Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2916 ggr
Esteri
0

Sjukskrivning

hej på er.

Jag behöver era råd och tips.

Jag har diagnosen fibro sedan dec 2010, men förstår att det legat latent i mig sedan tidiga tonår, men för ca ett år sedan så blommade det ut.

I alla fall så vill/behöver jag vara sjukskriven/sjukersättning på 50% som läget känns nu. Jag är arbetssökande sedan augusti 2009 och jag kan för mitt liv inte förstå hur jag ska klara av att jobba 100%. Under vinter-halvåret har jag läst på distans och halvfart, men det har varit på gränsen för vag jag har klarat av utan att gå sönder helt.

Min läkare vill inte sjukskriva mig för att jag inte är "tillräckligt sjuk för att söka arbete", men sedan att jag troligen inte skulle fixa 100% skiter han i. Det är ju självklart att ingen vill anställa mig på 100% om de vet att jag har fibromyalgi. Jag har visserligen rätt till lönebidrag, men ändå…

Har ni några tips på hur jag ska göra??

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

[Maine]
0

Enligt min handläggare på FK så är inte fibro tillräckligt skäl till godkänd sjukpenning. "som tur är", så har jag en massa andra diagnoser som gör att jag får sjukpenning. Än så länge, men det blir nog inte långvarigt.

Malinsson
0

Så absurd tillvaro för så många sjuka i dag. Jag önskar jag hade tips att ge dig men tyvärr inte. Just det där med att vara frisk nog att kunna söka jobb känner jag igen hos en vän, att FK sagt när de friskskrev över henne till AF. Antar att det är den linjen läkaren är på. Men man kunde ju tycka att han ändå kunde försöka, oavsett FK.

Hoppas du får någon hjälp.

hellah
0

Kanske att gå arbetslivsintroduktion på AF, och begära en utredning på vilka hjälpmedel du ev skulle behöva. Jag vet att det inte finns några direkt för oss, men då får du troligen kontakt med arbetsterapeut mm på AF som kan göra tester och ev stödja dina krav på halv sjukersättning. Eller landstingets sjukgymnast kanske kan testa dig?

Byt läkare

Prata med din lönebidragshandläggare.

Tänk noga igenom och skriv upp vad du orkar/inte orkar, så att du kan ha det som stöd när du pratar med AF, FK och läkare

Tyvärr så räcker det inte att vara sjuk, vi måste också kämpa för våra rättigheter