era erfarenheter önskas
Jag är alternativ terapeut och jag undrar vilka typer av alternativa terapier samt naturpreparat, örter m.m. som ni upplever/upplevt att ni blir hjälpta av. Även om kostomlägggning fungerat och då vilken kost som hjälpt. Även om något som inte funkade vill jag också gärna ha reda på.
I första hand jobbar jag med naturkosmetik där behandlingarna innefattar mycket massage, aromamassage, healing. Jag har idag kunder med fibro och vill hjälpa dem så mycket som möjligt.
Tackar på förhand
Karin, som kommer närmast från kolhydrater.ifokus
Jag flytter till dig genast! Får jag bo i en kasse i et hörn?
För mig är massage underbart. Dock orkar tyvärr inte min mann riktig med att massera så länge som jag önsker mig :)
ända en massör skall komma i håg på mig är triggerpunkten som jag inte tycker om att masserast på, och leta sig fram till mina muskelknuter och få bort dom. Fast det är inte så mycket letandet på mig längre.. hehe
I övrigt har jag märlt att det att bli omlindat av väldoftande varma handdukar är mycket avslapnande. Aromaterapi är skönt.
Kostomlägningen har kanske inte gjort så mycket för min fibro.. änn. Men den har fått mig må bra in hole, jag har inga magproblem och känner mig.. inte direkt piggare, men mer vaken om ni hänger med.
Jag har provat varma bad. Det hjälper där och då, men sällant länge.
jag funderade även på denna spikmattan själv, och väntar i spenning på hur det kommer gå för linasvovvar som har bestält.
Det kanske kunne va nåt, att erbjuda att ligga på spikmattan innan massaget? Fler har nämt det hjälper massören komma djupare ned i muskulaturen med sitt masage!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Att sluta äta kött har gjort att värken minskat avsevärt. Detta vet jag oxå genom att jag började äta kött igen o då omedelbart blev sämre!
Brukar, när jag har råd, gå och få "fibromassage". Den är så hård som man önskar. Vi går alltid igenom hur pass hög smärtan är just då, innan hon ger massagen. ibland är det mest som Taktilmmassage. med olja med kanel o ingefära. Sedan varama vetekuddar utmed ryggraden emedan hon masserar benen. Massagen inefattar även ansikte o öron. Gudomligt!!
jag klarar ingen massage
har slutat äta fläskkött, inget överhuvudtaget kan jag äta då "skriker" det i kroppen och jag kaninte gå..
då menar jag korv köttbullar skinka allt fläsk..gris alltså.. inte en gnutta..
mjölkfri kost har jag också totalt annars är det inte mkt som hjälpt

Jag var ju vegan sen tidigare, så jag vet inte om det skulle gjort mig bättre eller sämre. Finns inte en chans att jag testar att äta djur heller.. ;)
Det som hjälper mig eller lindrar just för stunden rättare sagt, är en varm dusch. Synd nog har jag inget badkar.. Så lindrar det att pyssla med mina djur, som får mig att glömma smärtan ett tag. Men det kanske inte är nåt för dig, korseett, att ha djur med när du behandlar. hehe.
Akupunktur klarar jag inte alls.. Får hemskt ont av bara några få nålar…
Har tyvärr inte testat fibro-massage men det tycker jag låter bra. Mitt enda tips är att låt inte nån fibro-kund bli kall! För just kyla gör då iaf min värk mycket-mycket värre! Och så förstårs, ej för hård massage!!
Jättebra att du kollar upp så här tycker jag!!! 
#4 jag har ju tre katter så jag får väl lägga en av dem på magen på kunden då
Nej jag har mina kunder omstoppade rejält- de ligger som i en kokong.
Har kollat upp fibromassagen på Axelsons och jag planerar att gå en sådan till våren. Taktil massage verkar också intressant men kostar lite mer så den får vänta lite.
Tack ni som svarat hittills
Jag har under många år tagit Rosenterapi som hjälpt mig mycket. De myskler som jag spänner upp får en chans att slappna av. Taktil stimulering har jag prövat en gång. Skön men inte samma resultat för mig. Tror den kan vara underbar om man lever utan att bli berörd på huden särskilt ofta.
Största förändring kom när jag slutade ära kolhydrater. Först minskade via Cambridgesoppor. Sedan gick jag över till låg-kolhydrat-kost. (se kolhydrater i fokus) Grundvärken har minskat rejält. Värken efter "fel" arbetsställningar eller för mycket ansträngningar finns dock oförminskat kvar. Men jag orkar så mycket mer! Svårt att säga om det bar beror på kolhydrat minskningen eller också på att jag gått ner över 25 kg i vikt. MEN när jag av slöhet eller val någong gång testat äta mer kolhydrater så har jag nästa dag mått riktigt riktigt fibro-dåligt.
Jag säger som ashe, den mesta förändringen kom när jag slutade med kolhydraterna. Min fibromyalgidiagnos har dock varit något oklar, och det är inte alldeles givet att det är det jag har/haft. Själv tror jag att candidan varit med och spökat hela tiden.
Tack så mycket för svar!
Intressant att se att det är så olika med kosten och värken. Det som den ena får värk av blir den andre bättre av. Exakt vad det kan bero på vet inte jag men det måste väl till en individuell disposition, som det så fint heter, för att svara för en del av olikheterna.
Ja altså största problemet med Fibromyalgi om du frågar mig är att det nog är olika orsaker för en konstant smärta, medan kroppens reaktion på konstant smärta är mycket lik, man får dom samma utmatnings-symptomen tex. Jag tror att i dag använder läkarna fibromyalgi som en uppsamlingspåse om dom inte har nån aning om vad det kan va och i framtiden kanske det visar sig att fibro kan delast upp i fler olika undergrupper, eller det kanske upprätts en egen "grupp" för nåt, at det byter namn helt och hållent. Ta dessa pasienter i USA som få Parkinsonmedicin, för dom som parkinsonmedicin hjälper kanske detta kan bero på att det är nåt neurologisk problem? Jag bara svamlar altså, men sedan man inte rakt av vet varför folk har fibromyalgi i första hand kan där finnast flera olika orsaker for det, och därmed vill ju olika saker hjälpa. Det är ju våran största förbannelse med fibroen. Man kan inte bara fråga nån och få svaret "detta hjälper".
Problemet är ju att man kan inte veta eksakt vad som kan hjälpa…Suck. Men så länge där finns NÅN som fortfarande vill forska på oss, och som gjärna vill ta reda på vad som händer i våra kroppar så är det fortfarande hopp.

Sen är vi alla olika o det är mycket därför vi reagerar olika vid sjukdomar. Vi har med oss olika erfarenheter o vi kan tackla smärta på olika sätt. Det är inte bara genom fibron som det visar sig utan vid många andra sjukdomar med.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
för mig är det skönt med varma bad, att ta hand om disken är sällan roligt, men att sätta ner händerna i det varma diiskvattnet känns bra. Varsam massage gör gott, tyvärr så har min dotter eget hem numera så hon kan inte massera så ofta. Maken känns för hårdhänt och orkar inte så länge. Han får dessutom andra idér om var det ska masseras, hmmm. jag har köpt en sk medicinboll som jag använder på kvällar, och en sorts massagegrj med massor av små hjul, som man "kör" med på sej. jag har minskat ner på kolhydraterna, men inte märkt så stor skillnad på fibron , men jag känner mig väldigt mycket vackrare (slätare hy mm) möjligen har jag blivit lite piggare, särskilt orkar jag numera ta hand om disken på kvällen istället för dagen därpå.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
jag fick någon form av massage när jag var yngre som fokuserade kring att man masserar bort slaggprodukter.. jag hann aldrig gå så länge då hon som masserade mig var moster till en kille jag var ihop med och sen när jag gjorde slut med honom vågade jag inte gå klart HAHA Men iaf så när hon masserade mig kom det lix ut små kristaller ur min hud, det var skitläskigt! Det är ju svindyrt men jag hade nog velat fortsätta med det om jag hade haft råd med det..
åh va roligt med svar!
*puttar upp tråden*
Jag som många tror att det är fel att särskilja olika hälsotillstånd - mentala eller fysiska - då de kan hänga ihop på sätt vi ännu inte förstår. Så här ser det i alla fall ut för mig:
Gick över på LCHF i månadsskiftet april/maj 2008. Magkatarr och magsår borta genom ett trollslag. Psoriasis borta. Grundvärken (fibromyalgi) borta inom en månad - ont vid ovanlig ansträngning. Gikten kommer och går, men numera VET jag vad som triggar den, bl a överskott av Omega -6. Sover bättre, lugnare humör (ojme, vojme), aknen borta. Tunnare och gråare hår - men det är svårt att säga vad det beror på, jag är ju i alla fall 52 år fyllda. Mensen borta. Ner 10 kilo snabbt, men upp 5 kilo när skolan började till hösten (lärare). Inga långa, svåra förkylningar. Astman har jag glömt bort totalt! Inga luftrörskatarrer, trots att jag gått jättemycket ute i både kall och fuktig luft och i smogigga storstäder i vinter (Rom och Paris). Fantastiskt, när jag tänker efter! Trots att totala viktminskningen inte är mer än 5 kilo av behövliga 50 kilon, så är jag enormt avsvälld. Magra fingrar, som kan ha vigselringen för första gången på 8 år! Och faktiskt en hel dubbelstorlek ner i kläder.
#14 Fantastiskt!

Jag har blivit mycket bättre av hård massage och kiropraktik, varit hos hannu i finland och blivit MYCKET bättre, har nu börjat gå hos en massör här i sthlm som känns bra, nackdelen när gubben masserar är att om jag säger AAAJJJ så slutar han , men inte masören, och det är bra , det gör ju skitont för stunden, men efter, i flera dagar så är det såååå mycket bättre =)
Har diagnosen Fibro sedan 10 år tillbaka. Prövat det mesta. Har inköpt en "spikmatta" men efter kostomläggningen till lchf för 1½ år sedan använder jag den inte mer. Mindre ont alltså. Ingen uppblåst mage o magkatarr längre.Mindre trötthet. Förr sov jag minst en gång/ dag.Viktminskning 10 kg. Det som är skönt för en fibrokropp är Floating. I varje fall upplevde jag en total avslappning i alla muskler. Har gjort det två gånger. Blir säkert fler. Lagom hård massage är också skönt.
Har diagnosen Fibro sedan 10 år tillbaka. Prövat det mesta. Har inköpt en "spikmatta" men efter kostomläggningen till lchf för 1½ år sedan använder jag den inte mer. Mindre ont alltså. Ingen uppblåst mage o magkatarr längre.Mindre trötthet. Förr sov jag minst en gång/ dag.Viktminskning 10 kg. Det som är skönt för en fibrokropp är Floating. I varje fall upplevde jag en total avslappning i alla muskler. Har gjort det två gånger. Blir säkert fler. Lagom hård massage är också skönt.
# 15 Äh, tror du inte jag glömde diabetesen också haha. Jag medicinerar inte längre. Faktum är att jag slängt 7 olika piller (även för blodtryck kom jag på nu) och äter inga alls längre. Jo, det känns fantastiskt, det gör det!
Hej!
Jag har provat akupunktur, aktiv avslappning, massage och rosenterapi. Tyvärr varade inte de positiva effekterna längre än några timmar på mig, men de där timmarna var underbara!
Jag fick ett råd en gång att HELT OCH HÅLLET sluta äta animaliskt protein.
Jag blev stenhård vegan. Inga undantag.
Dock älskar jag kött, kyckling, fisk osv… så det var kämpigt. Men jag höll på en månad, och det blev verkligen bättre!!!
Tyvärr klarade jag inte av att fortsätta, och det är här jag vill sätta ett litet varnings-tecken: Rekomenderas INTE till människor som har eller har haft en ätstörning OCH som gillar kött.
Anledningen till att jag inte kunde fortsätta, var att de (sedan många år tillbaka) gamla ätstörda tankarna kom upp igen. Mat ska man äta… Men JAG fick inte äta det jag egentligen tyckte om! Det spann vidare och till slut fick jag känslan av att jag inte var VÄRD att äta god mat (som kött etc), och maten blev ingen njutning, det blev bara ett måste.
Jag insåg detta efter en månad. Då insåg jag också att jag verkligen inte ville trilla tillbaka i mat-fällan igen. Det var därför jag avbröt det.
Men, som sagt: total avsaknad av animaliska proteiner HJÄLPTE FAKTISKT!
/Jezzz
#20 tråkigt att det inte gick att fortsätta för dig när det hjälpte :/
För min del har jag provat, och det var absolut inget för min kropp. Huruvida det hjälpte mot fibrovärken har jag ingen aning om men min mage har aldrig varit så kass nånsinne som den tid jag var vegetarianer och sen veganer. Aldrig haft så mycket kramper i magen, diarre, illamåande eller nånting annat.. och då fölgde jag stenhård vegetarianer och sen vegan diett upplagt av dietist för att få i mig allt jag behövde ändå. Jag fuskade inte en unsa, och skit så helsike jag mådde då. Och det är inte värd att må bra i muskler men ha magkramper, diarre och illamåendehet dygnet runt i stället, så min dietist fick mig att sluta efter väl ett år tilsammans som vegetarianer och sen veganer.
Hej.
En sak som jag fått hyra/låna av smärtkliniken är en TENS-apparat. Ger visserligen bara lindring för stunden, men skönt är det med massagen där iallafall.
I samband med massage har jag oxå fått ultra-ljuds-behandling… Det når djupare ner i musklerna när massören inte riktigt kommer igenom allt det spända. det är oxå väldigt behagligt… varmt och skönt, och efter en stund har den mjukat upp tillräckligt så att massagen kan börja. Sen avsluta med liniment. Underbart skönt…

Oj så intressanta inlägg.
Omega 6 kan trigga igång fibro medan Omega3 är antiinflammatorisk så jag tar inte Omega6 eller 9.
Potatis, tomat, paprika och bla chilifrukter och givetvis fläsk kött är inte så bra att äta vid fibro.
Jag har provat massage, vattengympa, akupunktur mm och kommit fram till att de hjälper för stunden men för att ha mer effekt så borde man göra detta flera gånger i veckan men det har jag ju inte råd med. Tyvärr.

Lymfterapi är effektivt mot svullnaden som blir och ibland bara känns men inte syns.
Gurkmeja är superbra. Jag har nyligen gjort ett försök att vara utan det i en månad. Sista veckan var olidlig. Molande värk och kolsyra i lemmarna, en trötthet som var förlamamde. Jag bara ville sitta med hängande armar. Då gick jag och köpte en stor burk ekologisk gurkmeja som jag tar en halv tesked ur med ett glas vatten. Kolsyran och de tunga armarna är borta. Värken, alltså grundvärken är borta!
#23 mycket av det där är olika från person till person. jag äter tomat och paprika, fläsk i rätt rika mängder. Inget problem för min fibro med dom inte. Potatis därimot.. jag har inte märkt nån förvärring i värken, men min mage lägger av om jag äter det. Chili tycker jag inte så mycket om så det låter jag bli äta helt änkelt för att det finns himla mycket annat gott att äta.. :)

fick höra att om man äter omega 3 så måste man skära ner på omega 6 eftersom de ska till samma ställ, har samma ingång i kroppen och 6 är starkare så mera 3… och att det finns massor med omega 6 i pasta, ris och potatis??!! Ngn som vet? eftersom många mår bättre av lchf kan detta ha samband??
Lägger även dett som ny tråd så flera ser den…
Nu var det myyycket lääänge sedan jag var här på siten. Jag har haft dåligt med tid och ork. Det har mest varit kolhydraterna jag varit på under senaste tiden. Jag brukar ta varma bad ett par gånger i veckan. Och så gillar jag "diskbaljan" med hett vatten. När jag har som ondast brukar jag sätta på stödbandage för värmens skull och innan dess smörja mig med smärtlindrande gel. eftersom jag är så känslig för beröring är det svårt för mig när andra masserar, så brukar jag massera mig själv och använder då en sån där taggig boll samt en sorts rullande massag hjälp, med många hjul på. För magens skull tar jag receptfria piller mot diaré. typ dimor.och har dragit ner på kolhydratrna.
Hoppsan, Jag hade inte observerat att jag svarat tidigare i den här tråden. 
Jag har stadigt blivit bättre sedan jag fick och själv gav Reconnective healing. Helt fantastiskt - jag som varit sjuk snart 30 år. Tror nu att den är borta
förhoppningsvis för alltid!
Jag finns till och med i en bok som skolexempel på fibro.
I början trodde jag det berodde på vädret - vårvärmen förra året. Men när hösten kom och värken blev mindre o mindre så insåg jag att det hänt något.
Men kroppen har massor med smärtminnen. Skulle någon trycka på alla mina triggerpunkter så lovar jag att kroppen reagerar.
Jag vet fler som har blivit av med/eller blivit mycket friskare med Reconnectiv healing.

Har ej provat att lägga om kosten men där kanske kan finnas en lindring. Har provat fibromassage och den gör gott för stunden även om man är bra öm efteråt.
Har även provat aromamassage som gör gott.
Solariumet gör riktigt gott, enda problemet är att ta sig ur solariet efteråt
.
Fick min diagnos för ca 2 år sedan, efter att haft värk i många år!
En sak som hjälpt mej är Reiki, en god vän till mej är utbildad i Reiki
och brukar "behandla" mej 1-3 ggr veckan.
För mig som har dercum och är whiplashskadad också hjälper kiropraktik en del ibland. Ibland smörjer jag mig med Johannesörtsolja. Men 2-3 ggr per vecka måste jag äta värktabletter i alla fall!

Kiropraktik och massage är det enda som hjälpt hittills. Osteopaten var suverän förresten men allt det här är på tok för dyrt nu. Så länge jag arbetade gick det att betala men nu är det omöjligt. Synd att inget går på högkostnadsskyddet. Jo, några kiropraktorer är anslutna men den jag provade var inte bra för mig.
>>>Malum domesticum<<<
Jag har märkt att Rosenrot funkar ibland mot den värsta tröttheten, men vissa gånger får jag hjärtklappningar av det…
Jag fick hjälp av en homeopat/kinesiolog. Det jag minns är att jag fick homeopat medel mot staphylococcer. Året efter började läkarvården med sprutor med staphylococc medicin i som test för fibro. Intressant!
Jag fick också mineraler men minns inte vilka. Detta är ca 14 år sedan. Det tog knappt en månad innan smärtorna började ge vika. Tröttheten satt dock kvar ett år innan det släppte. Sen skiljde jag mig och gick utvecklingskurser och det mådde huvudet bra av och även kroppen. Hade fortfarande ont i lederna vid mens och vid influensa eller liknande.
Idag har jag värk en gång om året. Nu! Alltid i slutet på sommaren/början på hösten. Varar ett par veckor och försvinner sen. Förmodligen ett inflammatoriskt beteende. Tröttheten är borta och jag har ett helt annat liv.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För min del försvann det mesta av muskelvärken när jag började med LCHF, nu bara känning ibland, som t ex vid kraftiga väderomslag. Annat som lindrar: värme, massage, varma bad (och bastu), Aloe vera heatlotion. Skulle gärna velat testa spikmatta, men kan inte då jag äter blodförtunnande. Ledvärken finns kvar, men i mindre grad än före kostomläggningen.