Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 4650 ggr
konichiwa
2011-04-30 13:06
0

Epsomsalt?

Någon mer som provat epsomsalt mot värken?

Jag har köpt epsomsalt och har ett par deciliter i badvattnet och tycker det hjälper en del.

Magnesium är ju lugnande och kramplösande och de flesta har brist på det och eftersom magnesium tas upp genom huden verkar det vettigt att bada i det.

Jag tycker i alla fall att det hjälper!

Jag köpte på nätet hos Tvålmakaren.

[Maine]
2011-04-30 16:03
0

Var står det att de flesta har brist på magnesium? *nyfiken*

konichiwa
2011-04-30 16:43
0

Om du googlar på epsomsalt och/eller magnesium så står det lite överallt.

mongu
2011-04-30 17:33
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om man väljer att tro på de som säljer hälsokost ja. För det mesta som kommer upp är ju såna sidor.

Inte direkt några vetenskapliga artiklar som styrker detta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

konichiwa
2011-04-30 19:26
0

Hmm. Ska kolla lite mer men det har hjälpt mig så nånting är det!

[Maine]
2011-04-30 20:38
0

Huvudsaken man tycker att man själv blir hjälpt, sedan är det ju upp till var och en att testa!

Tips om olika behandlingar är kul, så länge man inte säger att det botar osv. Sedan lyssnar jag inte så mycket på vetenskapliga fakta heller, för vi är ju olika och reagerar olika på behandlingar. Jag menar, man kan ju ha en sjukdom fast man inte har de symptom som man "ska" ha? Flört

konichiwa
2011-04-30 21:49
0

#5 Jag håller med. Vetenskapen är jag skeptisk till i mycket, läkare är ofta dåligt uppdaterade enligt min uppfattning och gamla huskurer är de helt okunniga om.

Jag tror (vet att!) det ligger mycket i gammal folkkunskap.

mongu
2011-05-01 11:47
0

Visst är det så inte alls det jag är kritisk mot utan detta att påstå att "de flesta har brist på det eller det, i det här fallet magnesium"

Sen om jag tycker att det hjälper mig så gör det ju det. Dig kanske det inte alls hjälper osv. Precis som med olika läkemedel vi är olika och kommer alltid att förbli.

Sen om det hjälper för att jag har brist på ett ämne eller inte har inte så stor betydelse men man ska inte påstå att det är pga det eller det om man inte har fakta på att det förhåller sig så.

Även om man själv har en teori så finns det en del som tror på det som skrivs och då kan det bli så fel.

Blev en krånglig mening den sista men jag hoppas ni är med på vad jag menar om inte får jag försöka förklara igen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

konichiwa
2011-05-01 13:23
0

Jag förstår vad du menar men tänker såhär:

om man ska lägga in en 'disclaimer' till allt obevisat så måste man nog göra det även till det som är 'bevisat' vetenskapligt, för nästa dag kan det vara helt fel!

men såhär kan jag skriva:

jag har läst på flera ställen att magnesium är bra mot kramper, värk och stress och att det ska bero på magnesiumbrist. Dessutom att det tas upp lättare genom huden än oralt.

Detta är såvitt jag vet inte vetenskapligt bevisat utan en gammaldags huskur.

Själv har jag provatr att bada med epsomsalt (magnesiumsulfat) i badvattnet och det hjälper mig.

mongu
2011-05-01 17:13
0

Visst behövs det kritiska ögon även till det som är vetenskapligt bevisat men det är ju ofta sånt som är forskat på och som verkligen är granskat innan det kommer ut i de tidskrifter som är aktuella. Man får inte en artikel eller studie publicerad utan att det är flera som granskat och godkänt den och metoden som använts osv. osv.

Däremot så är det många företag som försöker tjäna så mycket pengar som möjligt genom att gå ut och påstå t.ex. att "de flesta har brist på det eller det" vad det nu är för ämne dom vill sälja produkter för.

Sen tycker jag också att hittar man nåt som hjälper mot de besvär man har så är det jättebra oavsett vad som skrivits om det.

Det är ju upp till var och en vad man vill lägga pengar på och vad man vill använda sig av.

Bara man är medveten om ifall det är ett preparat som går ihop med eventuella mediciner man använder.

Så du behövde inte alls skriva om det du skrivit när du startade tråden. Utan det kan väl också va bra att få en diskussion om nyttan av saker och ting. Eller hur?

Ha en bra dag! Mongu.

[Maine]
2011-05-01 17:45
0

http://www.apoteketfarmaci.se/NyheterOchFakta/Farmaci%20Lkemedelsboken/Vitaminer,%20mineraler%20och%20spa¦èra¦êmnen.pdf

vet inte om denna länk gör någon klokare Glad

#9  Jag tycker nog att TS visst kan skriva som denne gjorde, varför inte? Det finns många påståenden i inlägg som inte är vetenskapligt bevisade med länkar.

[Maine]
2011-05-01 17:54
0

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Lakemedel/Vad-ar-ett-lakemedel/Lakemedelssubstanser/Magnesium-/

Jag vet många som äter ensidig kost och då kan man få brist. tror inte alls att det är ovanligt, tvärtom!Glad

mongu
2011-05-01 18:20
0

# 10 Jag menade inte att det var fel att skriva som TS gjort utan jag menade att hon inte behövde ändra det hon skrivit. För det var inte det jag menade.

Det klart att äter man inte en fullvärdig kost då får man brist på många saker.

Ha en bra dag! Mongu.

[Maine]
2011-05-01 18:30
0

#12  Oj, jag såg inte att hon ändrat texten, sorry! Skäms

Sen kan ju inte alla äta allsidig kost, och då är det ju bra att kosttillskotten finns.

konichiwa
2011-05-01 18:44
0

Jag tror att det inte bara behöver vara ensidig kost som ligger bakom utan det kan ju vara som några (disclaimer igen :) säger att våra jordar är utsugna och fattiga på mineraler och därför får vi brister. Det låter trovärdigt, särskilt som jag bor på landet och ser att de odlar samma gröda år efter år och bara fyller på med konstgödsel och insektsdödande medel.

# maine: intressanta länkar, tack!

[Maine]
2011-05-01 19:29
0

#14  Vassego!

konichiwa
2011-05-02 19:53
0

På kolhydrater dök den här gamla tråden upp idag. Tyvärr finns ingen källa. Ser att jag varit där själv och kommenterat Flört

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715ca4b9cb46222706b7ed-magnesium

[Maine]
2011-05-02 20:09
0

#16  Tackar för den länken och intressant läsning!Cool

Tänk vad snopen man blir ibland när man hittar en kul tråd, och sen har man varit där och skrivit några ord, som man helt glömt bort!

Jag önskar faktiskt att alla som skriver artiklar om "fakta", anger källa också. För någonstans finns ju den texten man antingen kopierar eller skriver om.

Annars kan man ju skriva att källa ej finns, att det är personliga upplevelser, eller att texten inte är till 100% säker eller hur man nu ska uttrycka sig. (hittar inte rätt ord just nu naturligtvis)