Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 1295 ggr
TjockaBerta
1

Planera ekonomin

Nyss ringde jag A-kassan för att höra hur långt de kommit i sitt beslut om min ersättning är det gäller ALI som börjar 1 juli.

Handläggaren sa att inget beslut var fattat ännu och att det är långt till 1 juli. Jag hävdade att det kanske känns långt för honom men för mig känns 1 juli väldigt nära. Då sa han att det spelar väl ingen roll NÄR beslutet fattas för det blir ju lika stor ersättning i alla fall.

(Om beslutet fattas idag blir utbetalningen samma som om de beslutar den sista juni.) Jo, förvisso blir det samma belopp men ju tidigare jag får besked desto mera kan jag påverka mina utgifter, eller hur?

Skulle det vara så att jag bara får 180 kr om dagen har jag möjlighet att redan nu säga upp abonnemang och tidningar och vad det nu må vara som jag kan eller måste avstå från. Ska jag vänta till sista dagen åker jag ju på att betala för en längre tid.

Ska det vara så svårt för handläggare att begripa hur viktigt det är med att man får besked i tid. Sjäva ska de ha in alla papper 3-4 månader i förväg så att de ska kunna "planera" sina jobb.

>>>Malum domesticum<<<