Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 3970 ggr
dezie
2008-01-31 21:04
0

yrsel

hej är det någon av er som har eller har haft yrsel  så till den milda grad att ni inte har kunna fästa blicken?

Detta hände mej idag har aldrig haft något liknande någonsin. Det hela började när jag skulle lägga mej att vila medan sonen var på dagis. Skulle vända mej om i sängen och allt började att snurra och gunga och jag försökte fösta blicken på taklampan men ögonen ville inte som jag utan fotsatte att flytta blicken och hur jag än försökte så ville inte blicken vara still och blundade jag så snurrade allt. Ja trodde att jag skulle dö.

Är det någon som har upplevt detta?

lightseeker
2008-01-31 21:29
0

jaa, jag hade en kraftig virus/influensa, med yrsel som följd. När jag vände på huvudet i sömnen, så snurrade allt så vilt så att jag vaknade av yrseln. Det gick över efter någon vecka, men det är lämpligt att kolla så att man inte har fått vätska bakom trumhinnan, det kan orsaka yrsel men avhjälps med antibiotika.

Zimba
2008-01-31 23:42
0

Japp, hela världen snurrar, det e så otrevligt. Brukar få det efter mycket stress, försöker ligga ner o ha 1 fot på golvet. Dör gör du inte, men jag fattar känslan.

e

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

anki1
2008-02-02 17:11
0

samma här. Man kan försöka spänna blicken i nåt. tills yrseln går över. Om det inte funkar, kan du vrida huvvet från sida till sida. Det kan hjälpa, det hjälper mig. Om yrseln var mycket svår och höll i sig länge med starkt illamående med kräkningar,kan det ha varit fråga om ett virus på balansnerven. Om det endast varade under någon minut kan det ha varit sk kristallsjuka, det innebär att det finns en liten vävnadsbit som lossnat i balanssinnet och ligger och rör på sig. då hjälper övningarna som jag beskrev ovan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lotta Aral
2011-03-25 22:45
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har haft yrsel sen 8 veckor efter influensa som gått över i en långvarig förkylning. Det kom först en morgon nör jag låg i sängen och vred huvudet til hlger. Det var helt galet vad det snurra hur snabbt som helst, ingen vanlig yrsel som i dag. Det pågick under 30 sek och snurra helt hysteriskt. Hade så under en vecka. Nu är det mindre yrsel som kommer när jag tittar ner eller till höger. Undrar om det är något latent sen fästingbett då jag fick det här första gången 2006 efter ett fästingbett. Åt ett par pencillinkurer den gången men det släppte inte helt. Men det var mer sjösjuka med olika gungningar med yrsel den gången. Gjorde då en utresning av lever och galla som gjorde att jag blev fri från yrseln efter 6 mån. Funderar på att göra utresning igen.

Maria
2011-03-28 14:15
0

Något som är ganska vanligt är yrsel som uppkommer vid lägesförändring.Den kallas "Benign paroxysmal lägesyrsel" Jag har jobbat i studier där vi framkallade sådan här yrsel.Det är tämligen ofarligt men väldigt obehagligt. Man kan säga att det har blivit en slags obalans i kristallerna i öronsnäckan. När man inte kan fästa blicken och ögonen fladdrar kallas det "nystagmus", vilket också känns väldigt obehagligt..

Det poitiva med denna typ av yrsel är att den går att bota helt och många sjukgymnaster kan denna metod.

Här kommer en länk

/Maria

shadow77777
2011-03-31 10:17
0

Jo, det känns igen !
Och när sådana här perioder kommer så är det bara att stanna hemma
då jag inte klarar bilkörning. Att titta i sidospeglarna gör att det snurrar
till, så även med backspegeln. Så då törs jag inte köra bil.

mickro
2011-03-31 16:59
0

så har jag från och till hela tiden. så jäkla jobbigt Skrikandes