Vilka diagnoser och skador har ni?
Undrar ibland hur sjuk man kan vara utan att dö. Satt och funderade på detta för någon vecka sen i min ensamhet och beslutade mig för att skriva upp alla diagnoser och skador jag har som påverkar min vardag och ack så många punkter det blev.
Blev lite smått skärrad, men det fick mig att inse att det inte är så konstigt ändå att man mår som man mår och att vardagliga saker och ting känns extra tungt för mig jämfört med för en frisk människa. Många gånger tror man ju att man är lat fast man inte är det och får dåligt samvete över att man inte orkar allt som en frisk människa gör…….HA INTE DÅLIGT SAMVETE LÄNGRE!
Gör som jag och skriv upp en lista över allt ni "lider" av så ska ni se att det inte alls är konstigt att vi inte orkar som "alla andra" och att vi egentligen borde få en eloge för det lilla vi orkar för det är minst dubbelt så jobbigt för oss som för en som är frisk.
När man får på papper sådär allt man "lider" av, då inser man att vem som helst som skulle läsa listan utan att veta att det är din lista, skulle förstå varför vår vardag är jobbigare än andras. Att visa listan utan att säga vems lista det är, kanske kan få folk omkring en att börja förstå lite bättre hur man har det när man sen säger att det är ens egen lista. För jag slår vad om att nästan vem som helst som skulle titta på listan utan att veta vems det var skulle tycka synd om den människan och säga att hon/han kan då inte ha de lätt osv.
SEN VILL JAG BARA SÄGA: NI ÄR ALLA DUKTIGA VARE SIG HUR MYCKET ELLER LITE NI ORKAR PÅ EN DAG, GLÖM ALDRIG DET!!!
/Kram Kavitha
Börjar med att dela med mig av min egen lista.
Diagnoser:
Fibromyalgi (och allt vad det innebär)
Pollenallergi (snorig och får astma)
IBS/Colon Irritable (magen känns helt upp-o-ner, är aldrig normal, har blivit bättre med B12-tabletter, men är långt ifrån helt bra.)
Vestibulit (är bättre nu är för några år sen, men den märks ändå av när det är dags för sex.)
Diabetes (fick diagnosen för några veckor sen och det är en väldigt mild diabetes som tur är, men vissa förändringar måste ändå göras som att ändra kosten lite och gå ner i vikt.)
Endometrios ( Enligt gynekologen har jag troligtvis det, men det hålls i schack med min p-spruta som jag skaffade för 10 år sen pga symptom som tyder på Endometrios, men mina symptom utreddes aldrig då. Var ju i tonåren då och dom verkade mest se det som att jag absolut inte kan ha så ont som jag beskrev, men eftersom jag tjatade så så fick jag p-spruta iallafall. Får fortfarande ont i ryggen vid mens och ibland lite mensvärk också.)
Ganglion höger handled (Har mindre styrka i högerhanden och den svullnar om jag anstränger den för mycket. Har opererats 2 gånger för det och kommer säkerligen att behöva opereras igen i framtiden.)
Skador:
Armskada höger arm (Fortfarande smärtor efter en blodprovtagning i Oktober förra året. Om jag överanstränger armen, dvs tex tvätta håret och damsuga på samma dag, så blir min biceps så spänd att den stryper åt blodtillförseln till min underarm så den gör jätteont och blir iskall och det sitter i i flera timmar. Känns ungefär som att gå omkring med ett på tok för hårt lindat bandage runt underarmen och handen i flera timmar. Har även testat att låta dom ta blodprov i den armen, men det gick inte för jag höll på att svimma av smärtan när hon stack in nålen.)
Knäskada höger knä (Vred knät nästan ur led för ca ett år sen och har fortfarande problem med knät då och då, särskilt när det blir kallt eller om jag gått för mycket.)
Övrigt:
Närsynthet med brytningsfel (Kan inte titta på tv eller sitta vid datorn utan glasögon, får huvudvärk annars.)
Övervikt (Den kom med Fibron tyvärr och nu har jag fullt upp med att försöka gå ner i vikt för min Diabetes skull, men det är förbannat, hopplöst svårt.)
JAHAPP, DET VAR MIN LISTA DET, HUR SER ERAN UT?
Fibron med alla besvär: värk och smärta sömnlöshet hjärtklappning IBS- mage, synrubbningar, huvudvärk, torra slemhinnor, yrsel, hjärnsläpp m m.
Högt blodtryck hålls i chack med medicin
Allergi. som troligtvis beror på fibron
Hörselproblem, som nog oxå beror på fibron
Övervikt: som till stor del beror på fettsnål mat och i otillräcklig mängd jojobantning samt viktväkteri, och dels pga min fibro. och mediciner.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Fibromyalgi med allt vad det innebär…. suck….
Gikt
Diverse allergier
Septumdeviation i näsan
Kroniskt trötthetssyndrom (ME/CFS)
Eksem (kanske en fibrogrej, vet ej riktigt)
IBS (har dock blivit bättre sedan jag började med LCHF-kost)
Övervikt, c:a 20 kg
Tinnitus
Närsynthet (bär brillor)
Nä, det är faktiskt inte konstigt att jag inte orkar lika mkt som alla andra runtikring mig…
Fibromyalgi, d v s ont i hela kroppen
Hälsporre som gör ont, har blivit opererad 1 gång för det.
2 Skolioser som gör min rygg sned.
Tennisarmboge, blev opererad på banken för det, operationen misslyckades eftersom man inte kan göra dessa op. i sverige.
Gråstarr, har syn bara på ett öga. Det andra fungerar inte.
Astma och allergi, äter både clarityn och tar bricanyl och pulmicourt vilket jag överdosserar just nu.
Till slut lider jag av övervikt, men det går sakta neråt.
Trist att se att jag inte är ensam om att inte bara lida av en sak, men ändå skönt att veta att man inte är ensam om ni förstår mig rätt?
Kanske ska tillägga också att jag är högerhänt, så att min höger arm och handled inte fungerar bra och smärtar så fort jag överanstränger mig bara litegrann gör mig otroligt handikappad.

Fibro med blandad kompott..
whiplash sen -81
hundbiten i vänster hand.
allergier, pollen, parfym, mögel.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever
Jag är "dubbelhänt" dvs jag är varken höger eller vänsterhänt, utan både och.
Anki- Om man ändå kunde vara det. Måste vara skönt. Själv funderar jag på att öva upp min vänsterhand eftersom den högra är så dålig nu.
Fast ändå är det svårt ibland att hålla i en penna. och att vara "dubbelhänt" ställer ibland till det, tex: Om man ger en färdbeskrivning och säger sväng vänster och pekar höger. Hjärnan fattar liksom inte vad som gäller.

anki1: Jag var oxå dubbelhänt innan jag blev hundbiten. Skriva kunde jag med båda, det va jätte praktiskt, Använde båda händerna lika mycket. Men nu har jag fått träna upp höger handen eftersom vänster inte funkar så bra.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

Fibron den trevliga älskade (irroni) fibron. Utveckade fibro efter en bilolycka 2003.
Whiplach fick jag efter bilolyckan. Min nacke har efter pisksnärten stannat i ett alldeles rakt läge istället för att vara lite krökt.
Kotor som ligger fel i ryggen även dom efter bilolyckan
PCO en sjukdom som gör att man inte utveckar ägg, utan man få bara äggblåsor, kan inte få barn.
Ja det va nog det hela……
anki- Jo jag kan tänka mig att man gärna blandar ihop höger och vänster om man är dubbelhänt. Sen hjälper ju inte Fibron till heller direkt, räcker ju med att den slår ut allt vad minne och koncentration heter.
Zimba- Ja jag får nog göra som du, fast tvärtom, öva upp min vänsterhand. Ser inte bättre ut för tillfället iallafall. Kan bara skriva 5 rader på ett A4-papper innan jag får ont, blir darrig och bara tappar pennan hela tiden. Har iallafall fått remiss nu till en neurolog på Huddinge sjukhus. Får hoppas att dom hittar felet som blivit efter blodprovet jag tog på Sophiahemmet. Var ju efter det som min arm blev sämre för att hon som skulle sticka mig grävde runt i hela armen efter en åder. Hade ont dygnet runt i flera månader efteråt, nu har det lagt sig lite, men så fort jag överanstränger armen (dsv bär en matkasse, damsuger eller tvättar håret), så drar bicepsmuskeln ihop sig som när man får kramp i foten och så förblir den i flera timmar, gör förbannat ont. Varken värktabletter eller massage hjälper, utan det är bara att vänta ut det hela.

Det som blir när man är både höger o vänster hänt är att det kan va svårigheter med motoriken. Det finns inte nån sida som är dominant o då går det alldeles för många signaler fram o tillbaka mellan hjärnhalvorna. Så det är många nackdelar med att va dubbelhänt
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
mongu- Det visste jag inte, intressant information faktiskt.
mongu, det kan nog stämma. jag var alltid väldigt klumpig och fumlig som barn. Och dålig i jumpa. Kunde inte lära mig stå på händer.

Artros lite här och var (Just nu är det nacken som värker)
Högt blodtryck
Colon Irritable (tar Innolaxol regelbundet)
Början till magsår
Migrän
Cystsjukdom (har lätt för att utveckla cystor alltså)
Herregud…jag är ju sjuk! Har inte insett det riktigt förrän jag såg det nerskrivet nu!!! 
Fibro
IBS
kroniskt trötthetssyndrom
Whiplash x 2
söndertrasade mjukdelar i höger arm i samband med whiplash
höftledsfel
fotfel (nån svårare typ pronerare gissar läkare)
allergi
ansträngningsastma
ångest/paniksyndrom
kronisk magkatarr
begynnande magsår
sköldkörtel som pendlar mellan över/underproduktion
överviktig
restless legs
tinnitus
kotor som ideligen vrider sig som en disktrasa i ryggen
insomnia
eksem
skelögdhet
nersatt hörsel
en förstörd äggstock
de var vad jag kan komma på just nu… *suck* jag känner mig som 90+ inte 19 

Jag måste säga att det är intresanta listor, många gemensamma plågor.
Jag har konstant värk i leder och muskler (diagnos under utredning)(besvären påminner starkt om fibro)
som förvärras av väderomslag och statisk belastning.
Allergisk mot gräs, allergiastma.
Tål inte att äta något med mjölk eller soja (akut diare) Annars snabb transport genom tarmsystemet, men det är något bättre nu när jag har reducerat intaget av snabba kolhydrater.
underviktig
översynt på vänster öga, närsynt och brytningsfel på höger.
lätt dysleksi
översnäll och hopplöst pinsam så att det inte är någon ide att skämmas över mig, enligt mina tonårsbarn
jag är också något av det tvåhänta hållet, vilket är tycker jag en stor tillgång när man håller på med handarbeten och andra konstnärliga saker.

du miffo, hur bar du dig åt för att få en utredning gjord av dina leder och muskler och vem är det som gör en sådan utredning, är det några särskilda undersökningsmetoder, dom använder sig av då?
Jag har ju besvär med musklär och nerver och känner mig inte hörd inom vården, trots att jag nu väldigt hastigt försämras, det känns precis som om jag slåss för mitt liv nu, eftersom min mage inte klarar av alla de smärtstillande som jag äter.

#19 hej
Jag började på vårdcentralen för många år sedan, har haft kronisk värk sen jag va typ 25 (nu 38). Eftersom det förekommer reumatiska sjukdommar i släkten så sökte jag hjälp för det. På vårcentralen testade läkaren olika värktabletter men hittade inget. Den krävde jag att få remiss till medicin (reumatologen). Där jag gick hos en läkare som testade olika värkisar utan effekt. När jag var klar hos honom utan bra resultat för mig så krävde jag utredning av fibro.
I det här läget tas det blodprov och röntegen av leder.
Vet från andra som fått diagnosen fibro att de har fått komma till en smärtklinik i Härnösand (jag bor i sundsvall), men vet inte riktigt vad de får göra där.
Går nu hos överläkaren.
Som du hör så måste man kräva att bli passad vidare, och jag har gjort det vänligt men bestämt. Det är inte alltid man orkar att göra det mitt i allt elände, men samla kraft och mod det lönar sig.
Jag söker efter alternativa metoder för smärtlindring eftersom tabletterna inte hjälper.
Hoppas det ordnar sig för dig
fibro med allt vad det innebär
whiplash sen snart 20 år tillbaka (o pga den halv sjukersättning)
kronisk magkatarr sen måååånga år tillbaka o ibland får jag riktiga/värre problem, kan pga detta ej äta frukt o massa annat
laktosintolerant
ofta huvudvärk o migrän (till viss del pga whiplashen)
allergi o eksem mot olika saker
en dålig vrist efter en skada när jag var 15
två onda fingrar efter bett från råttor (bett som gick ner till skelettet) (råttorna var sjuka så det var absolut inte deras fel att det hände, råttor är underbart sällskapliga annars!)
en ond fot (ej samma som vristen) efter att ha blivit trampad av en häst för ca 20 år sen (värker ibland)
högt blodtryck (men har slarvat med att gå tillbaka o kolla det igen)
närsynt
karpaltunnelsyndrom (som de ej vill operera)
gråa fält i ögonen som simmar omkring (har blivit tillsagd att om det tar bort synen eller jag ser blixtar ska jag ringa direkt för då håller näthinnan på att lossna)
problem vid ena bihålan som gör att jag får ont om jag ligger på vänster sida (kollat men de kan inget göra)
depression (som jag äter medicin mot)
lätt skolios o kanske den som ger mig ryggont ibland, får lätt ont av ichias o ryggskott
hrm, var det allt? Inte konstigt man är trött!! 
#22 det är inget du kan drabbas av ;)

här kommer min lilla lista:
Psoriasis atrit, just nu inflammerat i tålederna,vristerna,knän, händer och lite nacke.
Menisk skada höger knä, efter ett försök till frivolt på parkeringens enda isfläck en vinter
Artros, eller början på det iallafall i bägge knän
Dessa tre sakerna ihop gör att man inte vill börja laga mitt knä ännu utan man väntar hellre ett par år och byter hela knäleden när den väl pajat helt.
PCO = inga egna barn.
Dyslexi, kan inte skilja på höger och vänster även om mitt liv hänger på det.
Hallux knölar vid bägga stortåarna
Dessutom är jag närsynt och halvblind utan glasögon.

Tack Tassy jag läste de första två raderna och flydde för livet..
Erik

- Född med en missbildning i bröstryggen (kronisk värk)
- Förslitningar i höger armbåge och höfter (vid värk får jag cortisonsprutor)
- förändringar i bröstbenet ( Känns som att det blir svårt med andningen ibland) då hjälper sjukgymnasten till så att låsningarna släpper.
- För trånga hinnor runt musklerna i höger smalben ska operera, har opererat vänster.
- Värk i vänster knä, ( har nyss varit på röntgen och väntar nu på svar)
- Restless legs
- Grönstarr
- Närsynt som alla gamlingar ;)
- Fibro sedan ett par år tillbaka
- Bipolär depression
Usch jag börjar verkligen bli gammal 
Fibron så klart plus värk i leder inget reumatiskt
Allergi pollen djur o viss mat, allergisk astma
Magproblem(IBS magkatarr)
Ångest-gad
Närsynt
överviktig( av medicin)
Spänningshuvudvärk
Tandbitare
Det är verkligen slående att vi har så många samma problem…… Jag kommer inte ihåg hur det känns att vara frisk. Tänk att vakna och allt fungerar som de ska och det inte gör ont någonstans en gång var man där …. tänk att man inte fattar när man är helt frisk hur underbart det är. Hälsan är det viktigaste vi har det fattar man ju nu när den är borta suck!!!!
Överrörlioga leder
Glapp i vänstra knäet
Början på magsår (pga smärtstillande)
Övervikt
Dålig syn
/15 åring…

Fibro
Sekundär Sjögrens
Whiplash
insomnia
depression
laktosintolerant
Det var längesen den här tråden var aktiv men jag hittade den och kanske läge att ta upp den igen?
Ont i muskler och leder ännu inte färdigutredd men mycket tyder på fibro.
Diskbråck i ländryggen.
PCOS som resulterar i övervikt, kraftig behåring i ansiktet, på halsen, haka och låren. Den dagen det blir dags att skaffa barn är det IVF som gäller för oss.
Endometrios
Magbesvär (IBS?)
Närsynt och brytningsfel
Migrän
Uttänjda ledband i höger fot efter en skada när jag var 14, trampar ofta snett.
Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
För min del ser listan numera ut såhär:
- Aspergers syndrom
- Ehlers danlos syndrom
- Allergier
- whiplash med tillhörande skador i höger arm
Ser ut som alla har vissa saker gemensamna. Min lista.. Fyller 28 i okt.
Fibro. Med allt vad det innebär
Bechterews
IBS
rest Less Legs
syn fel
Övervikt ( väger ca 85 kg, 163 cm kort)
Svår yrsel Hänger ihop med Fibron. men inte roligare för det.
Allergier
Över rörlig samt stelhet. enl läkare & sjukgymnster är det väldigt ovanlig att man är både överrörlig i vissa leder & stel i andra
Blodproppar vid graviditeter
Men nu ska jag även skriva mina positiva saker 
Är fruktansvärt envis. Tur det.
Ställer alltid upp för mina vänner. Om de ställer upp lika mkt tillbaka.
Positiv. man måste se positivt på livet hur jobbigt det än är. Det finns de som har det värre.
Humor. Utan skratt vore livet tråkigt.
Stolt matte till 1 hund, 2 kaniner & 13 marsvin. har en underbar son på 4 år & en underbar sambo.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering