Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 3875 ggr
kianna
1

Svettningar - tar de slut...?!?!?

Hej!

Jag är ny på denna iFokus-sida.

Var dock inne här och hittade många intressanta inlägg att läsa. Jag har INTE fibro (tror jag), har en skadad rygg efter ett fellyft i vården för ca 15 år sedan. Opererats 5 gånger och nu har jag sagt STOPP och belägg. Släpper in någon med kniv i min rygg igen. Ingen av operationerna har hjälpt mig.

Har massor av smärta, hela tiden, dynet runt. Ätit olika värkmediciner i maxdos i 15 år bl a haft mordinplåster, Dolcontin, Morfin. Senaste Panodil, Dexofen och Naproxen. Nu drog man in Dexofen och sedan dess har jag inte lyckats hitta någon medicin som hjälper lika bra.

Min läkare tyckte vi skulle prova Tramadol Retard Actavis 150 mg, morgon och kväll. Efter första tabletten var det som om himlen öppnade sig och det stora, svarta, tunga, tjocka täcket av vidrig smärta lyfte från min kropp!! Underbar känsla att bli påmind om hur härligt livet kan vara utan att ha ont.

Efter två dagar svettades jag floder (jag hatar att svettar och kan inte lära mig stå ut med det) hela dagarna! Jag sov ca 1 timme/natt, var klarvaken  - och det går ju heller inte i längden…

SLutade med Tramadol efter att ha tagit dem bara en vecka…men känner att jag åter  vill försöka.

Kan det vara så att jag kan hoppas på att dessa biverkningar försvinner/minskar med tiden? Eller är det så att man får ta det onda med det goda? Gilla läget? Tror inte jag klarar svettningarna.

Hoppas på svar från någon med egen erfarenhet, så mycket mera värt med svar från människor med egna upplevelser.

hellah
0

Klarar inte Tramadol, men har svettningar pga övergångsålder. Jag tycker att det hjälper att använda siden/ylleunderkläder (och sängkläder). Det blir ju lika blött, men man fryser inte sen, som man gör med bomull/annat.

Malinsson
0

Har bara tagit Tramadol i 50mg-doser och bara enstaka gånger men inga svettningar vid de tillfällena dock.

mongu
0

Jag har Tramadol sen en längre tid och har inga problem med svettningar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
0

De få gånger jag använt tramadol så har jag fått svettningar