fler barn ellr inte?!
har just fått diagnosen fibromyalgi och kommentaren "om du vill ha fler barn så ska du nog se till och skaffa de nu, innan de e för sent."
min son är bara 10 månader och hade inte tänkt att skaffa ett till nu men när läkaren sa så då börjar man fundera.. har hört från felra håll att det ska bli svårare att bli gravid, lättare att få missfall och komplikationer mm men hittar ingen info om de och det är ju många som säger att det inte stämmer att man till och med ska må bättre under graviditeten.
så någon som vet något om detta??
vill ju ha ett barn till men inte nu men vet inte om jag "vågar" vänta..
mvh//
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har inget hört från min läkare om att det skulle bli mer svårigheter att bli gravid eller större prosent misfall faktisk.
Dock har jag talat med en del som fått barn och berättar som mådde jättebra under sin graviditet och ett tag efter med.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har inte heller hört nåt om att det ska va svårare att bli gravid eller att det oftare blir missfall. Undrar vad din läkare grundade det på?
Har däremot hört samma angående detta hur man mår under graviditeten att man mår bra osv.
Hur var det vid din graviditet när du väntade din son? Hur mådde du då? För du hade väl fibro redan då eller vad tror du?
Tycker trots allt att det var lite klumpigt av din läkare att ge dig ett sånt besked samtidigt med diagnosen. Om det är så tycker jag att läkaren borde låtit dig smälta diagnosen och sagt detta vid ett senare tillfälle.
Sen har du en son på tio månader nu och känner du att det är rätt att vänta tycker jag du ska gå på det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jag har försökt att sätta mig ini FM och läst en del om det på sistone, då läkare tror att det är det jag har…
Men jag har inte heller stött på något som tyder på att det skulle bli svårare att bli gravid eller likn.
Och jag hoppas att det inte är så, för då börjar det nog bli kört för min del
(Några år äldre än TS, och utan man och barn)
Så jag tycker inte att du ska lyssna på den doktorn, utan gör det som passar dig och din familj bäst. Tror att det är bättre för "din FM" att vänja sig vid familjelivet och sen när du är redo så kommer kroppen också att vara det!
Har aldrig hört talats om det iheller. Nu har jag precis fått min FM diagnos men läkarn säger att jag säkerligen har haft FM i ca 8 år (det var för 8 år sedan jag började söka hjälp för smärta)
Jag har 3 barn o den minste är 7år och jag blev gravid på första försöket
mådde hyfsat till o från men hade väldigt ont i kroppen mellan varven
Tycker du ska skaffa en andra åsikt om detta av en annan läkare innan du gör ett beslut
Läkaren kanske menade att du ska passa på att skaffa en till innan du blir sämre i kroppen och inte orkar med barn.
Själv har jag inte skaffat barn för att fibro är ärftligt (vi är väldigt många i min släkt både på mor och farsidan som har fibro) plus att jag aldrig skulle orka med barn med den ständiga smärta, trötthet och illamående man lider av.
det är där emot en helt annansak. Idag är mina problem så stora så att jag aldrig skulle orka att börja om från början, inga fler barn för mig
jag mådde rätt bra när jag väntade sonen med hade 4 missfall innan vecka 12 och ett i vecka 18 så känns ju som de var svårt nog då.. jag har nog haft fibro i minst 3 år och de har blivit värre så får se hur vi gör… vill ju inte vänta för länge då vet jag att jag inte kommer att orka men svärföräldrarna och mina tycker att vi ska köra på så dom får ett barn barn till så kunde dom ju hjälpa till och få barnvakt mycke mer än vad dom är..
tack alla för att ni delade med er av era erfarenhetar och vad ni har hört.
Genom min svägerska som har endometrios (som enligt forskning är ganska vanlt bland oss med fibro) så kan det vara svårare för oss att bli gravida. Min svägerska läser väldigt mycket och hon läste högt ur en bok för mig att fibro är en autoimmun sjukdom och det gör att vårt immunförsvar hugger till mot allt som intr gillas, exempelvis ett foster.
Fråga mig inte ur vilken bok hon läste för mig, för det har jag glömt (som så mkt annat …)
Fibro är inte en autoimmunologisk sjukdom, vi har inga inflammationer pga fibron.
Fibro är en störning i centrala nervsystemet i hjärnan…
8# tja det där med autoimmun och graviditet det är klurigt själv blev jag gravid när jag va inne i ett Reumatism skov och jag fick inte missfall….
9# så sant
själv va jag på Kliniken i Göteborg för ungefär 2 år sen och fick oxå beskedet att bli gravid så löser det typ allt 
så jävla urbota korkat att säga så det vet då ingen hur det går
jag är väldigt kluven till om jag vill ha mer barn eller inte ett är då säkert att det är tvunget att se till att man har folk runt sig som kan ta barnet när man inte själv orkar
sen vet jag inte heller ens om jag kan bli gravid….
men så länge så njuter jag av min 11 åriga son