Tradolan
Hej. Jo tänkte höra lite med er ang Tradolan. Jag äter dom när det blir "förjävligt" men jag går liksom i taket av dom. Blir "hög" och stressar runt som en idiot. Nu ikväll har jag dammsugit, diskat, hängt tvätt, skurat toaletterna, bäddat rent i sängen, städat ute på balkongen. Medans jag skurar toan så funderar jag hysteriskt nästan hur jag ska hinna putsa fönstren på balkongen.
Sedan kan jag inte sova när jag tagit dom , så dom måste gå ur kroppen först. När dom gör det så säckar jag ihop totalt och mår så fruktansvärt illa.
Imorron ska jag till sjukgymnasten som ska göra muskeltest på mej. Kommer väl knappt kunna gå imorron efter detta. Samtidigt så känns det så skönt, känner mej så nyttig. Annars orkar jag knappt diska i 5 min utan att få sätta/lägga mej.
Är det flera som reagerar som jag?
Fibblan
Jopp jag. Jag slutade med dom av just denna orsak. det kjäntes jättebra medan dom värkade, men jag va på gränsen att bli kräksjuk när ajg va "på väg ned"
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Fick du oxå dessa enorma energikickar?

Tradolan är det som ersatt Dexofen inom smärtvården.. För min del funkar dexofen bättre än tradolan.. Har du försökt med citodon?
#2 energikickar.. hm, inte så att jag flög under taket, men jag började diska, tvätta, gjöra allt jag inte orkade, ble rakt av euforisk, jag ble lite "tralala" av dom ;) och sen fruktansvärt illamåande..
Om jag tog dom riktig ofta vande kroppen sig vid dom och ajg blev illamåande enbart om jag åt mer enn kroppen va van vid, men då fick läkaren frispel över mängden så jag fick skära ned igjen…
#3 jag bytte till Citodon från Tradolan, fungerar mycket bättre för mig. Dock tog jag dom sist på fastande mage, och då blev jag fruktansvärt illamåande, så note to self: ät lite innan man tar dom ja!

#5 Ja eftersom tradolan ska innehålla ett morfinliknande preparat så är det inte konstigt att man "går i gång" lite..
jag har inte provat Citodon. Jag äter inte smärtstillande normalt sett. Har slutat då det ändå inte gör tillräcklig nytta. Däremot måste jag ta till Tradolanen när min rygg och bäcken blir instabilt. Å det blir det en gång i månaden och om jag inte tänker mej för med vissa rörelser

Jag använder Nobligan, som är samma verksamma ämne, nämligen Tramadol. Men jag har bett om depottabletten Nobligan Retard så jag känn er inte ett dugg. Jag tar en 200 mg på kvällen tillsammans med Panodil eller Ibumetin och den verkar bra ända till nästa kväll. När jag ble opererad förra året, tog jag inte dem med mej, vilket skulle ha gjort. Istället fick jag annat smärtstillande, som verkade i 4 timmar innan det var dags för en ny och så vill jag inte ha det.
Däremot kan jag ta en extra på morgonen i förebyggande syfte om jag vet att dagen ska bli extra ansträngande. Glömmer jag att ta min tablett på kvällen, tar det ungefär 3 dygn innan jag har kommit ifatt med "smärtfriheten".
Bifogar en fil i pdf-format om just Tramadol, Tradolan m m. Den är skannad från en bok som heter Läkemedelsguiden och som är ett komp0lement till Fass, eftersom man söker på substansen istället för läkemedelsnamnet.
Det kommer en ny sådan till hösten och det behövs verkligen. Den är utgiven av Läkemedelsverket i samarbete med Svenska Läkaresällskapet och kommer att kosta ungefär som Fass, dvs ca 200:--. Den boken kan jag inte klara mej utan.
Om någon av er vill ha u7ppgifter därinfrån, så skicka ett mail till mej på mettan@comhem.se, så ska jag se om uppgifterna finns.

#8 VAR FÖRSIKTIG MED NOBLIGAN!!!!!! Även läkarna tycker att det är en lite knepig medicin och drar sig för att skriva ut den. Jag är av den tåliga typen som inte märker av biverkningar på tabletter i vanliga fall. Jag tog Nobligan 1 gång och åkte på förgiftning!!!! Jag säckade ihop hemma på köksgolvet, och jag är inte ensam om det. Två av mina vänner och min pappa råkade ut för samma sak ( och då är det folk som är van att äta värktabletter)…..
jag äter ju tiparol(samma som nobligan, tramadol, tradolan mm)
jag har bara "bra" grejjer att säga om den …till slut
jag skrev någon annan satns här om det
för mig är dem den enda saken som hjälper mot smärtan tillsammans me d2 panodil för att "förstärka" effekten
jag har ätit dem i 3 år, i början hade jag samma som ni "gick igpng" på dem , svårt att sova, ett vidrigt illamående, svettningar mm, men min läkare sa att han trodde verkligen att de skulle hjälpa mig om jag orkade stå ut
och det gjorde jag
3 ,månader senare, så började det bli bättre, nu äter jag dem dagligen 3 ggr per dag och det funkar bra
nu e jag riktigt dålig, så det hjälper ju inte mig att ha ett bra liv, men det hjälper mig att ta mig upp och bre en smörgås.
jo beverkmningarna kan vara hemska
tiillvänjningen är vidrig, abstinensen när du slutar e samma som vid narkotiska opium preparat, inte bra
men.. dem funkar på smärtan ..om.. man äter dem regelbundet, annars mår man alltid illa om man bara tar dem ibland, så det e liksom en tablett man får välja eller inte, inte alls bra att ta ibland, då är citodon el dexofen bättre.
men dem hjälper inte på mig
det där är ju lika olika som symptomen på fibro från åerson till person
så be att få en annna tablett om du bara tar dem ibland
hoppas att det löser sig
ursäkta ser att jag skriver illa idqg. är riktigt dålig, ville bara kika in

Hej!
Själv tar jag Tiparol Retard 200 mg morg. o 150 mg kväll. Tillsammans med alvedon, Brufen Retard o nån gång Treo Comp. Allt detta för att komma på en uthärdlig smärtnivå dvs. jag är långt ifrån smärtfri. Det är jag aldrig varken i vila eller rörelse.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Hej!
Jag tar nu kortison men de hjälper inte mot värken så då får jag ta citodon.
Har tidigare tagit tryptizol till natten men håller på o trappa ner för att jag bara ska äta kortison i ett år..
Tradolan har jag ätit tidigare men blev allegisk mot dem, jag har inte blivit konstig av dem alls utan de funkade.