Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 2217 ggr
Anterrabae
0

fel i min journal

Beklagansdax igen..

Jag var för ett tag sen hos min reumatolog. Han var knäpp. Efter det besöket begärde jag hem kopia på min journal. Eftersom jag har pågående försäkringsutredningar så ska dessa skickas in. Har därför för vana att lusläsa mina journalanteckningar och sen kopiera dem och spara till mig och sen skicka till försäkringsbolaget.

Fick alltså hem kopia på journalen. Döm av min häpnad när jag läser och upptäcker att jag läser om någon annan. I min journal. Det var fel beskrivning av mig och min "status". Desutom fel behandling och att jag käkar mediciner jag inte tar, samt att jag skulle på semester.. som jag inte varit på. I journalen stod att jag inte har de besvären jag har. Att jag på ca tre månader blivit "frisk" för att det var så stora skillnader. Det stod även helt motstridiga uppgifter, typ: "ledstatus UA, inga svullna leder. Pat ömmar och är lätt svullen över hand och fot och knäleder" osv. 

Dessutom fick jag hem ett besked om en skickad remiss till ortopeden.. Jag ska INTE till ortopeden pga min ledstatus. I journalen har jag inte ledproblem och sen blir jag remitterad dit man kommer när lederna är så svullna och söndervärkta att de inte funkar längre utan operation. Hur ska dom ha det?? Ytterligheter som inte stämmer åt något håll.

Var in till läkaren idag.. Först var han lite snorkig och tyckte att jag skulle vara tacksam för att han tog emot.. han är såå snäll.. osv.. Det blev ett helt annat ljud i skällan när han fick veta vilka fel som blivit i min journal, och med remissen. Att han som min läkare är ansvarig, gentemot mig men även som avdelningschef ansvarig för att sånt inte FÅR hända.. Det slutade med att Han tackade mig flera gånger och tyckte det var tur att jag påpekat detta osv… Om jag inte läst min journal skulle felen aldrug upptäckts.. eller iaf inte i tid.

Jag tycker synd om den patient som behöver remissen till ortopeden.. och som inte får den i tid pga deras fel.. Det var 6-9 månaders väntetid.. Undrar hur länge hon/han ska vänta på ny remiss.. Innan de hittar henne/honom. Tänk om den personen inte kan gå…

VIlken cirkus…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Pomperipossa
0

Jo men det är som vanligt inom sjukvården..:)

Simson
0

Katastrofalt!!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

abbis
0

Blir inte förvånad….

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anterrabae
0

Visst är det sanslöst… Vad händer då med alla som inte har vanan att kolla upp vad som skrivs om dom.. Det kan ju verkligen bli hur fel som helst…

Blir bara mer och mer övertygad om att man måste slåss om allt som gäller ens rättigheter.. Hålla koll på allt och jaga alla inblandade med blåslampa..

//Ida

Pomperipossa
0

Dom tappade bort min journal en gång och missade ett svar… Slutade med att den proffessor som skulle operera mig ringde och skällde på dom och frågade vart alla papper var eftersom det var ytterst akut…

Hopi
0

Det är ju skamligt! Stod det namn på den andra patienten oxå eller? Isåfall är det ju ännu värre! Men det är ju så fruktansvärt att det ska behöva vara så dåligt!!! Fundersam

Anterrabae
0

Nä allt var utställt på mig.. Men jag misstänker att vi är tre olika i min journal.. En som inte har så ont och så jag som har ont och sen hon som ska till ortopeden för att hon är trasig..

Men allt stod i mitt namn.. Så de andra två lär inte bli lätta att hitta…

//Ida

Hopi
0

Ja jösses.. Nog är det för otroligt va! Har dom fibro-släpp eller vad? hehe.

Anterrabae
0

låter så…

en bekant på syncentralen berättade idag att han förra veckan fick avslag av FK på handikappersättning. Anl var att han fått glaukomoperationer på båda ögonen enl. hans journal eller läkarutlåtande. Han är inte opererad alls. Verkar som han har samma fel i sin journal..

//Ida

Sara
0

Har hört att man måste fylla i en ansökan om att få ut sina journaler. Vet nån om och var man kan hitta den ansökan på nätet?

Sara

Annica
0

Man kan kontakta socialstyrelsen ang fel i sin journal så man kan få beviljat att sådana felaktigheter helt enkelt får tas bort alt strykas, beroende på om det är en pappersjournal alt datajournal.

10. om det gäller pappersjournaler så brukar man få vända sig till den mott man hör för att få ut kopior. alt mejla till denna. Brukar stå mejladresser på sjukhuset/mott hemsida om man inte vill ringa till receptionen.

Titti
0

#0 "Åh, vilka klantskallar!"

Jag har inte blivit drabbad av sådant här (mig veterligen), men det finns andra som blivit. Känner en grabb, vars sjukjuornaler försvann. När den skulle tillbaka till Finland (från Sverige) så var den spårlöst borta, fanns inte i arkivet. Efter mycket nojs och ringandes konstaterades att vårdcentralen skickat iväg den - i original. Nu vill ingen ta på sig ansvaret. Detta resulterade i att grabben numera är i princip nekad sjukvård och fick inte TBE-vaccinet. *morrar.

Men det här får ju mig att mer och mer överväga att söka ut (kopia) och läsa min juornal. Kanske står där att jag brutit benet (jag som inte har brutit ett enda ben i kroppen i hela mitt liv - peppar peppar).