Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: behandling-medicin
Läst 5362 ggr
TjockaBerta
0

Mina besök hos Hannu T

Nu har jag alltså varit hos Hannu och fått massage. Första besöket var oerhört smärtsamt. Tårarna rann och jag fick stora blodutgutelser på armarna. Men hela ryggen kändes som ett enda stort blåmärke. Från midjan och ner masserade han inte.

Bäckenet fixade han till med lätta grepp men det klarar även min sjukgymnast av. Ryggraden mobiliserade han lite lätt. Min bröstrygg kräver mera styrka och jag hade satt mitt hopp till honom. På frågan svarade han att han inte jobbar så.

Tre dagar senare var det dags för nästa besök. Massagen gick mycket bättre nu. Det gjorde inte lika ont fast han tog i mera som han sa själv. Även den här gången tryckte han bara lite lätt längs med ryggraden. Det brukar inte gå så bra på mig och det gjorde det inte nu heller. Jag fick jätteont i nacken, något har hänt, och smärtan sitter fortfarande i med stickningar ut i armarna och ansiktet.

Han avslutar behandlingen med att lyfta en i huvudet när man står upp. Detta är mycket obehagligt. Vet inte om det var det som ställde till det.

Det var definitivt inte värt pengarna är min uppfattning. Det var ett halmstrå för mig och nu har jag provat. Han föreslog 3-4 behandlingar till. Jag kommer inte att gå tillbaka. Detta beror främst på att jag inte känner någon förbättring alls. Tvärtom med tanke på nacken.

Undrar om inte en vanligt bindvävsmassage hos någon som är duktig är minst lika bra och en fjärdedel så dyrt. Beträffande mobilisering varken kan eller utför han sådan som skulle vara effektiv i mitt fall.

Han har ett vinnande och sympatiskt sätt och kan säkert marknadsföra sig själv och sin metod som något mycket bra.

>>>Malum domesticum<<<

[Maine]
0

Å stackare.. jag som själv har ont i nacken blev nästan gråtfärdig.. Men nu har du ju provat, så du slipper fundera på det mer..

Själv så tål jag inte massage på något sätt, jag blir "sjuk" efter det.. illamående och vill bara dra ett täcke över mig.

Det var intressant att läsa om ditt besök i alla fall, tack!

Anand
0

Bindvävsmassage gör vansinnigt ont de första gångerna men är sen den skönaste massagen som finns. Naturligtvis gör det ondast på de ställena man har värk för där sitter bindväven fast.

Du kanske skulle prova nån av de snällare massagerna först, rosenmetoden eller liknande.

[Maine]
0

#2  Jag vet inte om det var mig du svarade, men jag tål helt enkelt inte massage alls. Det kan passa många, men inte mig.

Anand
0

Det var tjocka berta som skrev om bindvävsmassagen.

Om du drar med fingrarna på insidan av benet, börja vid fotknölen och gå uppåt. Ca 3 fingrar ovanför fotknölen finns en punkt som förmodligen gör ont. Likadant nedanför knät och på insidan låret ovanför knät. Det är punkter för att få ut gifter ur systemet. Massera dom men ta det lugnt i början så du inte blir dålig. Detta var menat till er båda :)

[Maine]
0

Okej, men då kan ju jag svara på din massage av benet.. jag får ont bara av att smörja in mina ben, så öm är jag, så att dra med fingrarna är omöjligt! Flört

TjockaBerta
0

Tja, jag har inga problem alls med massage i någon form så ditt tips var inte så relevant för mig heller. Men tack för omtanken. Som jag skriver tror jag att bindvävsmassage skulle kunna vara bra.

Som sagt, Det här var ett halmstrå. Jag redan provat det mesta. Rosenmassage  för ca 20 år sedan.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
0

Idag har jag bokat tid hos en kiropraktor för att få hjälp med nackkotan som hamnade fel i samband med behandlingen hos Hannu. Förutom att jag haft ont sedan dess blir det ytterligare kostnader när jag behöver mera hjälp efter besöket hos Hannu.

Jag har också mejlat honom för att få kvitto på de behandlingar jag tog. Enligt honom får man inte kvitto förrän behandligen är klart. I mitt fall har jag nu valt att avbryta och inte gå någon mera gång och vill då självklart ha kvitto. Vi får se vad han säger om det.

>>>Malum domesticum<<<

[Maine]
0

#7  Låter väldigt oseriöst i mina ögon att inte få kvitto för varje behandlingstillfälle. Förutsatt att du betalt varje gång?

Annars måste det väl gå att få en journalkopia?

shadow777
0

Visst ska man få kvitto även om man inte är färdigbehandlad.
Denna regel gäller ju bara vid större jobb, ex då man anlitar hantverkare
och de gör ett större jobb och ska specificera allt i samband med
fakturan.
Så varför du inte får kvitto verkar mysko….

TjockaBerta
0

# 8

Ha ha ha journalkopia! Tror jag inte finns.

# 7+8

Visst ska man få kvitto. Det är den rätten jag prövar nu. Som han sa vid behandlingen lämnar han inte kvitton förrän behandlingen är över. Dvs efter 5-6 gånger. Då jag inte vill ha mera behandling anser jag att det är dags att skriva kvitto till mig nu. Även enligt hans metod.

Betänk att två behandlingar kostade 3100,- Hur mycket ska man betala innan man kvalificerat sig för kvitto? Nästan 8000,-

Det behövs flera besök hos kiropraktorn innan min nacke är återställd. Det blir ytterligare en kostnad. Jag är inbokad nästa vecka igen. Det är väldigt angeläget eftersom jag har ont.

>>>Malum domesticum<<<

shadow777
0

#10 Tar han så mycket betalt ?Förvånad

Det sätt han anser vara den rätta behandlingen har jag gjort vid
några tillfällen här i min hemstad och har då betalat 600:-/gång
inkl massage 20 minuter innan.

TjockaBerta
0

Yepp!

>>>Malum domesticum<<<

Lilly62
0

"Han avslutar behandlingen med att lyfta en i huvudet när man står upp. Detta är mycket obehagligt. Vet inte om det var det som ställde till det."

Fruktansvärt!

Hoppas du orkar och starkt överväger att anmäla honom!  Skrikandes Lider med hur du blev behandlad, TjockaBerta, och dessutom betalade dyra pengar UTAN KVITTO för det! Seriösa ger alltid kvitto efter varje behandlingstillfälle, utan att man ens ber om det!

Han skriver på sin hemsida att han gör kotmobilisering - men det står inte ett ord om någon adekvat utbildning. Bara om "erfarenhet" och "nöjda kunder".

Han hävdar också också att "Fibromyalgi inte är en sjukdom och man bara behöver fyra behandlingar och sedan blir livet smärtfritt igen"

Skulle hellre torka mig i baken med dom tusenlapparna, än att riskera min hälsa hos en sån!

På Fibromyalgi.se står däremot att läsa ;

"Fibromyalgi utlöses vanligen av smärta, infektion, trauma eller kris. FM som startar med lokal smärta eller psykisk kris har vanligen ett långsamt utdraget tidsförlopp, medan fibromyalgi som föregås av infektion eller trauma vanligen kommer plötsligt.
Sjukdomen är långvarig, vanligen livslång, även om den ibland lindras i högre ålder."

Maria
0

#13 Håller med. Anmälan vore på sin plats. Luktar lurendrejeri lång vägSkrikandes

/Maria

[Maine]
0

#13   "Skulle hellre torka mig i baken med dom tusenlapparna, än att riskera min hälsa hos en sån!"

*skrattar gott och håller med!*

Lilly62
0

Hittade i sammanhanget också denna artikel (skrolla till sista artikeln på sidan) från 2007 här på iFokus.

""Han sa att enligt hans erfarenhet gennom 20 år så är det många som har fibromyalgi pga "gift och avfall som hopar upp sig i muskulaturen, detta för att leden har stelnat"

#14   Instämmer!

TjockaBerta
0

Visst är han en skojare men hans massage kan säkert hjälpa en del personer i alla fall. Jag trodde att min åsikt framkom i mitt ilägg nr 0. Fast jag uttryckte det väldigt diplomatiskt.

Å andra sidan är många inom alternativmedicinen skojare och väldigt karismatiska. Det hör liksom till och ja, jag har träffat många som har en övertro på sin egen förmåga genom åren. Jag räknar i runda tal med 100-tusentals kronor som gått till olika alternativa behandlingar genom åren.

Ibland har jag blivit hjälpt men oftare har jag blivit sämre eller rent av skadad. Jag är luttrad och visste precis vad jag gav mig in på med Hannu. Nu har jag provat och nej, det var inget för mig.

Jag har ännu inte fått något svar angående kvitto men vi får väl ge honom några dagar till innan vi drar någon definitiv slutsats. Även jag tycker att det hör till att man får kvitto.

>>>Malum domesticum<<<

betag
2

Hej!

Att Hannu inte ger kvitto är inte bra. Har varit hos honom och blivit hjälpt -blivit mkt bättre. Å andra sidan har jag i 20 år gått till ostaopat/kiropraktiker frekvent å det ges sällan kvitto om man inte ber om det. Kan man inte inte få denna kostnad hos arbetsgivare så har det ju inte spelat roll under många år. Nu tror jag dock att kiroprakti är godkänd hos FK. Hannus behandling är tuff och jag tror han är självlärd. Har tydligen bakgrund som styrkelyftare och har själv haft otroliga problem -valsat runt i sjukvården enligt egen utsago. Jag kan definitivt säga att Hannus metoder - självlärd eller inte - inte är sämre än dom sk. utbildades metoder.Jag har säkert gått på 150-200 behandlingar genom åren för "bryta upp låsningar" och Hannu gjorde inget sämre jobb. Läkare kan däremot inte ett skit om "allmänna" ryggproblem och värk i kroppen-det blir oftast röntgen -sen remiss till sjukgymnast som oftast menar väl men det blir liksom inget mer. Låsningar fixar dom sällan. Nä-tror oftast att grundproblematiken är att vi fasiken inte rör på våra kropppar. Negtiv Stress samt en kropp som slaggat igen är definitivt ingen bra grej. Kan slutligen nämna att jag förutom Hannu -blev otroligt mkt bättre - har varit i Indien på sk Ayurveda behandling. Bingo - fick seriös doktor. Har aldrig mått så bra. Märk väl -åkt till specifik doktor -ej sk hälsoresa.Ni som har råd och inte grävt ner er ännu - testa Hannu - testa Indien. Vår västerländska sjukvård har kört fast i pillerträsket -man har glömt helheten. Förstår att de flesta av er är skeptiska men enda vägen är framåt. Egen teori är få fart på kroppen - rensa ur skiten - vägra negativ stress -ta tag i livet - Turligt nog har jag hittills bra ekonomi så det har funnits frihetsgrader att testa.

Har skrivit om Hannu tidigare men fick så många negativa skeptiska svar att jag stängde igen - prova kostar å blir man inte hjälpt så klart …….. Hannu är ingen helbrägdargörare -det fattar jag med.

Lycka till

TjockaBerta
0

Idag har jag återigen varit hos kiropraktor för att bla få hjälp med kotan som kom ur läge när Hannu lyfte mig i huvudet. Det har varit en tid med smärta och ytterligare kostnader men nu börjar det kännas bättre. Snart bra.

Efter en tid fick jag ett skrivet kvitto, för de två behandlingar jag fått, per post.

Att nämna är att Hannu ringde mig en lördagkväll vid 20-tiden då han åter var i Stockholm och ville att jag skulle boka in nya tider eftersom han hade lediga tider kvar. Jag tackade nej. Vid det tillfället nämnde han ingenting om att hjälpa mig med nacken gratis som han gjorde per mejl.

Ja, ja, läropengar. Men man vet ju inte förrän man provat. Tänk om det hade hjälpt mig!

>>>Malum domesticum<<<

[Maine]
0

Jomen så är det ju.. man lär sig hela tiden, och man måste helt enkelt testa sig fram. Ibland blir man nästan desperat när värken är som värst och man bara vill ha hjälp.

Låter bra att det känns bättre!

Det är samma med lotterier, man kan inte vinna om man inte spelar! Flört