Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3195 ggr
Konstigabaralillajag
2008-01-31 16:12
0

TENS??

Ngn som använder TENS som hjälpmedel och vilken sort/märke har ni?

louksor
2008-02-07 15:45
0

Får tensbehandlingar 1gång i veckan hos sjukgymnasten i väntan på en egen apparat.

Har inte märkt nån skillnad än, fast kanske märker mer när jag kan använda den varje dag.

Sort/märke har jag ingen aning om.

Ratterna går att vrida mellan 0-6 i styrkan, vid 2 är min smärtgräns, sen gör det för ont.

TantAlma
2008-02-10 16:50
0

hos sjukgymnasten funkade det men inte den man tog hem, så blev smärtan värre på mig.

Highlandertess
2008-02-10 17:05
0

Jag testade några gånger hos en sjukgymnast, men det gjorde allt mycket värre för mig :-/

pottsorken
2008-02-13 05:41
0

Jag fick låna en av en sjukgymnast när jag var 17 år men jag tyckte mest att det var obehagligt och gjorde ont oavsett hur styrkan var :/

Hallenena
2008-03-04 04:42
0

TENS hjälpte mot min stela nacke men det krävdes att den kördes all vakentid i två dygn innan resultat var tillräckligt. Innan 2:a dygnet så blev det värre så fort jag slutade och musklerna blev kalla. Tyvärr var 2 dygn max vad huden fixade det.
Efter ett dygns icke användning så var det tillbaka på ruta ett igen. Alltså fick den åka.
Hade min hud tålt att ha igång den med platorna på huden längre än 2 dygn skulle jag faktiskt haft kvar den. Det går dock åt plator för 400 kr/månaden om man kör så frekvent som jag gjorde Förvånad
Jag hade 4 plator igång samtidigt. Två på axeln och två i nacken. Obs, sätter man dom fel i nacken kan det bli ytterst obehagligt!!!!

hellah
2011-06-17 10:34
0

Jag fick låna en TENS (cefar, alldeles ny) igår mot mitt ryggskott (det släppte efter 5 minuter).

Gammal tråd det här så jag undrar om fler vill fylla på:

Har någon fått  positiva eller negativa erfarenheter av hur TENS påverkar fibromyalgin?

Kommer att fortsätta testa de 3 månader jag får låna den. Sen kan jag köpa ut den för 800kr. Verkar det ett bra pris?

[Maine]
2011-06-17 11:44
0

Tens var inget för mig, sa sjukgymnasten. Det drar ihop musklerna och det är inte det jag behöver tydligen.

Ladydragon
2011-06-18 00:00
0

Har provat Tens och jag tyckte mer det va ett tortyrredskap än nåt annat Tungan ute

jag lyckades nästan alltid sätta dom jäkla plattorna fel eller så lossnade dom lite med resultatet att man fick stötar av den usch och fy

sen hade jag nån knäpp apparat med steglös inställning tror det va 1-12 och typ 4 va max för mig men försöka ställa in den rätt ofta hoppade den upp till typ 8 och det går inte att beskriva hur jäkla ont man fick då Obestämd

nee då slänger jag hellre in vetekudden i mikron i 2 minuter det är smärtlindring utan biverkningar Skrattande

[Maine]
2011-06-18 02:43
0

Tens tycker jag är superskönt, så det var trist att jag inte fick använda det. Obestämd

hellah
2011-06-19 11:43
0

#7 Jag upplever att musklerna blir mer avslappnade, så att kotorna kan glida tillbaka i sitt läge. Jag har bar kört på muskel-programmet (ej smärtstillande). Det kanske är skillnad? Eller menade sjg att det var dåligt för fibromyalgin?

#8 nu har jag kört 5 minuter om dagen på näst lägsta hacket, i 3 dagar, och klarar redan mer fysisk aktivitet utan att få fibro-ont. För mej känns det som en jättebra grej. Tråkigt att det inte funkade för dej, Lady dragon. Vetevärmare använder jag varje natt för att kunna sova bättre…

[Maine]
2011-06-19 11:47
0

#10 Den är inte bra för mina muskler, då jag behöver töja dem i stället.

hellah
2011-06-19 11:57
0

Jag måste vara lite avslappnad/uppmjukad innan jag kan börja töja musklerna, eller rättare sagt nerverna är det jag töjer (i ena änden), eller träna qi gong. Är det fibromyalgin som drar ihop dina muskler eller har du en annan sjukdom också?

[Maine]
2011-06-19 12:01
0

#12  Jag har ju en förslitning i nacken, men det annars är det "bara" musklerna som tagit stryk efter många års felställning på arbetsplatsen. Så det tar tid att komma tillbaka med träning.

Uppvärmning vid träning, det är cykling 5-10min.