Hälsokost
Hej, jag använder MSM svavel. Märker en stor skillnad på hela mitt tillstånd. Har inte blivit frisk men är i alla fall mera uppegående sedan jag startade med MSM. Träffade en annan med fibro och astma. Hon tar MSM och hennes astma har blivit så mycket bättre att hon glömmer ta sin medicin. Dr. trodde henne inte förrän han såg provsvaren som var oerhört mycket bättre än tidigare! Är det fler här som har erfarenhet av MSM-svavel?
hej vad bra att du har hittat något som hjälper dig.vad är det för behandling och var kan man köpa msm?
http://www.alternativahalsokliniken.se/msm.htm
http://www.epriset.se/s/s1/msm+svavel/?gclid=CKTSisSvu6YCFYQXzQod7xF6Ig
Här kommer några länkar där man kan läsa lite mer.
Kopierat från svensktkosttillskott:
Viktigt: Kosttillskott är ej avsett för medicinskt bruk. Mängd, toleransnivå och dygnsbehov varierar individuellt. Den som är gravid, ammar, medicineras, har högt blodtryck, eller lider av medicinskt missförhållande bör rådfråga läkare.
vad är MSM för något?
Jag har också astma och blev nyfiken..

MSM-svavel är ett kosttillskott som du kan köpa i hälsokostaffären eller nätet. Jag använder en stor dos så jag fick tipset om att köpa på "hästhyllan" på Citycross och får då mycket mer för pengarna.
MSM är organiskt svavel som behövs för kroppens celler. MSM är ett naturligt ämne, icketoxiskt för kroppen och hjälper cellerna att göra sig av med gifter och ta till sig näringsämnen. MSM sägs hjälpa förbättra hår, hud, naglar, leder, slemhinnor, allergi, minska muskelsmärta, inflamation m.m. Den ska även ha en uppiggande effekt. Jag blir piggare av det. Min massör rekomenderade detta till mig. Du får mer info genom att googla på lignisul MSM. Det är lämpligt att ta pulvret tillsammans med en c-vitamin brus, då ska upptaget bli bättre och så smakar det inte beskt. Men börjar med en liten tillvänjningsdos för man kan bli lös i magen, men i mitt fall behöver jag det för att magen ska fungera normalt. Jag har tagit detta nu i 3 år och märkte stor skillnad när jag inte tog med pulvret på semestern på 2 veckor. Jag var sängliggande/soffliggande i över en vecka när jag kom hem. Sedan hämtade jag mig när jag fått i mig pulvret denna vecka.
Då jag insjuknade i Fibro och mådde som sämst höll jag på och tappa allt hår m.m Håret har kommit tillbaka och jag har fått spontana kommentarer om skillnaden. Jag har även kunnat klippa mig en ny frisyr då jag har mer hår att göra något av.
Lite av mina erfarenheter.
tack för informationen!ska verkligen kolla upp detta.jag tappar periodvis också mycket hår och har en enorm frossa speciellt på kvällarna.har din andning blivit bättre?jag har fått svårt att andas och varit tungandad en länge period.just nu så har jag fruktansvärt ont i ena sidan lunganpå sjukhuset säger de att jag har fått inflammtion i en muskel vid lungan.men i den medecinen jag äter som heter voxra kan man få besvär i luftvägarna.jag tänkte på din astma.man vet ju aldrig.ska kanske byta medecin.
Jag själv som har astma, skulle kolla sånt med läkare, kanske lungkliniken, eller astmamottagning innan jag stoppar i mig något nytt.
Får man mindre besvär, så är det ju toppen! Men man får ju inte glömma att ta sina mediciner även om astman känns bättre. Det är där många gör fel.
Det är roligt att läsa att folk mår bättre och blir hjälpta av olika medel! 
6# nja rekommendationerna är att mår man bra i sin astma så ska man prova i dra ner på medicinerna och se hur man mår då
det är inte riktigt bra att dra i sig kortison hela tiden om man inte måste
jag blev betydligt bättre i min astma och drog ner och kunde faktiskt till och med sluta med mina långtidsverkande mediciner
dock är det viktigt att man har korttidsverkande medicin hemma ifall man blir akut dålig
det är oxå bra om man har en PEF mätare hemma så man själv kan se hur man ligger i värderna
#7 Är det lungkliniken som säger så? Jag har aldrig hört det, trots att jag har haft astma sedan 20 år.. men jag ska till astmamottagning nästa vecka i ett annat ärende, så jag ska fråga faktiskt, det är bra att veta.
Däremot så ökar jag dosen då jag är sjuk/förkyld. Skulle aldrig sluta med de långtidsverkande/förebyggande. Men jag ger besked om vad rekommendationerna är i dagens läge!
Kopierat från Astma 1177:
Viktigast att behandla inflammationen
Eftersom astma är en sjukdom som orsakas av inflammation i luftvägarna är det viktigast att behandla den. Även om man bara har mycket lindriga besvär finns en inflammation eller retning och ökad känslighet i luftrörens slemhinnor. Inhalationskortison dämpar inflammationen. Därför är kortison som man andas in basen för all behandling av astma både hos barn och vuxna. Om man slutar med behandlingen när man mår bra kommer i de flesta fall inflammationen och astmabesvären successivt tillbaka. Det kan ibland ta flera månader.
Om man inte behandlar med inhalationskortison för att dämpa inflammationen finns risk att man på lång sikt får bestående skador i luftrören som leder till försämrad lungfunktion.
Hejsan!
Jag har prövat msm men fick klåda och svullnad i ögonen,slutade och besvären försvann,prövade efter en vecka och fick samma reaktion igen.(tyvärr)
ps.Tog bara 1 kryddmått/dagligen

#9 Så är det tyvärr att allt hjälper inte alla, man får pröva sig fram försiktigt. Själv hade jag mycket svåra ögonbesvär innan jag började med MSM. Dessa försvann när jag började med Östrogen och MSM, som sägs förbättra slemhinnorna. Tydligen fick du en reaktion på överkänslighet. Jag tar två teskedar om dagen med en C-vitamin brus som ska hjälpa upptaget.
Hej,
Även jag använder svavel (MSM) för mina fibrobesvär och har i dagarna upptäckt att utan svavlet (svavel och pengar tog slut samtidigt) som jag vant mig vid under de sista månaderna så får jag tillbaka andningsbesvär, baksnuva, div magbesvär och svidande muskler. Hela dagen igår gick jag och kippade efter luft och var snurrig i huvudet (ca 1 vecka efter att min burk tagit slut). Musklerna var avdomnade samtidigt som de sved och krampade. Allt detta har jag sluppit iom en kur som jag dricker en gång om dagen.
Brukar blanda ihop följande:
* 4 gram/kryddmått MSM Svavel (Började med 1 gram och har ökat med 1 gram per vecka tills jag kom upp i 4.)
* 2 tsk Molkosan (hjälper till med matsmältning bl a, billigast på Ica)
* 2 msk Mivitotal Flex
* Juice efter smak
Blanda ihop och drick! :)
Svavel används fortfarande som behandling mot astma i flera europeiska länder och är inte farligt som kortison kan vara då svavel är en naturlig del av kroppens sammansättning. Om jag inte minns helt fel är svavel det 8:e vanligaste ämnet i våra kroppar och pga den fortfarande ökande industrialiseringen av jordbruket är det svårt att få i sig tillräckligt mycket svavel på naturlig väg. (Kanske därför allt fler blir sjuka i märkliga sjukdomar?)
Vill tacka om tipset med "hästsvavel" då kostnaden för en liten liten burk på hälsokosten inte rimmar så väl med min sjukersättning.
Låter intressant med hästsvavlet! Vad kostar det på CG?
Medarbetare på träning.ifokus

#12 Drygt 400, ungefär som den stora burken MSM i hälsokosten, men den här spannen varar i månader.
Oj vilken skillnad! Men är det någon skillnad på produkterna i om att de är till häst?
Medarbetare på träning.ifokus

#14 Det står ren svavel på hästburken, men det jag oroar mig för är kontrollen över tillverkningen och renheten över produkten. Vet inte hur man ska kolla detta och vet inte om man ska behöva oroa sig. Har dock inte märkt någon skillnad.
Jag använder nyponpulver. Är mindre stel & piggare. Även hunden får det.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering