Hur förklarar ni fibro för anhöriga?
Det kan vara klurigt att berätta hur fibron känns för dem som inte har det.
Hur förklarar ni det?
/Jezzz
Jaa du, det är inte lätt. Hur man än försöker förklara, så tror jag inte folk som inte har FMS förstår i alla fall. Dom kan aldrig bilda sig en uppfattning om hur det är. Jag brukar bara säga att jag har FMS så får folk ta det som dom vill. Det är ialla fall sällan någon frågar mer ingående hur det är.
Medans jag fortfarande hade mitt arbete kvar, så drog jag ut en artikel på vanliga symtom och bad min chef och min närmaste medarbetare läsa där hur det kunde vara. Det var bättre än att själv försöka förklara. Jag tror dom förstod mig bättre efter att ha läst artikeln.
Familjen har också "läst på" som dom förstår hur jag har det, tror jag åtminstone.
kajsa-kavat

De flesta vet att jag har "ont i ryggen". Det brukar räcka som förklaring så att jag ska slippa lyfta och göra annat som är tungt. De är oftast inte tillräckligt intresserade för att orka lyssna på en beskrivning av mitt tillstånd i alla fall.
>>>Malum domesticum<<<
Jag kan beskriva min smärta som att det ibland känns som jag stukat fötterna, eller handlederna. Nervsmärtan är svårare att beskriva.
/Jezzz
JAg brukar säga att det är som en blandning mellan en kraftig influensa och bakfylla, när det är som värst
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"
hej ja det är besvärligt men känner att vad jag än säger så förstår de ändå inte fullt ut. Det är till o med svårt o berätta för sin egen familj. De har svårt o förstå varför jag ena stunden inte orkar o så i nästa stund orkar. Det går ju upp o ner har man gjort nåt ena dagen så får man ligga nästa o ska man sedan göra nåt dagen därpå måste man ligga dagen före för att orka. hälsn yrlan