Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 4045 ggr
Brittinger
1

isigt skelett..

känns det som iaf. fryser o fryser fast det är varmt inne. Andra dagar märker jag knappt om jag glömt elda så det bara är 16- 17 grader här. Den enda "diagnos" jag har fått är att jag tar i muskler o leder  det andra, mer normala, får som depression… och det är ju synd för om jag hade varit deprimerad ( borde vara djupt deppig dessutom tyckte dr) så hade jag kunnat bli botad. För det finns ju piller mot sådant.

Men nu försöker jag samla mod o konsultera vården igen, för det är sååå jobbigt o ha ont i höfterna varje natt, o knän o armbågar o så denna hemska trötthet o kylan i skelettet som inte försvinner fast skinnet är varmt. Vet bara inte hur jag ska få någon att förstå hur jag kan frysa fast händerna nästan bränner… på samma gång.

Bra kunna skriva av sig ibland, skönt att den här siten finns.

Brittinger

Rita-S
0

Välkommen skal du va här :)

ja det är inge vidare att må som vi mår.. vissa dagar sitter jag i tshirt i vardagsrummet och har jättefint. Andra gonger med två tjocka fleecefiltar, tjock tröja och båda katterna på i 22 graders rum och fryser..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hopi
0

Det låter lite läskigt det där, att skelettet känns så kallt, och huden är varm! Urs! Fryser det gör jag oxå, men har inte råkat ut för det som du talar om Brittinger.. Men som sagt, jag fryser för det mesta! Brukar klä mig som jag skulle gå ut på nordpolen nästan, när jag ska ut.. Vill även ha lite mer kläder inomhus än jag brukat ha förut. Jag har varit varmblodig förr, men inte nu längre..

Brittinger
0

Var i varmbadet och frös Ledsen

Minns det som väldigt varmt och skönt från de gånger jag var med sonen. Det är förståss 17- 18 år sedan nu men iaf, borde inte kännas som att någon står och häller kallvatten efter benen o armarna i varmbadet…

Nenne
0

Jag kan få frossbrytningar ibland, försökte ta upp det med läkaren men han brydde sig inte så mycke om det, skönt iaf att höra att andra har det också så man inte är knas ;) Jag tar varmvattens bad då det blir outhärderligt, då slutar det till nästa ggr.

mudkip
0

jag har också så

fel på den inre termostaten säger min sambo

jag får attacker som jag kallar dem också,

om jag tex gjort för mkt(typ handla) och kommer hem och sen börjar jag frysa, nåt oerhört, känns som om det blåser klallt om fötterna, riktigt ont gör det också, precis som om du blivit riktigt nerkyld (fast det är 28 grader här inne jämt) sen kryper jag ner i tusen filtar dunsockor flanell pyamas mm, och ligger och skakar tills jag "försvinner" somnar bara helt plötsligt, liksom "svimmar" vaknar 3 timmar senare, och sovit som en död(annars hör jag varje pip) och svetten rinner och det känns som jag sprungiot marathon io flera veckor och kan knappt röra mig

men det e inte så vanligt, men så e jag ganska risig överhuvudtaget, och gör fel grejjer ibland, och ja..då blir deet så

men fryser konstant hela tiden ,utom under nätterna då jag har våldsamma svettattacker så det droppar om mig, hade det innan jag fick nån medicinering, har med fibron att göra, men med tiparol och tryptizol blir ju inte det mindre ahhaha svettig gympasal när man vaknar typ

Lullan1
0

#5 Tack för att du sätter ord på precis hur jag mår! Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv!

Fryser som en tok hela dagarna och badar i svett på nätterna. Byter lakan i sängen 2-3 gånger i veckan, de enda gångerna jag inte svettas är när jag lyckas somna utan filtar och tofflor, men det är sällan.

Rita-S
0

själv är jag bara lindrig angripen av detta. jag är oftast småkall hela tiden på dagen, jag får inte direkt frotsattacker, men småfryser och behöver toflor och filtar om jag skall sitta still.
Om natten blir jag oftast så varm att jag sparkar bort täcket. Olidelig på sommarn, då sover jag under en fläkt. Fast jag får ont av vinddraget, och jag blir illamåande av att va för varm på natten.. Uscha, jag är inte så glad för varma sommarnätter..
I alla fall, det är sällant jag svettbadar på natten och har frostrier på dagen som tur är, men ajg tycker det räcker som det är. Måste va hemsk för er, uscha!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Brittinger
0

Jag är 49 nu o svettas inte lika kopiöst på nätterna mer, peppar peppar. Det var värst mellan 25 -35år ungefär. Då kunde jag vrida ur lakanen, brukade ha ett badlakan i nacken o flytta eftter under natten alteftersom det blev blött…

Hittills har ingen rikigt trott på mig, förrän nu, skönt höra det är flera ändå även om jag så klart önskar ni slapp. 

Samtidigt så tycker jag det är lite kontigt att ingen läkare kan säga vad det beror på, när jag nu inte är ensam i universum om detta, som jag nästan trott ibland .

Rita-S
0

Det måste ju va nån biologisk störning som kan påminna om övergongsåldern gissar jag, just detta med att va varm och kall om varann har jag hört flera friska tanter berätta dom upplevde i övergongsåldern, och även detta öevrdrivs tydligen i våran kropp… Undra.. fundera

Brittinger
0

En dr jag var till gissade på att det möjligen kan vara"nån nerv".. det kan inte vara övergångsåldern eftersom det börjat innan jag fick mitt första barn o var som mest intensivt mellan 25 o 35 år.

Vallningar som många berättat att de drabbats av i övergångsåldern har jag däremot inte märkt av, har inte haft mens på två-tre år (varit storrökare Fundersam ) och har inte haft några av de typiska övergångsbesvär som jag bara hört berättas om. Det är bara enormt skönt slippa mens o ffamensvärken :)

Rita-S
0

Nej jag sa inte det ÄR övergongsåldern, jag sa att fenomenet kan påminna om störningarna från övergongsåldern.. :)

Brittinger
0

Ja det sa du att det påminde om… jag har fåt förklara o förklara o  förklara  osv spec åt en av de äldre systrarna o ett antal andra kvinnor  at det här pågått från innan jag ens varit gravid första gången.. konstigt nog är det mest kvinnor som velat förklara det som övergångsålder. Kanske för att de själva kännt/känner någon sorts rädsla för det

Gissar att jag reagerade nästan rutinmässigt bara av att du skrev "övergångsålder"…

Rita-S
0

förmodligen :) nej jag tror inte vi har detta för att vi kommit i övergongsåldern (aldeles för tidligt med(, men det är samma grej som många kvinnor i övergongsåldern upplever. övergongsåldern är ju rubbning i hormoner av dom helt stora pga kroppen försvinner ut av fruktbarheten, så jag tänker som så att kanske vi har en hormonrubbning som resultat av våran fibro, som då ger sig utslag i detta isandet/svettandet?

mongu
0

Hej!

Har också detta problem med isande kyla i skelettet, kanske mest i knäna men även andra ställen. Det gör ju att hela jag fryser.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!