Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 4768 ggr
VeronicaOlsson
0

Ett konstigt symptom

Hej!

Jag har fått ett nytt symptom och vet inte riktigt vad det beror på men har mina aningar….

Jag har Fibro sen 5 år men har nu också fått diagnosen MCTD. Det är för mig som SLE förutom att jag inte har fjärilsutslaget, positivt ANA eller ANCA prov men annars många symptom som tex lungsäcksinflammation, hjärtsäcksinflammation..

Jag har tidigare ätit tryptizol för att höja smärttröskeln för fibron men har nu bytt ut mina mediciner mot kortison. Den 14/3 började jag med 100mg Deltison men är nu nere i 50mg och den 30/6 ska jag vara nere på 5mg Prednisolon. Jag äter forfarande tryptizol men nu 10 mg istället för 40mg. Ska sluta helt med den.

Nu till problemet. Jag har nu 3 gånger fått ont i benen och då menar jag riktigt ont… Känns som växtvärk gånger 1000. När jag försökt gå så har benen blivit tyngre och de känns förlamade, svåra att lyfta och när jag lägger mig ner igen så värker de ännu värre. Alla gångerna så har det varit när jag vaknat och har druckit öl kvällen innan. Det har gått över efter några timmar när jag tagit kortisonet och även citodon.

Är det någon som känner igen problemet? Jag antar att det kan ha att göra med att kortisonet inte verkar ordentligt när man dricker. Men vad jag hört ska det inte vara farligt att dricka med kortison. Någon som vet?

mudkip
0

nej det behöver inte vara just att öl/alkohol krockar med medicinen… det krockar med fibromyalgi helt enkelt:)

jag kan inte dricka en enda cl av något med alkohol utan att få exakt såna symptom, men i hela kroppen,. olidlig värk

och det är jätte många som absolut inte kan dricka alkohol alls överhuvudtaget, just pga smärtorna, jag kan få effekter av alkoholen i upp till 3 dagar efteråt,

är lite som att fibro och alkohol inte går ihop.. men bara för vissa.. vissa kan dricka utan problem, vissa kan inte alls, lite antingen eller typ.

jag har likadana symptom av all sorts fläskkött, alltså inte bara typ karre, utan fläskkött i korv skinka köttbullar på pizza mm, så jag har slutat med fläskkött överhuvudtaget, men oxfile e ju så gott så det gör inget:)

prova att inte dricka öl, så märker du ju det direkt, men som sagt, det behöver inte alls ha med medicinen att göra alls

zzTCM
0

Jag kan inte heller dricka alkohol, tål det helt enkelt inte sedan fibron blåssade ut. Behöver bara lukta på en flaska så blir jag full. Som  mudkip säger det behöver inte vara så att alkohol/öl krockar med medicinen. Det krockar med fibromyalgi helt enkelt. Jag har hört att det är många som inte kan dricka alkohol när de har fibro. Jag får inte ökade smärtor men tål inte alkohol helt enkelt utan mår dåligt och blir illamående i flera dagar efteråt om jag dricker.

VeronicaOlsson
0

Det har inte varit några problem förrän nu näsr jag börjat med kortison så det tror jag inte det beror på för mig… Men tack ändå.. Min läkare sa att det kan ha me medicinen att göra.. Men ska nu trappa ner och sluta me den dn 2/6 och då få komma till reumatolog..

Anterrabae
0

Veronica..

Har själv ätit mycket kortison länge.. det har jag berättat. Kom på att kortison gör att kroppen förbrukar vitaminer och mineraler i mycket högre takt än utan kortison. Ungefär som när man eldar med helt öppet spjäll..  Detta medför att man måste fylla på med mineraler utifrån. Det är främst dessa som går. Kalcium och Magnesium kanske kan vara en ide.. Har man brist på dessa så får man kramper och värk och ökad inflammation.

Testa och öka med en mulitmineral så kanske det lättar… *hoppas*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

VeronicaOlsson
0

Jag äter Calichew så mer kalcium får jag inte äta… men magnesium kanske är en ide då.

Anterrabae
0

innehåller inte dina kalciumtabletter magnesium.. Dessa två brukar vara lite ihop eftersom de vill ha sällskap av varandra… Kolla upp det. *föreslår*

//Ida

Rita-S
0

det går iaf att köpa kalcium/magnesium, är det jag och gubben tar mot muskelkramp

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anterrabae
0

Jo jag har för mig att dom brukar säljas som ihop.. Sen kan man väl givetvis köpa dem separat oxå.. jag har tex ren magnesium och ren kalcium som komplement till annat jag tar..

//Ida