. Nu klarar jag mig utan för jag har inget val.

Jag försöker stå på mig utan att vara påstridig och "kräva" saker men jag har svårt att nå fram. Senast frågade jag läkaren om hon tyckte det var rätt att jag skulle gå hem och gråta varje gång jag träffat henne. På det svarade hon inte men hon blev lite mildare i tonen.

Senast jag var där frågade sköterska hur det var och jag svarade att jag varit däckad dan innan och sovit bort hela den dagen. Då svarade h*n, -Ja du brukar säga så, men faktum är att vi alla blir lite trötta när det varit mycket.

Så var det med den förståelsen för min sjukdom. Sköterskan har också sagt att jag är en besvärlig patient och brukar himla med ögonen om jag inte har med almanackan eller inte orkat åka och lämna prover eller annat. Ang almanackan är det så att jag har svårt att bära och har därför sällan handväska. Då får man bara med sig det nödvändligaste. På sommaren har jag inte fickor så det räcker.

Jag är fortfarande i behov av hennes hjälp pga en remiss och en utredning men jag ska lämna det stället så fort jag kan.

Husläkare bytte jag i våras. Nu ska jag dit nästa vecka. Jag har förberett mig noga. Hoppas det ger ett gott resultat. Jag är som sagt lite rädd att har för många saker på agendan när jag kommer. Men annars så tror de ju att jag mår bra.

Beträffande medicin har jag fått tramadol och citodon av bekanta. Dessutom har jag köpt muskelavslappnande utomlands. Nu klarar jag mig ett tag igen om det skulle knipa. Jag behöver också cortison mot en kronisk inflammation. Hoppas jag får egna recept när jag besöker min husläkare.

>>>Malum domesticum<<<

Ladydragon
0

angående handväskan så finns det små ryggsäckar man ha istället och ärligt talat jag förstår inte varför man ska ha en handväska som alltid tar upp ena handen Obestämd det är ju väldigt opraktiskt

låter bra att du har fått en annan läkare stå på dig och förhoppningsvis så blir det bättre nu

själv hade jag sån tur att när jag beställde nytt recept för Tramadolen så gjorde läkaren fel jag fick 15 uttag och utan några restrektioner Förvånad det rätta brukar va 2-3 uttag med 1 månads intervall 
apotekspersonalen sa att hon måste ha gjort fel och egentligen va tvungna att ringa min läkare men eftersom dom vet hur mycket jag behöver medicinen så gjorde dom ett undantag
sen hade apoteket helt slut på både 20 och 50 st förpackningarna så jag fick 100 st på en gång Skrattande

och jag kan lugnt konstatera hur mycket bättre jag mår när jag får ner smärtan och även andra kommenterar hur mycket bättre jag mår inte så konstigt kanske…..

[Lillfjanten]
0

#27 ryggsäckar kan vara svåra att använda om man har rörelseinskränkningar, och då är handväska eller axelväska att föredra.sen tycker jag att apotekspersonal ska vara mer restriktiva och inte ge för mycket bara för att man vet (tror)hur mycket en person behöver medicinen. det låter nästan som en privat apotek, för det vanliga Apoteket brukar vara väldigt noga och det tycker jag bara är bra. men jag kan ha fel. det finns väl också alternativ till tramadol har jag för mig och då kan det ju finnas andra förpackningar.

mongu
0

# 26 Tyvärr tycker jag det är mycket dåligt av dina bekanta att ge dig medicinerna. Som dom själva fått utskriven? Då kan man undra på vilke skäl dom fått sina mediciner?

Att dessutom köpa utomlands är inte heller bra, vad händer om du kommer in till sjukhus och kanske inte kan tala för dig själv. I dina journaler finns inget av läkemedlen du tar med vilket resulterar i att du inte får dom. Har du då använt dom regelbundet ett tag så reagerar din kropp med abstinens vilket i sin tur kan göra att du blir riktigt dålig och kanske det t.o.m. kan äventyra ditt liv.

För vårdpersonalen kan ju inte veta vad du tar för nåt om det inte är utskrivet på dig eller du kan berätta vad du tar.

Och hur förklarar du hur du kommit över medicinerna?

Du beskriver att du räknas som en besvärlig patient om du inte orkat åka och lämna prover som du ska göra.

Gäller det prover som ska va klara tills du kommer till läkaren så kan jag faktiskt förstå varför du räknas som besvärlig (även om det inte är rätt att säga det till patienten) för vissa prover tar tid att analysera och då kanske ditt läkarbesök är i onödan. Om läkaren inte kan göra bedömning efter hur proverna ser ut.

Vet inte hur det är där du bor men ofta får man tiden i så god tid att man har flera tillfällen att lämna proverna så kanske att nån dag borde kunna passa.

# 27 Tycker faktiskt att Apoteket gjorde fel som inte kontaktade läkaren när de misstänkte att det var felskrivet på receptet. Det är deras skyldighet att vid oklarheter kontakta läkaren.

Att ge dig flera uttag än vad som var tänkt "för att dom visste att du hade så stort behov att medicinen" det är inget hållbart skäl.

För alla som får recept är i behov av just den medicinen de fått recept på, eller hur?

Dessutom är frågan varför man ska lagra en massa medicin hemma?

Ha en bra dag! Mongu.

[Lillfjanten]
0

#27 om du får medicinen med 1månads intervall så finns det ju någon orsak och om du då fick ut mycket mer än du skulle så är det ju inte bra. detta kan slå tillbaka sedan när du ska receptförnya för att du fått ut för mycket och inte själv sagt till om misstaget. jag har bara en medicin (använder många olika) som det är restriktion på. zolpidem, och det är fullt förståeligt. sedan är det ju det vanliga att när 2/3 av förpackningen är beräknad att vara slut så får man hämta ut igen.

26 jag skulle aldrig våga knapra något som jag inte talat med läkare om, tänk om man får någon allvarligt biverkning. astmatiker, hjärtsjuka mm kan bli väldigt sjuka av många läkemedel.

[Lillfjanten]
0

förstår inte, jag skriver och ändrar men det kommer inte med. skulle även göra tillägget att läkare säger och gör olika, en skriver glatt ut det man vill ha, den andra säger nja okej, den tredje nej. bäst hjälp och utprovning av medicin har jag fått från privat läkare och företagshälsovård. de har tid att lyssna på en och inte för att vara elak eller rasist, jag har svårt att förstå många utländska läkare och de förstår inte mig, så jag känner att jag inte får sagt det jag vill. dessutom så blir det ofta fel på receptförnyelser fastän jag skriver med versaler. men då får man maila vården och påpeka för jag vill inte få det skrivet på näsan nästa gång jag tar kontakt.

mongu
0

# 27 Det är precis som # 30 skriver att det kan slå tillbaka på dig när du ska ha nytt recept om du fått ut en massa som du egentligen inte skulle ha.

För visst förstod både du och apotekspersonalen att läkaren skrivit fel, eller hur? Det rätta hade varit att dom från Apoteket kontaktat läkaren alternativt att du själv gjort det.

Man har alltid igen om man är vaksam och talar om när man upptäcker fel. För alla kan göra fel. Både du och din läkare. Ingen är ofelbar.

Kanske du ska tala om för din läkare att felet gjorts så det inte stökar till det för dig framöver. Eller har du hämtat ut allt som gick?

Ha en bra dag! Mongu.

TjockaBerta
0

Ryggsäck kan jag inte bära, heller inte axelrem. Jag får så ont efter några minuter bara. Jag köper väskor med korta handtag så jag inte ska kunna skicka upp dem på axeln för att skydda min kropp.

Om jag nu ska redovisa för dig så fick jag ena medicinen efter en person som avlidit och därför inte behöver den längre. Den andra fick jag av en som opererats med gott resultat och nu är bra.

Jag har inga problem alls med att redovisa var jag fått medicinerna från för någon.

Som jag skriver i tråden tar jag oerhört lite medicin och risken att jag ska bli beroende är väldigt liten. Men jag är medveten om att en del blir beroende av sina mediciner och jag har bedömt att jag vågar ta den risken med min förbrukning om ca två tabletter i månaden. De jag köpt utomlands är dessutom receptfria.

Självklart ser jag till att läkaren har provsvaren i tid. Just att jag har lång tid på mig ser jag som ett skäl till att inte himla med ögonen om jag inte lämnat prover första veckan.

Det blev mycket OT och långt att skriva när man har det besvärligt. Men nu har jag bemött dina inlägg. Jag måste tillägga att jag tycker att du har en ganska negativ ton i vad du skriver i den här tråden både till mig och till andra som skrivit här.

Jag anser också att det är oerhört viktigt att läkaren talar och förstår svenska ordentligt. Jag har råkat ut för att jag inte förstått vad läkaren egentligen vill säga och har ibland undrat om jag nått fram med det jag ville ha sagt.

En gång hade jag streptokocker i halsen och kom från läkaren med ett recept på Losec, mot magsår. Nästa dag gick jag till en annan läkare på en annan mottagning och fick antibiotikan som jag behövde. Losecen gav jag bort till en som hade besvär med magen! Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
0

Glömde att påminna dig om att jag inleder tråden med att skriva att jag berättar för mina läkare att jag tar andra människors  mediciner och att jag inte tycker att det är rätt (läs #0) men att läkarna inte reagerar alls på det jag säger. Jag vill ha egen medicin utskriven och doserad för mig, har jag sagt varje gång jag träffar en läkare.

>>>Malum domesticum<<<

Ladydragon
1

som jag skrev så hade Apoteket jag va på problem med sina varuleveranser dom hade varken 20 eller 50 st förpackningar utav Tramadol hemma 
och vad jag vet om så brukar Apoteket inte vilja ha för mycket sånt hemma då det är väldigt stöldbegärligt

jag fick ut mer medicin än jag brukar för min medicin va helt slut och jag varken kunde eller ville vänta
och finns det inga restrektioner på receptet så är det inget som hindrar detta

jag missbrukar inte min medicin jag har svåra smärtor dygnet runt och jag behöver min medicin

nej jag kan inte hämta ut alla uttag på receptet och tänker inte göra det heller…..

slår det tillbaka så gör det och det är min läkare som har gjort fel inte jag

angående Apotekspersonalen så visst va det nog fel men är det så märkligt att dom ser igenom fingrarna för en gångs skull när dom vet hela min historia dom vet hur ont jag har och så vidare?

ni som är så kritiska i tråden och som har en massa "goda råd" att ge ut hela tiden 
hur ser eran situation ut? hur ont har ni? har ni tvingats att vara utan smärtstillande? hur mycket smärtstillande få ni utskrivet?

det känns som om ni sitter i glashus och kastar sten faktiskt…….

ska vi prata smärtskala så ligger jag alltid mellan 6-7 och flera gånger i veckan så är jag uppe på 8 ibland 9
förstår ni nu kanske hur ont jag har?
och för att göra det värre jag får inte ens smärtstillande o ta när det är som värst
hur länge tror ni man orkar att ha det?

jag har levt såhär i över 20 år är det konstigt att jag är trött o less?

kan ni nu kanske förstår hur jävla tacksam jag för en gångs skull är att kunna få ner smärtan att kunna få må lite bättre  
och jag är rätt övertygad om att det kommer att lösa sig med min läkare…..

Tjockaberta jag förstår dig till fullo jag vet om hur det är att ha så ont att man gör vad som helst för att slippa smärtan
och visst man ska inte ta annans medicin men det finns en en gräns för vad man orkar med

tänk bara på att läsa på Fass så du vet om vad du tar och vad det är för biverkningar och inte krockar med några andra mediciner

och försök att hitta en annan läkare och det tror jag du skrev om oxå jag håller tummarna för dig

[Lillfjanten]
0

Det var inte meningen att göra dig illa till mod, jag skriver bara utefter mina erfarenheter.om jag får eller tagit it för mycket medicin så har läkarna undrat varför osv för det ser ofta ut som att man då knaprat mer än man ska.jag jämför aldrig min smärta med andras trots denna skala.jag har starka medicinert.ex. Så använder jag citodon så gott som dygnet runt.jag beställer alltid hem medicin i god tid så det det finns hemma när jag hämtar.men jag anser att man måste hålla koll på sina recept och säga till när det blir fel för sin egen skull.

mongu
0

# 35 Min situation är sån att jag har smärta, svår smärta dygnet runt. Så jag vet hur det är att ligga så högt på VAS-skalan för det är precis vad jag själv gör.

Det smärtstillande jag får utskrivet har intervall på hur tätt jag får ta ut. Skulle aldrig få för mig att ta andras medicin då det inte är bra alls.

Sen har jag mycket nervsmärta som är mycket svårt att smärtlindra. Om jag nu behöver redogöra för min smärtproblematik.

Hamnar jag av nån anledning på sjukhus utan att kunna tala för mig, t.ex. pga olycka så finns  inte dessa  läkemedel med i min journal vilket gör att jag inte får det som kroppen brukar få. Det i sig gör att kroppen kan reagera negativt vilket i sig kan äventyra mitt liv.

Det anser i alla fall jag är skäl nog att inte använda andras läkemedel, just för att jag trots all smärta vill fortsätta att leva.

Att apotekspersonalen ska se mellan fingrarna för en gångs skull är ett argument jag inte köper. Om dom gör det för dig ska dom göra det för alla andra med eller? För visst är alla som hämtar ut medicin i stort behov av dom. Oavsett om det är för smärta, cancer, högt blodtryck osv.

Det är fel agerat och dom har faktiskt skyldighet att ta kontakt med läkaren om ett recept ser ut att inte stämma. Även apotekspersonal kan granskas för att se att dom sköter sitt arbete som dom ska.

Ha en bra dag! Mongu.

TjockaBerta
0

Nu har jag varit hos husläkaren igen. Hon tyckte det var bra med rehabilitering. Orkar jag gå på den så orkar jag ju jobba, sa hon.

Angående medicin skrev hon ut en bedövningssalva istället för kortison som jag frågade om. Jag undrade om det verkligen tar bort inflammationen men fick ingen klarhet i det.

Dessutom fick jag antidepressiv medicin vilket jag inte tålt tidigare. Jag blir jättedålig och bara gråter av såna preparat. Det har jag sagt till henne tidigare och det sa jag också idag. men hon skrev ut det i alla fall. Nu vet jag inte om jag vågar prova det igen. Det är så hemskt när man bara ligger/sitter och gråter hela dagarna.

Allt blev så fel igen och då hade jag antecknat och förberett mig så noga.

>>>Malum domesticum<<<

[Lillfjanten]
0

kan du inte söka privat läkare?

mongu
0

Vad fick du för salva? Vilken sorts antidepressiv medicin fick du?

Det finns ju ett antal så det borde ju gått att få nån annan om läkaren tänkt till. Fick du samma styrka som tidigare eller är det lägre dosering.

Det är svårt detta med mediciner för antidepressiv kan ge lindring i smärtan också.

Ha en bra dag! Mongu.

TjockaBerta
0

# 39

Tyvärr har jag försökt det också. Smärtspecialisten hittade inga fel på mig, som han sa och den andra privata som jag blev rekomenderad ville inte ha mig som patient eftersom han då måste tampas med försäkringskassan men han uppmanade mig att byta läkare(!).

Jag har även gått på en privat smärtmottagning under en lång tid och där behandlade de mig men de skrev inga intyg alls utan det skulle husläkaren göra som då inte hade träffat mig eftersom jag gick privat. Hmmm Så blev det som det blev också.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
0

# 40

Citalopram och xylocain. Laser på Fass att det är ungefär samma biverkningar av Citalopram som jag drabbats av tidigare. Tror inte jag törs ta dem.

Är tveksam till Xylocain som behandling av inflammation men jag ska prova. Kortison har fungerat tidigare.

>>>Malum domesticum<<<

mongu
0

Ingen aning om Xylocain kan hjälpa vid inflammation. Var det injektion med kortison du ville ha eller har du fått tabletter tidigare?

Ha en bra dag! Mongu.

TjockaBerta
0

# 43

Kräm som smörjs på lokalt.

>>>Malum domesticum<<<

Annsan51
0

HEJSAN PÅ SEJ… TÄNKTE BARA SVARA PÅ DITT INLÄGG… HMM SAMMA HÄR, JAG HAR HAFT FIBRO NU SEDAN ÅR 2000, MEN INTE HAR JAG FÅTT PROVA NÅN MEDICIN INTE.. FINNS INGET SOM HJÄLPER MOT FIBRO VÄRK SÄJER LÄKAREN PÅ MIN VÅRD CENTRAL-- GRRR.. SEN FINNS DET DÅ MÅNGA ANDRA ME FIBRO SOM FÅR SMÄRTLINDRANDE TABL. UTSKRIVNA. JAG HAR BARA FÅTT SAMMA SVAR SOM DEJ.. DET FINNS RECEPTFRIA MAN KAN TA.. HMM JA JA OCH HUR MYCKET HJÄLPER DOM DÅ.. INTE ETT SMACK I MITT FALL.. MAN BLIR SÅ ARG.  JAG BOR I NORRKÖPING, OCH DET FINNS SKIT DÅLIGT MED HJÄLP ÖVERHUVUDTAGET HÄR.. MEN VISST ÄR DET OLIKA VART MAN BOR… HÄLSN. ANNSA.

mongu
0

# 45 Det är så individuellt vad som hjälper vid fibro. Din läkare har på sätt och vis rätt för det finns inget som är speciellt för fibro, vad jag vet i alla fall.

Man får testa, känner man att en sorts medicin som är receptfri hjälper så ta och prata med din läkare och be om recept på den medicinen.

Sen är inte alltid medicin det bästa. Lika bra kan det va med t.ex. yoga, Mindfulness osv.

Sen vill jag be dig att inte ha stora bokstäver och så markerad text. Det verkar som du skriker ut dina svar.

Ha en bra dag! Mongu.

TjockaBerta
0

# 45

Tråkigt att höra att du råkat ut för samma som jag.

Du har helt rätt i det du skriver, man måste ju få prova! Hur ska man annars veta om det finns nåt som hjälper eller inte. Det kan inte läkaren avgöra bara så där. Alla reagerar olika och en del blir hjälpta.

>>>Malum domesticum<<<