Hur gör man för att få diagnos?
Rita: Om det redan finns någon tråd om precis just det här så får du bara ta bort denna!
Jag har ju som jag tidigare berättat kronisk smärta i hela kroppen, det flyttar sig runt men håller sig för det mesta i ryggen, höfterna och axlarna. Har på senare tid börjat få problem med domningar, trötthet, depression mm mm. Ibland mår jag ganska bra, återigen så har jag sån värk att inget annat än att ligga i ett varmt bad hjälper.
När jag har råd att unna mig Fibromassage så bokar jag en timme, men det räcker liksom inte. Jobbar heltid på kontor, sitter hela dagarna och knappar på en dator. Värken vet inga gränser, ibland däckar jag av sorg och smärta när jag kommer hem. Deprimerad har jag också blivit, trött, sur, eländig…
Hon som brukar massera mig säger att jag klart har Fibromyalgi, men hur gör jag gå till väga för att få en diagnos?
Ska jag boka en tid på vårdcentralen? Vad ska jag säga, ska jag berätta att jag misstänker fms? Ska jag be om någon speciell undersökning? Hjälp…
Vill någon vänlig själ förklara?
Tack på förhand!
Det JAG gjorde när jag fick reda på att fibro fanns va att begjära från min läkare att han skulle utreda at jag INTE hadde det sedan det va så mycket som sammenföll med hur jag mådde
jag slapp kämpa, han sa "visst, det kan vi"
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Börja med att söka hos vårdcentralen. Säg oxå till läkaren att du vill utesluta andra sjukdommar och be om en remiss till reumatologen.
Sara

Man ska inte behöva må så där, Lullan1! Det är inte rätt.. Tycker absolut du ska gå till en vårdcentral, du behöver ju inte säga mer än att du har så ont så du vet inte vart du ska ta vägen, att du måste få hjälp! Att du vill veta vad det är för fel! Kanske måste du sjukskriva dig på halvtid eller nåt? För det går inte i längden att gå så där.. Tillslut tar det tvärstopp helt enkelt..
Tack för era ord, de värmer! Nu vet jag lite mer hur jag ska göra och att be om prover osv så man kan utesluta andra sjukdomar.
Jag borde ringa vårdcentralen, men jag känner mig så gnällig. Har varit där innan för smärta i ryggen men har "bara" fått värktabletter och remiss till sjukgymnast…
Sen på återbesöket sitter jag där glad och nöjd och berättar för doktorn hur mycket bättre jag mår 
Borde nog lära mig att säga som det är istället… Men det är så svårt, jag vill inte besvära eller ligga någon till last, det är mitt dåliga samvete som stoppar mig.

Då jag blev dålig, vilket var efter graviditeten, kan vara i kombination med höftvärk med.. i allafall tog jag kontakt med läkare på vårdcentralen, inte världens bästa läkare ska jag säga, talade om för honom att jag misstänkte fibro (min mor har det med) - reaktionen blev väll lite som så att man inte ska tala om för läkaren vad man har, nehe jag ska inte kunna veta bättre än fabror doktorn.
Jag har till och med fått höra av honom att man kan vara inbildningssjuk med.. Det tog mig 5 år innan jag fick komma upp till rematologen som konstaterade utan tvivel att det var fibro. Det har tagit mig 14 år att få det på papper - det var då min läkare flyttade och jag fick en ny.
Då först fick jag pappret som arbetsförmedlingen ska ha, som min nya doktor fixade i ett naffs, han testade mig med direkt med och konstaterade han med att det var fibro utan att blinka. Jag grät av lättnad, en doktor som faktiskt både lyssnar på en och undersöker en som de ska göra. Är just nu sjukskriven för att värken har blivit mycke värre, jag blir mer och mer sämre.
För att slippa min plågsamma väg, begär remiss till rematologen, ger inte den läkaren dig det så gör inte som jag- utan byt läkare tills du får det. Var gärna arg då du går det för det måste man nästan vara för att orka med att vara sjuk..
#5 Vad jobbigt du har haft det, men vad bra att det löste sig tillslut! Tack för att du berättade!
Nu vet jag iallafall lite mer om hur jag ska gå tillväga, nu ska jag bara ta mig i kragen och ringa vårdcentralen också…. *usch*
tänk på det så: Det är inte för din egen del du gnäller, det är för att din familj skall veta exact vad dom skall stötta dig i. Tror du det gjör det lättare? :)

Lullan1: Så ska du börja skriva en hur-jag-mår-dagbok!!! För om du mår rätt bra just den dagen du är till läkaren, då kommer du inte ihåg att du bara för några dagar sen hade fruktansvärt ont och var så trött så du knappt visste vart du var.. För det är konstigt vad snabbt man glömmer dom dåliga dagarna, om man får nån enda bättre dag…… (Så är det för mig iaf.. Men nu vet jag inte näär jag hade nån bättre dag faktiskt.. Men jag gick på tok för länge och kämpade med jobbet, innan jag blev tvingad att sluta för min kropp o själ sa bara STOPP!! Om jag lyssnat lite tidigare, då kanske jag inte behövt bli så nergången som jag blev..Men envis som synden.. Men det får man betala dyrt för..)
Hejsan! Ny här men gammal på iller.ifokus.. Jag misstänker oxå att jag har fibromyalgi, har haft ont i kroppen i nästan 20 år, men har en läkare som tydligen inte ser sambanden.. Har varit sjukskriven för ryggont, nack/axelont, domningar i händerna mm. har ständigt huvudvärk och migränanfall. Sista åren har varit en mardröm, och efter att min son gick bort i december så har jag oerhörd värk överallt, jag kan inte lyfta nåt utan att tappa det, och det dåliga minnet verkar ha försvunnit helt… Ska kontakta fibromyalgiförbundet i dag och se om jag har rätt i mina misstankar. Dessutom tycker min läkare att det nog ska göra mig gott att börja arbeta igen, så jag är bara sjukskriven till efter påsk.. Ser inte hur jag ska kunna arbeta i ett skolkök just nu…
Nu har jag gnällt klart för en stund..
Var bara tvungen att skriva av mina frustrationer.. 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

"kerran": Välkommen hit!!! Men du har haft det tufft, det hör jag.. ojojoj.. Fruktansvärt rent ut sagt.. Det låter allt troligt att du har fibromyalgi! Om du kollar 4 vägar in i FMS-länken så ser du där oxå.. Tycker du oxå ska skriva dagbok hur du mår som du tar med till läkaren sen till nästa gång du ska dit!!! Hur länge har du varit sjukskriven? Om det är ett längre tag, då bör du ju få börja på kortare tid? Bara ett par timmar per dag till att börja med.. Om du orkar det vill säga..
Min värk började när jag var gravid med mina tvillingar för 17 år sedan, det började med foglossning, som sedan blev bäckenuppluckring som sedan blev ryggvärk osv… det som nästan är jobbigast är huvudvärken och värken i axlarna just nu.. känns som om man håller på att bli tokig… Just nu är jag sjukskriven pga depressioner iom att min son gick bort för 4 mån sedan, och min läkare vill att jag ska börja arbeta för att komma igång igen, han verkar inte fatta att jag har ständig värk utan tror att jag tar till det för att få gå hemma… måste nog byta läkare tror jag..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Hej alla! Är ny på denna sidan
Efter att ha gått med ständig värk i många år så fick jag genom en bekant höra att det lät som om det var Fibromyalgi..hade då ingen aning om vad det betydde..hon rekommenderade då mig att vända mig till Gottfries kliniken här i Göteborg,där dom forskar i denna sjukdom..jag fick en tid..fick svara på ett stort antal frågor och blev undersökt..slutresultatet blev..du har Fibromyalgi..undrade då vad jag skulle göra nu..då sa han (proffesorn) att här behandlar vi inga patienter utan forskar..jag gick därifrån,utlämnad till mig själv..med en massa brochyrer och tänkte..och nu då..detta var för ca. 6 år sen..har varit hos min husläkare och fått smärtstillande och remiss till sjukgymnast men… skulle behöva gå till nån "expert" som vet vad det handlar om..läste här i nåt inlägg att det fanns nån fibromyalgi förening..? nån som vet mer..
Tacksam för svar

Kath: Välkommen hit.
Jag fick diagnosen fibro för 18-19 års sen. Då träffade jag en professor på Sahlgrenska som hette Monika Alven el Almen, vet dock inte om hon e kvar. Men försök via din läkare att få en remiss dit. Sjukgymnaster har jag oxå vart hos, men helt bortkastad tid, dom kan inget om fibro.
Det är inte min mening att låta nedlåtande, utan säger bara vad jag tycker. Smärtavdelning finns på sahlgrenska, om den inte har flyttat. Värt att kolla, för dom vet vad dom gör.
Lycka till.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever
Hej Zimba och tack
Så det är smärtavdelningen på Sahlgrenska som gäller? Vad gör dom där då..utredningar och behandlingar..eller?
Jag håller med dig ang.sjukgymnaster..sist provade hon bindvävsmassage och för mig ialla fall blev det mycket värre..det gjorde såå ont..aldrig mer tänkte jag..jag kanske har haft otur..
Tackar för tipset, du får gärna förklara för mig om du vill vad det innebär.. 

Välkommen hit kath!!! Sjukgymnaster ja.. det kan ju förvärras om man har fibro och får ordinär massage.. Det finns nåt som kallas fibro-massage, som är mjukare. Det vet jag inte om vanliga sjukgymnaster utför, men det finns det massörer som gör iaf.

Tack.
Jag e nog inte den rätta att förklara, för det var ju såååå länge sen, det har säkert förändrats massor sen dess. Men som det var då, så undersöker o utreder dom. Det var kanon. Tror det finns smärtavdelningar på mindre sjukhus oxå. Kolla detta med din läkare. Jag gick till varmvatten bassäng o bastu, mysigt, MEN, det var höst o regnigt, så ut i kylan o fukten o sen i iskall bil, helt meningslöst. Tar varma bad hemma då får man ju behålla värmen.
Det finns garanterat nån här som har mer koll än mig.
Zimba
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever
Hej Hopi! och tack för välkomnandet!
Fibro-massage lät ju underbart..är det sånt man får betala själv då kanske eller kan man få remiss till det..? När man är långtidssjukskriven (långt ord :) har man det ju inte så fett som säkert många av er vet..

kath: Tyvärr är det nog bara sånt man får betala för själv.. vad jag vet iaf.. Finns en kvinna här på byn, som utför det. Men har inte tagit mig för att beställa tid ännu.. Men tror det är bra! Hon är även aromaterapeut. Så det är säkert fantastiskt mysigt!!!
Nej, det är ju inte lätt att ha råd.. Tror det kostar 300 kr/gång hos henne.. Alla mina pengar går just nu till 2 rotfyllningar.. suck..
#16 Gick också på varmvatten-bassängs-träning..tyckte det var bra..varmt och skonsamt för kroppen..tyvärr drogs det in pga "pengabrist"..gäsp..vad ovanligt..
Hopi hjälp mig!!! 
Jag kan inte skriva nån hur-jag-mår-dagbok… det blir liksom inget bra, får inte till det.
Kan ju inte bara skriva ont här och ont där… Blir bara gnälligt och dessutom känns det som jag upprepar mig hela tiden.
Hur skriver du?
Hopi????

Lullan1: Hallå!!!
Här är jag! Jag skriver inte nu, har ju fått sjukbidrag.. ;) Men jag skrev varje dag, tex "Trött, ont i axlar, nacke, vänster fot. Har städat litegrann, gått vanliga hundpromenaderna, tvättat." Markerade det som hörde till värken o dyligt.. Så att det syntes lätt syntes. Skrev inte föör mycket om allt, utan enkelt så att läkaren skulle få en lätt överblick hur det sett ut. Skrev vad jag gjort oxå, för att kunna se om vissa saker gjort värken värre. Det var iaf jättebra att ha med sig till läkaren och FK!!! Att det blir upprepningar, det blir det ju.. För det är ju ungefär detsamma varje dag.. Trött, trött, ont.. …
Tack Hopi, nu vet jag precis hur jag ska skriva! *kram*

Lullan1: Så lite så! ;) Hoppas att det blir bra nu! Det är ju bra att kunna visa vad man gjort, eller inte har gjort, och ändå har så ont! Dels är det bra för en själv att se hur man mår efter några dagar, efter man gjort nåt speciellt. ;)
Väldigt bra tips, måste göra så med tills jag får tid hos dr. Var till sjukgymnast o mådde bättre än på år den dagen… det var i förrgår o i dag har jag börjat vårstäda. Suck, hallen tömd och alla kläder ute o när jag dammsugit varjag färdig at gå sova.
Hade ju inte ens ont, eller iaf inte tillräckligt ont, man ska hoppa till, när han tryckte på myskelfästena. Vissa kvällar gör det ju tom ont att tvåla insig, för att inte ala om ifall duschen är vriden på hård massage (sönerna) .
Önskar det kunde visa sig i blodet eller på annat påtagligt sätt, känns som det skulle vara enklare då ,att få tonårsson o andra förstå varför mamma är lat o bara sitter iframför datorn istället för att skotta snö t.ex
Så, nu har jag fått gnälla av mig lite, hade en jobbig dust med tonåringen i går, men han är ändå den bästa 15 åringen som finns :) o i dag är han jätterar.

Vad söta katter du har, fibroTes!!! ;) Kolla länken djur, så kan du presentera dina djur där!!! Så vi får veta lite mer om dom! hehe.

Hej!
Detta att skriva dagbok är jättebra. Både vad gäller smärtan o hur man mår i övrigt. Dessutom så kommer man inte ihåg hur dåligt man mår de dagar som är bra. Jag brukar gradera smärtan på skala 1 -10 det visar ju tydligt hur det är över tid.
Kram
Mongu
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mongu: Att gradera smärtan är ju jättebra! För det är ju så att man glömmer smärta väldigt snabbt, om det blir bra nångång vill säga.. hum.. :S
Jag funderade faktisk på att lära mig programmering, och gubben hadde en ide till en online digital smärt-dagbok där man kunne trycka gradering av smärta och skriva "detaljer" brevid..
kanske jag skulle gjöra så att detta även kan utprintast på ett lätt vis?

Ja smärtan lyckas man ju glömma de dagar som är OK. Men tar jag för vana att skriva så syns det ju över tid att det är så här.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!