Läsa... men ont?
I lång tid har jag inte kunnet läsa så mycket som jag önsker, för dom flesta böcker jag älskar har långt mer än 300 sidor, och dom flesta författare jag gillar klarar inte skriva mindre om dom så var under livshot.
Och jag klarar inte hålla böckerna.
Det gör så ont i armar, händer och nacke, så jag får undvika att läsa föruten när jag sitter vid ett bord.
Men nu har min mann köpt världens bästa bröllopspresent till mig i anledning vårat bröllopsdag i augusti.
Jag fick en Bebook Mini!
Det är en läsplatta som har ett mycket bredt stöd för olika datorformat på textdokumenter, och min mann har sedan länge haft en Bebook One som jag har varit lite avundsjuk på.
han överaskade altså mig med att köpa en underbar läsplatta till mig!
Numera har jag även fått en hel del böcker (man kan köpa eböcker på många nätbutiker numera), samt laddat hem massor med gratis böcker från mybebook.com.
Jag kan läsa igjen! Man kan öka storleken på texten, man kan hålla den, man behöver inte komma i håg ett bokmärke när man lägger den från sig, och jag simpelthen älskar den!
Den spelar av lydböcker med, samt MP3 musik, och i och med att man kan öka storlek på texten som visas kan även folk med viss synskada ha nyttja av den som bok så länge man har möilighet att få böckerna ner från nätet och inn på den, samt lär sig knapparna utantil. Den har inte så många, så det är rätt snabbt.
Jag har hela hälgen legat på soffan och läst och älskat varje minut av att klara hålla min bok utan smärta! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
CD-böcker ä superbra . Man kan "läsa" överallt nästan .
Men ofta så är det ju vem som läser upp den som avgör hur bra den blir. Jag har ibland läst själv och sedan lyssnat på samma böcker och ibland så när jag lyssnat så har jag tyckt de var riktigt dåliga .
Jag är en sån där bokmal. Älskar att försvinna in i böckernas hemliga värld 
jag älskar att läsa själv, dock använder vi ljudböcker i bilen när vi åker hem till familjen i Norge :)

Jag älskar också att läsa, ett tips är att låna e-böcker och strömmande ljudböcker på sitt lånekort. Adressen är:elib.se och gå vidare där. Det finns massor av böcker att låna.
Lycka till
För egen del är inte ljudöcker det bästa, jag brukar ogilla hur läsarn läser och stör mig i slutändan på det :) Men vissa som läser gör det jättebra, och då är e-böcker riktig bra. Vi brukar lyssna på ljudböcker när vi kör till Norge och hälsar på familjen! Kortar ner åktiden mycket!

Det går också ladda över e-böcker till läsplattan.
#5 medveten om det, jag är ultranörd och har satt mig inn i alla finesser på alla mina prylar antiden det är mobiltelefon, klocka, dator eller läsplatta, men det är fortfarande inte min grej som sagt :O)
Jag har fått ett mycket ergonomiskt läsbord av arbetsterapeuten, i plexiglas. Man kan ligga ner och läsa boken genom glaset. Eller sitta i en fåtölj och ha det framför sig. Växla höjd och vinkel. Jättebra!
Jag är inte heller så förtjust i ljudböcker pga ljudöverkänslighet. Ang läsplatta, tror jag att jag skulle ha svårt att hålla i en sån också.