Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4612 ggr
malgomaj
0

tänder och fibro

har fått jättedåliga tänder de går av, en tand gick av när jag använde tandtråd.

Är det fler som har liknande problem som har fibro

har haft fibro i 25 år

Rita-S
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nej har inte upplevt någon förvärring bland mina tänder alls, har haft diagnose i 14 år nu, snart 15. Har inte heller träffat på nån som har sämre tänder efter diagnos.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Yrlan
0

hej en tand gick av för mig också vet inte om det är specifikt för fibro men hon sa att det var amalgamet som hade expanderat nu vågar jag knappt använda mina tänder. Men jag läste nåt om att man skulle känna mera när man lagade tänderna att man upplevde smärtan mera när man hade fibro o att om man opererade sig nånstans på kroppen så skulle man överväga detta. hälsn yrlan

lilli-l
0

Mina tänder är också helt sköra!

Samt att jag ska operera min högra handled den 16 sep, för karpaltunnelsyndromFörvånad

Carpe Diem….Fånga dagen

Chestnut
0

Vad jag har förstått finns inget samband mellan fibro och sköra tänder men däremot finns ett samband till ett par andra diagnoser som påminner om fibromyalgi. Till exempel hypermobilitetssyndrom (HMS).

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lillfjanten]
0

mediciner kan även göra att man blir väldigt torr i munnen och därför får dåliga tänder.

Ladydragon
0

Jag har Fibro och jättebra tänder mitt enda problem är en fruktansvärd tandläkarskräck som gör att jag får problem med tänderna 
har just nu en tand som behöver rotfyllas på grund av detta

men har du problem med tänderna så gå till tandläkaren det är inte normalt att tänderna går sönder….du kan ha hål eller så är du muntorr eller tandlossning eller nåt helt annat

muntorr är riktigt dåligt för tänderna saliven skyddar dom och är man det minsta muntorr så rekommenderar tandläkaren att man ska använda någon saliversättningsprodukt

själv använder jag Xerodent så fort jag känner mig lite torr i munnen och hos mig funkar det visst bra för tänderna är i bra skick trots muntorrheten

fjällräv
0

Är du torr i munnen? Jag har haft fibro i över 10 år och förra hösten fick jag ytterligare en diagnos, Sjögrens syndrom vilket innebär att många slemhinnor i kroppen är torrare än hos friska människor. Samt odefinerad smärta förstås. Som någon innan skrev finns det produkter apoteket som lindrar munntorrhet och ögontorrhet.

Och i och med detta så kan tänderna bli sköra.

Du kanske biter ihop tänderna på natten och därför till slut kanske de blir lite mer sköra, bettskena är en lösning då.

Väl mött!

hellah
0

Mina går också sönder. Enligt tandläkaren/tandsköterskor så kan det bero på muntorrhet pga medicin, att man spänner käkarna, eller att tänderna har förstörts av amalgamet (fast det är helt borta sedan några år).

Enligt vissa teorier kan amalgam orsaka fibromyalgi, så på sätt kan det hänga ihop. Spänningar kan man få av fibromyalgi. Och medicin som man äter mot fibron kan även orsaka muntorrhet. Så det kan hänga ihop på nåt sätt ;-)