Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketter: vårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 15890 ggr
TjockaBerta
30

Att söka permanent sjukersättning

Nu har det blivit dags för mig att söka permanent sjukersättning i det nya systemet. Jag har en omfattande nyss gjord utredning att hänvisa till och flera gamla utredningar samt intyg och röntgen.

Är det något annat jag ska tänka på eller komma ihåg att skicka med?

Hur går nämndens arbete till? Ser de själva på mina papper eller tar handläggaren fram material till dem?

Kan det betyda att det är viktigt att jag själv bifogar alla dokument fast de redan finns hos FK för att vara säker på att det kommer med?

Alla tips om hur jag ska göra välkomnas. Hur har ni andra gjort med era ansökningar?

>>>Malum domesticum<<<

pia63
1

Jag ska också snart börj asamla ihop för att söka hel sjukersättning och känner mej förvirrad i allt detta.

Ser fram mot att se vad som kommer att skrivas och tipsas om i denna tråd   Glad

Jag är remiterad till smärtklinik men det tar många månader innan jag får komma dit. Undrar om det måste genomföras först?

AF anser att jag inte står till arbetsmrknades förfogande iallfall och de trycker oxå på om att jag ska söka hel sjukersättning .

vino
0

När jag fickhalv sjukersättning, såhjälpte fk till med det. Jag hadeavstämningsmöte med arbgivare, fhv och fk,och då sa läkarenatt jag inte kan jobbamer än halvtid,och då så komvi överens omatt jag skulle söka halv sjukersättning. FK varväldigt tillmötesgående och fhv skrev ettbra läkarutlåtande, jag behövde ingetmer än det utlåtande..

vet inte hur detfungerar nuförtiden, detta var 2008.

anki1
0

Jag har ansökan inne sedan i augusti. Min tillfälliga går ut i årsskiftet. Men tyvärr tror jag inte att jag får det. Utan det blir att gå tillbaka och börja stämpla igen. Jag lever ju och andas, alltså kan jag jobba.  Rynkar på näsan att all medmänsklighet har försvunnit från FK. De avgör vilken arbetsförmåga man har. Men hur kan de kunna det när de inte träffar en  eller har någon som helst medicinsk utbildning övergår mitt förstånd.

Jag har varit med här på saiten under ett par år, men har varit borta ett tag. Nu försöker jag komma igen, och bli aktiv på nytt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

TjockaBerta
0

Hej Anki1, jag har inte sett dig på ett tag.

Vad ville de att du skulle skicka in när du ansökte. Har du massa papper som du själv skickat in eller hjälpte din handläggare dig?

Min säger att de bara ser på den senaste utredningen och inget annat är av intresse.

Hoppas att du får ett positivt besked. Man måste ju kunna få deltidspension i alla fall.

>>>Malum domesticum<<<

anki1
0

Jag skickade in dels ansökan och dels läkarutlåtandet. När vi har telefonkontakt försöker jag berätta hur jag har det, men det påverkar nog inget alls. Jag berättar om andningsproblemen att jag blir "pipandad" när jag försöker göra nåt. Jag har både pulmicort och bricanyl i inhalation. Att mina armar är nästan oanvändbara (kan inte höja upp över huvudet) vilket försvårar min tillvaro., Att det känns som jag har ett band knutet hårt om bröstkorgen så det blir svårt att dra andan. Jag har även berättat om det för min läkare. jag har hörselproblem med och har fått hörselapparater. Men det har ju ingen betydelse vad läkaren skriver  för FK gör ju som dom vill ändå. Jag måste ju även inta sängen 3 /4 ggr/dag. en timme varje gång. Allt detta står det om i läkarutlåtandet förutom värken, sömnproblemen, smärtkänsligheten, den ständiga tröttheten . Men tyvärr bryr sig inte FK om sådant. Jag har även berättat för FK om min makes cancerdiagnos som ju försämrar min sjukdom en hel del. Cancern är visserligen godartad men ändå Det är inte prostatan, utan nåt annat.

TjockaBerta
0

Usch så tråkigt för dig och din man.

Man undrar ju lite vad FK tycker att du ska kunna arbeta med men det är AFs problem sist och slutligen så de struntar i det, som du säger.

Är det tänkt att du ska börja på AF rehab eller hur är det sagt?

>>>Malum domesticum<<<

anki1
0

AF, arbetslivsintroduktion i 3 månader. För att därefter kunna stämpla.

TjockaBerta
0

Får du inte återgå till sjukskrivning efter tre månader? Måste du stämpla? Om man är för sjuk för att arbeta ska man kunna komma tillbaka i sjukskrivning har jag för mig.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
0

# 1

Hur har du tänkt att formulera ansökan och vad tycker du är viktigt att skicka in?

>>>Malum domesticum<<<

[Billan]
0

Jag har haft 1/2 sjukbidrag länge. Nu har jag gått igenom AF's program på tre månader, men under tiden blev jag sjukskriven igen på heltid. Nu håller man på att utreder om jag kan omplaseras på mitt jobb vilket förmodligen slutar i att jag blir uppsagd.

Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare. AF tycker att jag har ingen arbets förmåga. Läkaren tycker lika, men vad FS kommer fram till vet man ju inte.

Tar på de redan sinande krafterna att behöva kämpa för att bevisa att man är dålig.

anki1
0

8, Jo efter 3 mån kan jag ju sjukskriva mig igen. Det kommer jag nog att göra. Kommer nog att lägga till depression då efter som min man just har diagnostiserats för cancer. godartd men iaf.

sunkan
1

jag fick avslag både på hel och halv sjukersättning. jag var tvungen att anmälla mej på arbetsförmedlingen, så jag har arbetsprövat på en förskola och fått aktivitetsstöd. Nu arbetar jag som timmanställd i vikariepoolen. Jag är tvungen att arbeta, fk tyckte att jag kunde arbeta heltid med en anpassad arbetsplats, var hittar man det. Nej så jag är så trött på att vara sjuk och kämpa mot fk jag orkar inte längre, så jag går på värktabletter varje dag för att kunna jobba. Min värk har blivit lite sämre jag fått astma och fått pulmecort och bricanyl.

TjockaBerta
1

# 12

Jo, men hur gör man när man ansöker. I och för sig skickade jag min ansökan igår men det hade varit bra att få tips om vad FK tycker är viktigt att få in.

Det måste vara tråkigt att få avslag även på halv ersättning. Hur skrev du då? Har du skickat in två ansökningar eller hur skrev du för att kunna söka båda delarna?

Vad stod det i läkarintyget som låg till grund för din ansökan?

>>>Malum domesticum<<<

anki1
0

Igår ringde jag min handläggre på Fk, och undrade om mitt ärende var klart. Jag sa att tiden rinner ut och jag har inte fått besked ännu. Svar: de håller på med det. Hon skulle  försöka skynda på det. Vi bestämde datum för ett sk överlämnande samtal med Af.så att ag inte blir utan pengar den här julen med. Ja vi får väl se hur det går.  Jag tror själv att det blir avslag med stort A.

TjockaBerta
0

# 14

Ja det är väl så att man ställer in sig på ett avslag. Det gör jag med. Men man vet ju inte hur det går. Det kanske finns andra lösningar. AF kanske är vettigare att ha att göra med.

Enligt planen ska min handläggare kontakta mig inom 7 dagar från det att FK mottagit min ansökan. Detta har inte skett.

Dessutom visar det sig att de har en handläggningstid på 120 dagar. Det sa min handläggare ingenting om då jag frågade om NÄR det var bäst att lämna in en ansökan. Nu eller när min period går ut.

Tur att jag själv bestämde mig för att lämna in den redan nu. Vem vet hur det hade gått annars. Ingen ersättning och inget beslut!

J*vla kärring!!! Hon har verkligen bestämt sig för att göra livet surt för mig.

Lycka till anki1

>>>Malum domesticum<<<

sighni
0

Det viktiga vid en ansökan är att läkarna har formulerat sig "rätt" på intygen. Skicka med alla dokument du kan. Du får säkert avslag men då ska du först begära omprövning. Den får du säkert också avslag på. Sedan ska du överklaga till förvaltningsrätten. Då har du nyttan av den mall som finns på resurs hemsida. Det som är viktigt är att formulera sig så FK förstår. Jag har fått halv sjukersättning efter att jag överklagade till förvaltningsrätten utan mallen på resurs hemsida undrar jag om det lyckats. Den gjorde så att alla formuleringar kom med och jag visste vad jag skulle skriva. Hur jag skulle argumentera. Du har ett enormt jobb framför dig men ge inte upp. Jag önskar dig lycka till!

Ansökningen skickas runt hejvilt verkar det som. Under min resa kom det avslag från alla möjliga håll och kanter. Det verkar som om de har varsin lilla bit och skickar ansökan runt till den som har aktuell arbetsuppgift.

AF:s uppgift är att rehabilitera dig så att du kan ta ett jobb. Har du tur lyckas de.

#12 Din arbetsgivare har rehabiliteringsansvar gentemot dig. Kontakta din chef eller ta själv kontakt med företagshälsovården. Där ska du få hjälp så din arbetssituation blir dräglig.

sommarblomman
2

Har du en länk till mallen som du pratar om? Glad

TjockaBerta
0

Ja de läkare som skrivit min utredning och bedömt min arbetsförmåga till att den saknas helt är anlitade av försäkringskassan.

När de ändå bedömer att arbetsförmåga helt saknas (detta är tydligen väldigt ovanligt) så godtar inte min handläggare det.

Den utredningen ligger till grund för min ansökan om permanent sjukersättning och den måste ju vara korrekt formulerad eftersom alla sakkunniga arbetar FÖR försäkringskassan.

Handläggare tycker jag ska arbetsträna fast det står i utredningen att man inte kan arbetsträna om arbetsförmåga saknas.

Dessa läkare går ju inte mina ärenden utan de arbetar för FK. Ändå är det så att de kommit fram till att jag inte kan arbeta.

>>>Malum domesticum<<<

sighni
0

#17 Nej men sök på resurs så hittar du den säkert.

#18 Det är rätt hopplöst med Fk. Jag vet det. Det jag vill ha sagt är att det oehört viktigt hur läkarna formulerar sig. De som jobbar på FK verkar inte vara tänkande eller självständiga människor utan det ska stå i intygen ungefär det som står i lagtexten för att de ska bevilja.

sighni
0

Myndighetshandboken heter den och finns på resurs hemsida. Hoppas du hittar den. Hemsidan är ganska rörig.

http://resurs.ning.com/

anki1
0

Ännnu har jag inget beslut fått. Men varit på sk överlämnandesamtal med Fk och AF. är nu inskriven i den sk "intron", från 1 januari. Den är "frivillig" men om man avstår får man inga pengar nånstans ifrån. Så hur firvillig är den egentligen???? Efter 3 mån där går man över till A_kassa- Och kan sjukskriva sig, men det kan t 3 mån innan man får sjukpenning. Men det är ju väldigt osäkert det med. Jag är ju med i A-kassan och får liiite mer pengar i plånboken så där 5000 efter skatt. tur att jag inte lever ensam. För då skulle det gå åt fanders totalt. Men nu har maken fått cancer visserligen godartad men det blir tuff och svår behandling. Åhhh om man hade sån tur att man vann 10 miljoner eller kanske 1 mille. Då skulle jag gå upp på FK och AF och "stillsamt" :D tacka för mig.

TjockaBerta
0

Jo visst. Frivilligt!

Tur att du får A-kassepengarna så du klarar tre månader.

10 miljoner är bra. Det blir till att önska sig Triss-lotter i julklapp.

>>>Malum domesticum<<<

anki1
0

Det blir först aktivitetsersättning, och den blir man inte fet på.

TjockaBerta
0

Hur mycket är aktivitesersättningen du får de tre första månaderna?

Vad händer om du blir sjuk under den tiden?

>>>Malum domesticum<<<

sommarblomman
0

Jag får ut ca 4200 kr för aktivitetsstöd(heltid) Skrikandes

TjockaBerta
0

# 25

Inte bra. Man har väl sagt att ingen ska förlora på att gå mellan de olika ersättningarna?

Jag är lite förvirrad med alla olika ersättnignar och aktiviteter. Du ska alltså delta heltid.

Men om  man går ALI så anpassas tiden efter ens förmåga. En del är bara där tre gånger eller så och det räknas ändå som heltid.

Jag läste om någon som låg på sjukhus i två veckor och ändå fick intyg på att den hade deltagit till 100%

Ett sätt att fixa statistiken kanske?

>>>Malum domesticum<<<

sommarblomman
0

Hej

Jag har överklagat till förvaltningsrätten (jag ansökte frånb F-Kassan om 100%, men fick 50%. TRots att jag varit helt sjuk sedan snart 10 år. Förvaltningsrätten gav mig rätt. Däremot så gav F-Rätten till beskred att jag inte kan få varaktig utan endast 100% med de gamla reglerna. Så det var inte helt bra beslut….

sighni
0

#27 Grattis eller? Jag förstår inte "100% med de gamla reglerna". Vad menas med det?

sighni
0

#26 Ja du vem blir inte förvirrad av alla nya regler, namn och ersättningar !!???

sunkan
0

#13 I läkarintyget står det att jag har myalgi av fibromyalgi typ. Jag skickade först in en ansökan på heltid som facket hjälpte mej med, men jag fick avslag, så jag försökte med halv sjukersättning men fick avslag på det ochså. Den ansökan som facket hjälpte mej med var en överklagan. Min företagsläkare ringde och pratade med min handläggare. Det hjälpte inte dom drog sen bara in ersättningen i mars 2010, och sen hade jag inte ett öre på 3 månader, då jag fick aktivitetsstöd. Så jag bryr mej inte längre orkar inte hålla på att överklaga och inte veta om man får några pengar för dom verkar inte ha medkänsla för människorna.

anki1
0

Ja reglerna är helt obegripliga. jag har fått en lunta papper från FK att läsa ang min övergång till sk introt. Men ännu har jag inte fått beslut ifrån FK om min sjukersättning. Men beslut om introt har jag fått. Blir inte utan pengar den här gången iaf.

sighni
0

#30 Du får inte ge upp nu. Du måste överklaga till förvaltningsrätten. Det är viktigt att formuleringarna är rätt i överklagan. De som sitter på FK bryr sig inte om oss. De följer sina regler och lagar. Ju närmare den intygen/överklagan är formulerad desto större chans att få bifall. Helst ska det vara formulerat som i lagtexten. Se inlägg #20 Mallen i  den boken har du nyttan av. Jag håller tummarna för dig!

anki1
0

Ännu har jag inte fått besked, men Fk ville ha ett nytt läkaarutlåtande. så jag var hos läkaren i förra veckan. Min sjukersättning gick ut i årsskiftet. Men jag blir inte pengalös den här gången. Jag har gått in i den sk arbetslivsintrduktionen. Så jag får aktivitetsbidrag. men jag får vänta 1 vecka på pengar. Det blir ett glapp där. Som tur är är jag med i A-kasan, så det blir liite mer slantar som jag får. Men ändå är det en jobbig sits. Att vara så utlämnad till FKs tycke och smak. De har ändå ingen som helst utbilding inom läkekonsten . GGGrrr ajag blir så frustrerad.

anki1
0

Lite OT

CSN är lika senfärdiga. Sonen har tagit upp studierna igen för gymnasiekompetensen. Och det är jag glad för. Nu är det andra terminen. Det strular med CSN med beslut. Han lämnde in ansökan i höstas och ännu inget besked fast terminen börjat. Dessa myndigheter. GRRRRR.

anki1
0

Har just blivit uppringd av min handläggare på FK. jag har fått beviljat 100%. Permanent.

[Maine]
0

#35  Grattis!!! Glad

sighni
0

#35 Fantastisakt! Då kan du andas ut nu då och kanske återhämtar dig. Glad Vad bra.

sommarblomman
0

anki1
Grattis Grattis Grattis Grattis, är så glad för din skull Glad

TjockaBerta
0

Otroligt så roligt för dig. Grattis! Det måste kännas skönt efter allt krångel.

>>>Malum domesticum<<<

anki1
0

Tack allihopa. Ja, det har varit en seg kamp. Det är skönt att det är över.

Rita-S
0

Grattis Anki! Måste kännas skönt!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

anki1
0

Ja det känns skönt. Det var nog sista läkarutlåtandet som gjorde susen.

Min läkare skrev att jag inte unde utföra nåt arbete inte ens anpassat. Och så skrev hon att det gällde för all framtid. Jag tror att de formuleringarna är viktiga för FKs andel. Snacka om ordklyverier.  Snacka om byråkrati alltså.

mo12
0

Grattis Anki……nu får du äntligen andas ut och ta en dag i sänder !!!

ophelia
0

Grattis Anki .Nu får du en betydligt lugnare tillvaro.

//Sylvia

Joystick
0

#35 Vilken lättnad!

pia63
0

Jag har skickat in min ansökan och ska träffa handläggaren 23/2

Är superäckligt nervös inför mötet Obestämd

Alla tips som kan underlätta mottages mycket tacksamt

TjockaBerta
0

# 46

Var det länge sedan du skickade in ansökan? Bokade ni tid i samband med din ansökan? SKA man träffa sin handläggare inför att ansökan ska upp i nämnden?

Jag skickade in min i november. Den är registrerad då och behöver tydligen inga kompletteringar. Det står att handläggaren ska ta kontakt inom 7 dagar men ännu har jag inte hört någonting.

Med tanke på att papper kan "försvinna" eller dyka upp med ändringar så ska man noga dokumentera vad man skickat vart. Det är nog det viktigaste tycker jag. Handläggaren ska inte kunna välja vad han/hon vill presentera. Det är den som ansöker som ska avgöra vad som ska med.

Berätta gärna om hur det går för dig. Det ska visst ta 160 dagar innan man får besked.

>>>Malum domesticum<<<

anki1
0

Jag skickade in ansökan i augusti, direkt efter semestern. Man ska skicka in 4 månder innan sjiukersättninen går ut, och man måste själv hålla reda på när. Jag var lite tidig med att skicka in, för jag vaar så nervös. Ändå tog det lång tid. Min ersättning tog slut vid årsskiftet. så jag fick vänta på ersättning. Det enad tips jag om att veta hur handläggningen går är att ringa upp och höra sig för med din handläggare.

pia63
0

Jag ansöker ju om att få hel sjukersättning istället för den halva som jag nu har. 

Lämnade in pappren för ca 3 veckor sedan och fick ett brev hemförra veckan  om att jag ska träffa handläggaren 23/2 för att gå igenom mina papper o mitt fall .

Jag har ingen aning om hur handläggaren är och jag ahr aldrig träffat henne .. vilket gör mej lite än mer nervös. Tänk om det är en "elak paragrafryttare" *ryser*

Ca 120 dagar stod det på FK´s hemsida att det skulle ta att få beslut i ärendet.

TjockaBerta
0

# 49

Klart det känns nervöst att träffa handläggaren men det är ändå positivt att du får en chans att förklara dig och att lägga fram din sak. Det är lättare att tala med någon än att skriva och så får du väl en känsla för hur handläggaren tänker och funderar.

Om det är en elak en så vet du ju det på en gång. Men de flesta är väl vettiga att tala med i alla fall.

Jag skulle också vilja komma dit personligt. Fast jag känner min handläggare och vet att det ÄR en elak paragrafryttare.

Jag tog fel på antal dagar för handläggning. (Räknar med en månads försening) Skrattande

# 48

Jag vågar inte ringa fast jag vet att det är vad jag måste göra snart. Jag är rädd att tala med handläggaren.

>>>Malum domesticum<<<

anki1
0

Jag har alldrig träffat min handläggare. Men vi har talats vid på telefon ett par gånger.

[Maine]
0

Måste fråga.. Min halva sjukersättning går ut den 1 juli, måste jag söka nytt fyra månader före? Man blir inte utförsäkrad först och utreds?

anki1
0

Ja, ansökan måste in 4 mån innan med läkarutlåtande. Skriv så utförligt du kan om dina besvär, och hur du påverkas av dom. Gärna på ett eget papper och bifoga. Se till att ditt personnummer står med på det.  Det är dags för dig att skicka in ansökan nu.

Be din läkare att skriva i utlåtandet att du inte kan sköta något arbeta alls. Inte ens anpassat skyddat arbete. Och att det gäller för all framtid.

[Maine]
0

Jag har en kanonbra läkare på FHV, så jag ska maila henne genast.. tack för svar!

anki1
0

Jag har hållit på med att skriva ut mig från AF. Och kontakta A-kassan samtmitt fackförbund, för att begära utträde. finns ingen anledning att vara med där längre.

[Maine]
0

Ringde Fk nu, det visade sig att jag haft varaktig halv sjukersättning från 2008.. jag har missuppfattat det hela! Det står i pappren att de ev. gör en utredning i juni månad.

Och detta har jag funderat på hur länge som helst, att jag kan bli utförsäkrad.. ioch för sig så finns det en minirisk för det om FK skulle säga att jag kan jobba mer eller om sjukdagar tar slut, men jag är ju sämre nu än för tre år sedan.

Känns bra nu ialla fall! Gick ju med i fack och a-kassa för att jag trodde att jag kunde bli utförsäkrad, men jag stannar kvar tills jag är säker, man vet aldrig med FK.. Flört

Ladydragon
0

i mitt fall så krånglade min handläggare till det och det va inte förrän för ungefär 2 månader sen jag fick reda på att jag kunde söka 18 månaders sjukersättning

och jag fick min sista ersättning i januari

ansökan lämnades in för ungefär 1½ månad sen o jag har i alla fall fått muntligt besked på att allt är klart med ansökan nu och att jag ska få besked denna veckan och att det är stor chans att jag får sjukersättningen  Obestämd

jag undrar fortfarande hur allt ska bli och jag har frågat min handläggare på försäkringskassan hur allt blir och om det inte är säkrast att börja utreda om jag har möjlighet till socialbidrag då jag i nuläget står helt utan pengar och om 2 veckor så ska hyra räkningar och så vidare betalas 
men min handläggare säger bara att det ska bli klart och att jag ska få mina pengar…..suck

vete tusan om man ska lita på henne eller inte ska ringa på imorgon igen och fråga hur allt blir

en ska till enligt min handläggare så är 4 månaders gränsen enbart satt som en riktlinje och om man har ett okomplicerat ärende så ska det gå mycket fortarare att få färdigt det

men enligt mig ansök så fort det bara går så man slipper stå utan pengar

Ladydragon
0

i mitt fall så krånglade min handläggare till det och det va inte förrän för ungefär 2 månader sen jag fick reda på att jag kunde söka 18 månaders sjukersättning

och jag fick min sista ersättning i januari

ansökan lämnades in för ungefär 1½ månad sen o jag har i alla fall fått muntligt besked på att allt är klart med ansökan nu och att jag ska få besked denna veckan och att det är stor chans att jag får sjukersättningen  Obestämd

jag undrar fortfarande hur allt ska bli och jag har frågat min handläggare på försäkringskassan hur allt blir och om det inte är säkrast att börja utreda om jag har möjlighet till socialbidrag då jag i nuläget står helt utan pengar och om 2 veckor så ska hyra räkningar och så vidare betalas 
men min handläggare säger bara att det ska bli klart och att jag ska få mina pengar…..suck

vete tusan om man ska lita på henne eller inte ska ringa på imorgon igen och fråga hur allt blir

en ska till enligt min handläggare så är 4 månaders gränsen enbart satt som en riktlinje och om man har ett okomplicerat ärende så ska det gå mycket fortarare att få färdigt det

men enligt mig ansök så fort det bara går så man slipper stå utan pengar

hellah
0

Menar du 18 månaders tillfällig ersättning? Enligt det gamla systemet?

sommarblomman
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Helt otroligt jag kan inte fatta det. jag fick idag brev från F-Kassan. Jag fick 100% sjukersättning(varaktig) Glad. Efter 2 års kämpan

pia63
0

Fick besked igår från FK . Avslag . Skrikandes

Trots att Af skrev intyg att jag inte alls står till arbetsmarknadesn förfogande och att läkaren skrev ett utförligt och bra intyg där det står att jag har noll arbetsförmåga.  Ändå, så står det i beslutet att jag ska prövas mot hela arbetsmarknaden ! Hur fan tänker de…. ?

Idag ska jag börja försöka samla ihop mej och fundera på hur jag ska göra för att överklaga på bästa sätt .

TjockaBerta
0

# 58

Det vore väl skönt för dig om det går igenom med dina 18 månader. Då får du lite respit och de hinner ändra reglerna igen och igen och igen. Kanske det blir till det bättre.

# 61

Ja, hur tänker de då? Man skulle ju inte kunna hamna mellan stolarna. Har du gått ALI eftersom AF kan intyga din arbetsförmåga?

Jag tog tillbaka min ansökan, som sagt, för att först gå ALI och sen ansöka om permanent ersättning. Så ska man göra i mitt fall sa min handläggare. F*n tro't.

Undrar hur det går för dem som är utförsäkrade och nollklassade om de ändrar reglerna vid årsskiftet. Får de tillbaka ersättningen då? Jag säger bara ett ord KAOS!

>>>Malum domesticum<<<

pia63
0

Jag har haft ett MYCKET väl anpassat (lönebidrags)arbete som jag istort sett styrt som jag själv orkade o ville. men även då var det för mycket jag orkade med.

Från AF så finns ett intyg från deras arbets/sjukterapeut att det inte finns något som helst arbete som jag klarar !  Läkaren på VC skrev att jag inte kan ses som arbetsför någonsin mer.   Men handläggaren på FK fastnade i sin åsikt att jag inte var helt medicinskt utredd . Detta pga att jag sökt till att få en överviktsoperation…        så .hm.. Hade jag vart smal , så hade jag alltså fått min ansökan godkänd?!?

Just nu så är jag sämre än vanligt .. mår illa, kräks upp maten , ångest, sömnen borta , värken grymt illa .. allt pga den stress som detta avslag innebär

Försöker dock samla ihop mej för att orka överklaga.

TjockaBerta
0

# 63

Ja då bör ju AF veta.

Det är något med den där formuleringen om att man inte är färdigutredd. Det säger de om mig också hela tiden.

Därför ska jag nu gå ALI, det lär vara utredningen. Detta trots att FK utredde mig under fyra dagar i höstas. Där framkom att jag saknar arbetsförmåga. Ändå måste AF utreda mig igen och först därefter kan jag ansöka om permanent.

Det ligger mig i fatet att jag är smal. Jag ser ju såååå frisk ut säger alla. Det är inte lätt att vara dem till lags. Jag har faktiskt frågat hur de vill att jag ska klä ut mig för att se rätt ut i deras ögon.

Hoppas att du orkar ta dig igenom denna mardröm och att du inte far alltför illa under tiden. Det är hemskt att man ska behöva bli ännu sjukare. Det är ju stöd och hjälp man behöver, inte sten på bördan.

>>>Malum domesticum<<<