Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: behandling-medicin
Läst 8465 ggr
fibro44
39

Nån som gjort en nackoperation?

Hej allihop! Jag har fått diagnos degenerativ halsrygg med pålagringar på halskotpelaren vilket gör att det blir för trångt för nervrötter och ryggmärg i nacken. Jag har även fibrodiagnos sen 2000. Jag ska nu till Uppsala Akademiska för operation av 2 av de 4 nackkotor som krånglar. Snälla är det nån annan som gjort liknande operation, kan ni väl skriva och berätta lite om hur det har  gått efteråt… Så tacksam för svar!

Rita-S
0

jag har inte själv gjort någon, men nu puttar jag tråden så den inte försvinner iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

salle88
0

Hej !

Jag undrar hur det har gått för dig?

[marion69]
0

Jag har inte i nacken, men däremot i ländryggen, såsom du. diskdegeneration, spondolylos (pålagringar) med nervrötter i kläm. Min läkare sade att det kan bli en ev. framtida operation om det blir värre.

Jag har en diskglidning på 12mm.

fibro44
0

Hej igen!

Är just nu sjukskriven och det är 6 veckor sedan jag gjorde operationen i Uppsala. Jag gruvade mig massor innan jag väl fick tiden för operationen. Jag väntar nu på att få komma till sjukgymnast för rehabträning. Det är att jag inte ska köra bil eller inte bära tungt mer än ca 1 kg per arm som har varit det jobbigaste.

Just nu är det svårt att svara på hur pass bra jag kommer att bli - det jag känner tydligast är att domningarna i en hand är borta plus att jag för första gången på tio år kan ta djupa andetag utan att det hugger skulderbladet och i bröstmuskeln. Samt att jag inte längre har värk i benen/fötterna.

Operationen tog ca 5 timmar och dagen efter kunde jag gå själv i korridoren. Människor på neurokirurgen är helt underbara!
Ska på återbesök efter 3 månader. Fibrovärken är underkontroll jag har absolut inte fått värre värk snarare går det åt det andra hållet. Jag är så tacksam för att jag fått operationen och hoppas att du ovan oxå får samma chans som jag!

mioP
4

Hej! Jag gjorde en steloperation , 2 nivåer, i mitten av maj,vaknade ur narkosen och kunde plötsligt känna mina tår i högerfoten! Några veckor innan den planerade operationen blev jag ganska snabbt sämre i högersidan,försvagad med en fruktansvärd smärta. Så det första jag lade märke till när jag vaknade upp var just detta härliga; smärtan var borta och jag kunde röra mig med en förvånande lätthet! Nack och halsmuskler värker fortfarande efter 7 veckor,men jag har förstått efter det jag läst att det inte går över på en kvart… Strålsmärtan i armar,händer och fingrar är borta också och det är en otrolig lättnad. Har haft dessa problem dygnet runt sedan trafikolyckan 2002,så muskelvärken gör mig inte så mycket… Hoppas verkligen att du är en av de som kan bli hjälpt av den här operationen! Glad