triggerpunkter
Jag undrar om det finns någon bra beskrivning på var Triggerpunkterna för fibro sitter?
Jag är inte helt säker på att min diagnos är alldeles korrekt (psoriasisartrit), eller i alla fall kanske inte den enda diagnosen. Så jag luskar lite… Det finns vissa saker som stämmer med fibro, men vem blir inte hypokondriker av att läsa en läkarbok? ;)
SÅ hjälp mig att hitta dessa punkter så kanske jag kan avfädra denna diagnos i alla fall…
Jag hinner inte nu, men jag kan gräva fram lite beskrivningar på det om du vill!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

http://www.healthybodyball.com/pain_relief/Trigger_Point_Chart.jpg
om inte denna funkar så finns det massor..
googla på Trigger points så kommer det upp scheman på punkterna
Min sjukgymnast sa att jag reagerar för lite på Triggerpunkterna, borde visst hoppa till eller nå´t liknande när han trycker???
Fast jag kan inte tänka mig att nå´t skulle få mig att göra det, när nå´t gör riktigt ont brukar jag hålla andan o stå helt still, inte hoppa….
Hur brukar ni reagera när någon trycker på Triggerpunkterna?
Man ska aldrig vara tapper och uthärda när dr är framme och drar och böjer och trycker… Då tror dom att man inte har ont. Bättre att säga massa aj och dra sig undan..
Nu gör det så ont på mig att jag rycker/hoppar till och skriker iaf… Men det är bra att komma ihåg att man tjänar inget på att vara duktig och tapper.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#1 Ja tack!
#2 Det var en så pytteliten bild = svårt att se något, men tack ändå!
Denna sidan visar rätt bra triggerpoinst
Denna bilden visar lite mer skematisk, men är litegrann större enn bilden postat tidligare.
här även med kommentarer
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Hur jag regerar..är super känslig så det är inte så " högt" starkt tryck jag pallar med.
Gjorde smärttröskel testet i höstas o det kom knappt upp till 400 grams tryck alltså 0.4 kgpå många punkter..
enl testet så har jag en sån känslighet/smärta i ALLA 18 punkter..

Visst var bilden liten, men klickade man på bilden så blir den stor..men som sagt..det finns massor av Kartor på Triggerpunkterna på nätet..
#9 Det är möjligen så att bilden är klickbar där den ligger på sin egen sajt, men den bild du länkade till går inte att klicka på… ;)
Tack till er alla i alla fall!
En fråga till, jag är rätt bra på anatomi, men finns det beskrivet på svenska nånstans, det som står på engelska på era länkar?