Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 7098 ggr
lilli-l
0

Zopiklon el Imovan!

Är inte Zopiklon och Imovan exakt samma sak?

Hur kommer det sig att vissa får zopiklon och vissa Imovan?

Någon som vet?

Och smakar Imovanet lika illa som Zopiklonet..en besk smak som sitter i hela dagen efterTungan ute

Carpe Diem….Fånga dagen

[Maine]
0

Jag har Zolpidem, den får jag ingen besk smak av. Låter hemskt med eftersmak..Obestämd

mongu
0

TS Jag tycker att det är en viss bitter smak även av Imovane men upplever att det är mera av Zopiklon. Den är verkligen otäck.

Varför man får det ena eller det andra är bl.a. på kostnaden. Apoteken är ju skyldiga att byta till det billigaste. Sen kan det också va att en del anser att det ena är bättre än det andra även om det är samma verksamma substans i det. Den verksamma substansen heter Zopiklon.

Maine har du använt Stilnoct nån gång? Är det nån bismak på den? Själv har jag inte haft den så jag vet inte men det kan ju bero på det verksamma ämnet att det blir bismak.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Maine]
0

#2 Zolpidem är samma som Stilnoct, har jag läst någonstans.

mongu
0

Ja Zolpidelm är den verksamma substansen i Stilnoct och Zopiklon är den verksamma substansen i Imovane.

Därför undrade jag om du haft både Zolpidelm och Stilnoct och märkt nån skillnad mellan de båda?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Maine]
0

#4  Jo jag visste att det var samma verksamma ämne, men har för mig att jag läst att Stilnoct heter Zolpidem nu, men det var väl fel. Cool

Har testat Stilnoct, men tänkte inte på om det blev någon eftersmak, så det blev det troligen inte.

lilli-l
1

Jag trodde att Imovan inte fanns mer och att det är nu Zopiklon istället, med det var felFlört

Och Stilnoct trodde jag också var utbytt till Zolpidem..

Att det ska finnas så mycket av varje sort, fast det är samma sak?

Men det har väl med priset och att det ska konkureras, för att det ska billigare..som du säger, Mongu.

Carpe Diem….Fånga dagen

Malinsson
0

Jag har haft Imovane och Propavan förr. Propavan tycker jag nog bäst om. Om jag minns rätt så fick jag också äckliga smaken av Imovane. Däremot inte så mycket med Propavan, men jag tog oftast bara en halv tablett.

mongu
0

Det både Imovane och Zopiklon som båda innehåller samma verksamma substans. Möjligen att det inte finns alla styrkor?

Sen finns det Stilnoct och Zolpidem som innehåller samma verksamma substans, här finns inte Zolpidem i alla styrkor enl. vad det står i FASS.

Propavan är en annan sorts tablett då det inte är insomningstablett utan sömntablett. Den ger inte den bittra smaken som Imovane och Zopiklon ger.

Ha en bra dag! Mongu.

[Maine]
0

#8  Vilka styrkor finns inte i Zolpidem?

mongu
0

# 9 Tittade igen i FASS och rättar mitt inlägg. Det finns både 5 mg och 10 mg av Zolpidem.

Men det är några som är avregistrerade t.ex. Zolpidem Generics 10 mg, dsmt några som inte tillhandahålls nu t.ex. Zolpidem Genthon 5 mg och 10 mg, Zolpidem Vitabalans 10 mg.

Men det finns andra tillverkare av båda styrkorna sen finns ju även Stilnoct i 5 och 10 mg.

Samma med Stilnoct att det finns avreg. tillverkare.

Detta är taget ur FASS på nätet.

Men viktigast är ju att medicinen finns för de som behöver.

Ha en bra dag! Mongu.

Ladydragon
0

sen beror det oxå på vad apoteket har i sortimentet det varierar kraftigt

apoteken är skyldiga att byta ut läkemedelet till det billigaste dom har i lager  men du kan oxå välja att betala merkostnaden själv ofta blir det bara några kronor

man kan oxå säga till sin läkare att kryssa i rutan att läkemedlet inte får bytas ut

Imovane har en fruktansvärd bismak för mig satt den i många timmar dagen efter fy tusan

[Maine]
0

#11  Det är behändigt att beställa medicin via apotekets webbsida, då får man upp olika förslag på läkemedlet, och kan välja vilken man vill. Ibland kan man få betala någon krona extra för att få det dyraste, men jag tycker att det är bra att göra på detta vis, för då kan jag beställa den förpackning som passar mig bäst. (Vad gäller Citodon väljer jag alltid burk i stället för blister)

Sen så vet jag inte om man kan "säga till" läkaren att kryssa för, men man kan ju alltid fråga Flört

lilli-l
0

Jag fick alvedon utskrivet på recept, men sa till läkaren att jag hellre ville ha pnodil och i burk. Mycket bättre. Lättare att ta med sig i väska + att panodil är lite halare att svälja än alvedon, som är lite kärva på ytan.

Och visst ger Zopiklon en bitter eftersmak..yeakObestämd

allt få en annan smak hela dagen efter man tagit den!

Carpe Diem….Fånga dagen

[Maine]
0

#13  Det är sånt jag kan välja själv då jag beställer, märke och förpackning, och det är kanonbra! Men jag har sagt till läkaren att jag inte vill ha Forte längre, de är träliga att bryta av, och de är lika träliga att svälja hela, så jag får 500mg nuförtiden.

Ladydragon
0

12# man kan ju alltid fråga läkaren och se vad han/hon anser jag vet inte riktigt vad kraven är för att få ett läkemedel ej utbytbart min läkare har aldrig sagt nåt om det

jag har i alla fall inga problem med min läkare om jag inte vill ha något läkemedel utbytt det enda är att hon glömmer bort det ibland

det är totalt vansinnigt att Panodil får bytas ut Skrikandes då det innehåller ett speciellt ytskikt som gör det lätt att svälja 
jag blir tokig om dom på apoteket försöker  byta ut Panodilen emot nåt skräp jag inte kan svälja men har sagt till min läkare att Panodilen får absolut inte bytas ut

jag instämmer helt det är himla skönt att kunna i lugn och ro beställa läkemedel på nätet och sen får det hemskickat sen verkar dom ha ett stort lager och har väldigt många mediciner hemma mycket mer än vanliga apotek och det är en stor fördel Skrattande

[Maine]
0

#15  Ja, det är toppen med internetbeställningar. Sedan vad gäller Panodilen, så kan jag inte hålla med om att de är lättare att svälja, men vi är olika. Alvedon har ju också en filmdragering, men det märker inte jag att de har, de fastnar lätt för mig.

[Maine]
0

Lite OT, men det är dumt att man inte kan göra internetbeställningar eller handla på andra apotek än just Apoteket, om man har delbetalning.

IngelaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om apoteket föreslår att jag ska ta något annat än Imovane, säger jag nej eftersom jag bara 170 kr i månaden oavsett skuld.