Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: övrigt-smärta
Läst 2230 ggr
Simson
0

Seriöst!! Kan jag bli ihjälskrämd??? (lååång text)

Kan man bli ihälskrämd?? Ja det är en fundering jag numera brottas med var dag. Jag är faktiskt seriöst oroad för min hälsa! Jag gråter av förtvivlan!!

Jag är som sagt förtidspensionerad pga smärtor och mycket annat svårt etc. Behöver sova längre (?) än vanliga människor för att kroppen skall orka med en vanlig dag. Det är 9 timmars sömn som gäller för mig. Drömmen vore tio timmar!

Om jag skall somna i tid för att vara utvilad när grannen startar disken får jag lägga mig 8 på kvällen. SUCK!

Har flyttat till en lägenhet där sovrum och badrum gränsar till grannens kök. Dvs det grannen gör i köket får jag i "huvudet"… 

Ljudet fortplantar sig i väggen och grannen är morgonpigg och EJ aktsam av sig. Det låter mer som renovering/rivning av köket.

Var morgon blir jag väckt av min granne som rumsterar om i sin diskbänk, och var morgon flyger jag en halvmeter upp i luften av att jag blir rädd. Det tar säkert en timme innan hjärtat lugnat sig så pass att jag kan ligga avslappnat igen.

Denna vecka har jag fått sova ostrört en morgon tills jag vaknade självmant. Gud så härligt det var!! Jag passade på att hälsa på min syster. Bäst att passa på med sådant när kroppen fått vila och orkar.

Idag skulle jag ha som vilodag. Självklart sover jag dåligt själv då. Somnar 24 och vaknar 3, somnar 630 och vaknar 730, somnar 8 och 820 vaknar skräckslagen upp av diskningen från grannen…

Förra veckan sov jag som på aga och väntade på att braket från diskbänken skulle börja på morgnarna. Inte mycket mer hälsosamt det heller.

Vad ska jag göra!! Jag använder ej sovrummet numera. Jag som behöver ligga många gånger per dag ligger nu i soffan i vardagsrummet. Har då ändå införskaffat en specialsäng för att kunna ligga utan smärtor och kan inte nyttja den. Orkar inte bli skrämd en andra gång när grannen kommer hem efter arbetet på em.

Idag har jag inte fått vila. Hjärtat tar stryk!! Har haft tre hjärtmuskelinflammationer på inte allt för många år. Senaste i nu på senhösten 2006.

Jag har kraftig värk trots värktabletter och mina kramper är hemska trots kramplösare. Skakar av utmattning och övertrötthet. Motoriken fungerar ej och jag mest bara svamlar. Försöker vila men eftersom jag är SÅ övertrött så orkar kroppen inte slappna av och det kommer att ta dagar tills den återgår till de gamla vanliga plågorna igen.

JAG ORKAR INGET MER…kan man bli ihjälskrämd av att bli kraftigt skrämd var dag om man haft så många hjärtmuskelinflammationer och senaste så nära??

Jag flyttade hit för att det sades vara ett lugnt och tyst område. Jag tycker att alla människor skall vara välkomna att bo vart de vill. Även vi som inte orkar gå upp tidigt bara för att andra anser det. Utan jag anser att jag skall få gå upp när kroppen orkar. Och att jag skall kunna få ligga och vila när kroppen ej orkar.

Aftonbladet hade en liten artikel tidigare i vackan om just sömn. Jag tror jag går med i den danska rörelsen B-samfundet som kräver ett slut på att tvinga upp alla människor att gå upp i arla morgonstund. Jag är trött på morgonmänniskornas diktatur.
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1037379,00.html

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Rita-S
0

Har du provat sova med proppar i öronen? Jag själv har haft enormt mycket sömnproblem och sömnstörningar hela mitt liv, jag sover lätt som en liten fågel och vaknar om en katt tassar inn i sovrummet..  Det är även så att det kunne ta mig timmar att slappna av så jag kunne somna om i fall nåt väkte mig

Jag påtvingade mig själv att lära mig sova med proppar i öronen. Det tog lång tid, i början forsökte jag se alt jag inte längre hörde, men äfter ett tag lärde jag mig sova trots propparna i öronen. Numera kan jag faktisk uppleva att somna enbart för att jag tar i öronpropparna!

Det måste va hemsk att ha det så som du har det just nu.. har du provat tala med grannen? Hyr du eller äger du? Jag värkligen lider med dig, och är nog redd jag inte kan erbjuda lösning, svar eller underkurer.. men.. jo, jag tror du kan skrämmas "till döda", kanske inte så att du fysisk dör, men vad betyder väl det om du mår som nu? Om du äger, fins det en styrelse? kan du tala med dom om saken på nåt vettigt sätt utan att anses va en hysterisk person som låtsas för att bråka? Om du hyr, finns det möilighet att byta lägenhet så du får en annan granne?

Går det att byta om så vardagsrummet är sovrum och tvärt om?

Men, om jag va du skulle jag nog forsöka lära mig sova med öronproppar, kanske du inte hör så mycket ljud?
Kanske öronproppar och hörlurar med ljuvlig musik utanpå?

*kramar om dig* Jag skulle önska jag kunne erbjuda dig att komma hit, vi har det så lugnt här vi bor..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Mettan
0

GladI ett hyreshus ska det vara fritt från onormalt störande ljud mellan kl. 22 och 07.00.

Du kan be grannen lite snällt om att vara försiktig med disken och tala också om varför. Det är viktigt, så att de inte tror att det är "allmänt gnällande". Men öronproppar är bra, för de tar det värsta oljudet.

Kan du ha lätta hörlurar, så försök med det och lite avslappnande musik, eller musik, som du vet att du njuter av. Jag själv somnar oftast inte förrän frampå morgonkvisten, och då först när jag har satt igång radion.  Bor man i hyreshus, är det väldigt ovanligt attg det är helt tyst, så därför får man många gånger ordna en "ljudkuliss" själv, det brukar hjälpa.

Rita-S
0

Undra om jag skulle skriva en artikel om sömnbesvär..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Lullan1
0

#3 Ja tack, och gärna något om hur man kan lindra dem… Själv sover jag bara några timmar / natt pga värk i kroppen.

Simson
0

Tack för alla råd!! Känns skönt att skriva av sig här inne där alla förstår!

Jag tog det säkra för det osäkra och sov i vardagsrummet i natt. Ville vara utsövd idag då syster och jag skulle till min farbror och fira hans 80 åriga födelsedag. Han är en Oslo-gutt så syster envisades med att prata norsk med han. Då skrattar han gott då det i hans öron låter som någon helt annan "dialekt". Skrattande

Jag får prova med öronproppar. Sov alltid med det tidigare då jag bodde inne i Stockholm vid Lidingövägen. DET var trafik det! Glad

Det är just att jag blir så fruktansvärt rädd som är det svåraste. Som att någon kommer in i sovrummet och slår ihop två grytlock vid huvudkudden. Ja jösses!!

Inget är gjort i lägenheten sedan 60-talet (??) så det kan ju vara så att andra lägenheter har blivit isolerade under åren? Skall fråga i veckan. Köket har ff låga bänkar, dvs de är ej höjda till normalstandard och DET var väl LÄNGE sedan man renoverade sådant? Badrumsinredningen var kvar i original också.

TACK igen!! Ibland behöver funderingar komma ut i det fria!!
Jag har funderat över om hjärtat påverkas negativt av den påfrestningen var dag med tanke på hjärtmuskelinflammationerna. Det är skönt med bollplank när jag fastnar i tankarna och oron börjar springa omkring i huvudet.

80årsfesten var i alla fall en kul tillställning!! Skrattande

Rita-S
0

Det är alltid skönt att få skriva av sig lite, Simson :)

Simson
0

Sov med öronproppar i natt. SKÖÖÖNT att sova i egna härliga sängen. Tråkigt att inte höra katterna dock. Älskar min säng! Skrattande

Rita-S
0

så underbart att du kan sova i sängen med öronproppar!

Simson
0

Har haft öronproppar i två nätter nu men jag sover så dåligt ändå…sover på aga …hoppas det vänder snart för nu är jag uttröttad.

Ska försöka ligga i sängen på eftermiddagarnas vilostund i sängen igen…med öronproppar för att öva och för att få vila skönt…visserligen är soffan "skön" men inget slår sängen.

Har ff kvar extramadrassen i vardagsrummet. Syster var här och tittade på hur jag ska kunna flytta in sängen bakom soffan men jag hoppas hellre på att jag kan lära mig öronpropparna.

Saknar mitt gamla hem och stad och mina vänner och mycket mer…ja ja det är en annan historia…

Rita-S
0

Hoppas du får vila litegrann då!