Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3373 ggr
Karolina-rullgardina
2011-05-28 02:14
0

Handikappsersättning

Hej!

Efter att ha läst igenom vad man skall ha för hjälp och behov av för att få ersättning, så blev min tanke att det skulle faktiskt kunna gälla mig. Men att kalla någon som har fibromyalgi för handikappad är kanske att gå för långt? Men jag är faktiskt handikappad. Det är  så mcyket som jag inte kan göra längre, utan att jag behöver hjälp. Handla, städa, laga mat stryka osv..

Är det någon av er som har fått denna typ av ersättning? Eller som har försökt?

Tycker ni att jag är uta och cyklar?

Sök gärna på handikapssersättning och se var ni tycker stämmer in på er!

Faktum är: jag klarar inte av min vardag själv längre!

Mvh Karolina

mongu
2011-05-28 06:12
0

Jag tror inte du har rätt att få handikappersättning om det är pga fibro. Det vill nog till andra sjukdomar eller skador för att få det.

Vet att det är svårt att få och de jag vet har fått har helt andra typer av handikapp, t.ex. förlamning av olika slag. MS, ALS osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Maine]
2011-05-28 11:30
0

Jag har sökt en gång, men kom inte upp till den summa som krävdes, kommer inte ihåg vilken det var. Men det är inte lätt att få igenom det tror jag. Däremot om du har intyg på att du kanske bor själv, inte klarar hushållssysslor mm, ingen som bor hemma och hjälper till, ja, det är bara några exempel.

Men fyll i en ansökan, det kostar inget att prova! Förutom frimärkena då. Flört

hellah
2011-05-30 09:38
0

Visst är en del av oss, (alla?) funktionshindrade. Kroppen fungerar inte som den ska, och hindrar oss från att göra saker som friska människor kan, och på det sätt som friska kan.

Jag vet en som fick handikappersättning med fibromyalgi som diagnos, men hon var mycket dålig. Det är jobbigt att söka, och snåriga regler. Jag har skjutit upp det pga jag inte orkar, och är tveksam om jag kommer upp i summan.

Men du kan ju få hjälp med att städa osv från kommunen (servicetjänst, hemtjänst), och då betalar du efter förmåga. Vet inte om du kan räkna med den avgiften när du söker handikappersättning.