Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 3663 ggr
Klasselover
2011-05-24 20:43
0

Utredning

Hallå allihop, en liten klagotråd här..

Jag är en tjej som snart är 18 år, haft ont i kroppen i lite drygt 3 år, värst senaste året då värken spridit sig och är nu överallt. Tack vare att jag har diabetes har min snälla diabetesläkare kunnat skicka remisser lite överallt, först började jag på v-c men de sa "Du har en höftinflammation, ta dom här tabletterna och gå hem".

Har nu varit hos osteopat, neurolog, reumatolog, sjukgymnast samt friröntgat rygg+höft, tagit mängder av blodprover och nu på torsdag ska jag ultraljuda en höft. Det spelar egentligen ingen roll vart jag kommer, för oavsett vart så blir jag behandlad som psykiskt sjuk där allting sitter i huvudet.

Jag misstänker att jag har fibromyalgi då alltför många symptom stämmer, och har försökt lägga fram det till läkarna. Har varit hos specialläkare för EDS och uteslutit det + "vanlig" reumatism.

Idag var jag hos sjukgymnast (barnklinik då tyvärr, där de verkligen inte tar mig på allvar!) och försökte även där lägga fram fibro som förslag till utredningen, men svaret blev "Njae, vi vill helst inte sätta den diagnosen på så unga personer som du". Jag har förstått att det inte är det vanligaste att unga får FMS, men visst finns det!?

Blir mer och mer trött på att inte bli tagen på allvar (men där antar jag att de flesta här känner igen sig). Skulle gärna vilja få tag på någon privatklinik här i Östergötland för vidare utredning, någon som vet om en bra?

Gjorde idag tender points-testet, där 12 av 18 punkter var smärtan 8-10 på skalan och resterande mellan 5-7.

Vet väl egentligen inte vad jag vill med tråden, prata av mig, diskutera med andra unga (och äldre!) hur ni kommit fram till diagnos, om det finns bra privatkliniker osv. Är det så svårt att bli tagen på allvar? :(

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Rita-S
2011-05-24 22:35
0

Det kan vara himla svårt, särskillt för dom yngre då unga människor "inte är sjuka" enligt vissa. Har man otur träffer man på en läkare som anser unga forsöker juga på sig eller överdriver för att få uppmärksamhet eller släppa undan saker. Jag träffade på en sådan läkare i 22 års ålder, inget kul alls kan jag lova.. Och hur dom kan säga det inte är vanligt att unga får Fibro undrar jag på, för det är ökande grad något som ger sig till känna i yngre och yngre år. Jag har själv haft mina problem från tidliga tonår, och fick diagnosen ytterst tidigt i 20åren!

Visst stämmer det att majoriteten är 30 år eller äldre innan man får utslag och/eller får diagnos, men detta är ju inte samma som att dom skall strunta i dom under. Dock kan jag till viss del förstå dom helst vill undvika en oficiell diagnos då en sådan diagnos skulle försvåra mot försäkringskassan och ut i arbetslivet, så det tror jag inte är en direkt illvilja.

Min egen smärta har varit där i större eller mindre grad så länge jag kan minnast, i 20åren blev jag sjukskriven från jobb som städerska och utredd under ett helt år av min läkare. Slutligen nämnde jag att jag tyckte jag hade för många lika symptom och frågade om han ville hjälpa mig utesluta fibro. Men det blev då diagnos i stället. Jag fick altså ett namn på vad som händer, en accept från min läkare och från reumatologen som ställde diagnosen, samt en visshet att det är inte bara i mitt sinne.

Tyvärr även vissheten att det inte går att göra aldeles för mycket åt heller, utan man får behandla symptomen och hoppas på forskningen kommer åt anledningen så man potensiellt med tiden kan bota med.

När det kommer till smärtkliniker i Östergötland har jag tyärr inte koll, men du kan ju kolla om du hittar något via Sveriges läkarförbund?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rossan74
2011-05-25 06:33
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

det tog mig 8 år att få min FM diagnos

men visst kan man få FM redan som ung, på vägen till min diagnos så lärde jag känna en som har haft Fm redan som barn

Tydliga tecken ska vara fruktansvärd växtvärk när man växer upp (det hade jag själv oxå)

Däremot så är nog läkare aldrig villiga till att ge en sådan diagnos till någon

Be om att få en remiss till smärtkliniken. Det var där jag fick min diagnos.

Lycka till

Klasselover
2011-05-25 09:33
0

Tack för tipset, det ska jag göra! Tyvärr är min diabetesläkare tjänstledig så jag hoppas min nya kan fortsätta ge remisser.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
2011-05-26 16:23
0

Idag ultraljudade jag höfterna (u.a.) och efter bara någon timme ringde min reuma-läkare och berättade att nu skickar hon remiss till smärt/rehabkliniken i linköping, för fortsatt utredning av bl.a. fibromyalgi! Nu får vi hoppas att det händer nånting.

Malinsson
2011-05-26 16:45
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller tummarna!

[Maine]
2011-05-26 17:44
0

#4  Hoppas att de tar emot dig där, mig ville de inte träffa, så de returnerade remissen. Rynkar på näsan

Esteri
2011-05-30 12:29
0

Jag blev utredd och fick min vc-läkares diagnos bekräftad på smärt-avdelningen i Linköping. Träffade en jättebra läkare i nästan 2 timmar som ställde hur många frågor som helst och kände och bände på mig. Tack vare den noggranna utredningen så har jag nu en officiell funktionsnedsättning som berättigar mig till anställning med lönebidrag.

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

Esteri
2011-05-30 12:33
0

Efter intensiva dagar med schema och mycket aktivitet så blir jag utmattad i kroppen. Inte mjölksyra, och inte brännande heller, men tröghet i muskler och slappa händer och armar. Minsta lilla ansträngning gör mig då supertrött och får mjölksyra på en gång. Det här sitter i några dagar efter lite beroende på hur många intensiva dagar utan vila som jag har haft.

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se