är de fibromylagi jag drabbats av
hejsan
jag är ny på detta forum just pga jag tror jag drabbats av fibromylagi
för att dra en lång historia kort så är jag 28 år och började få lite problem med fötterna och knäna då jag var kring 18 år och de har bara blivit värre och värre med åren och idag kan jag knappt gå pga en så fruktansvärd värk speciellt under fötterna och knäna
jag har även konstanta magproblem som pågått sen jag var 18 år också och då jag blev mjölkalergiker vid samma tidpunkt
en sak som även hände då jag var 18 år var att jag slutade tåla alkohol vilket jag har rådfrågat massor med läkare om men ingen har haft ett svar på detta men nu har jag ju läst att personen med fibromylagi kan ha en enzym borta i levern som inte klarar av alkohol
jag har även adhd samt väldigt lätt för ryggskott samt även wiplachskadad (bilolycka)
när jag läser symtomen för fibromylagi så är de nästan så jag har skrivit symtomena själv då jag stämmer in på 95 % av alla symtom för denna sjukdom
tex på symtom jag har utan att tveka
kraftig trötthet ,kraftlöshet,sover väldigt dåligt och vaknar alltid trött,jag är stel som ett järnspett och de går inte stretcha till någon förbättring,glömsk som bara den speciellt på närminnessaker ,stora koncentrationssvårigheter,huvudvärk,kort stubin är bara förnamnet,domningar stickningar,ljus,ljud och luktkänslig,stora magproblem med konstant magkatarr,ibland andningssvprigheter,kramper i vaderna varenda natt.kraftigt nedstämd , och fryser konstant om fötter och fingrar slutat tåla alkohol och dricker jag så blir jag kanonfull lättare än en 14 tjej , jag får väldigt mycke mera värk när de är kallt ute
vissa av dessa saker påverkas ju säkert lite extra av adhd samt mjölkalergin jag har men med alla dessa symtom kan de inte vara annan än att denna sjukdom har drabbat mig sedan många år tillbaka utan att jag vetat vad de var
min sänka visar inget onormalt
efter 10 års sjukskrivning fram och tillbaka så har jag äntligen fåt tmin läkare att skicka en remis till smärtkliniken så jag hoppas jag får komma dit så fort som möjligt
nån som kan ge mig lite tips hära
jag käkar citadon nu som de vore godis för att ens kunna jobba 50% och nu klarar jag inte ens av de utan måste ringa min läckare i morgon för heltidssjukskrivning pga jag orkar inte nå mera jag är slut i både kropp och skjäl av denna värk som ätit upp allt min energi samt ork
kan även nämna att hela mitt liv har varit väldigt stressande och allt annat än lugnt
jag hade fruktansvärt mycke växtvärk när jag var mindre
jag föttes med en kroppstemperatur på 32 grader och var väldigt nära döden därav mistänker dom att jag fått syrebrist och därav adhd
jag har varit väldigt duktig på idrott bla fotboll och ishockey och var altid den snabbaste så i yngre dagar var de inga fel på fötterna
smärtan jag har är kroniskt ,precis varenda minut av dygnet och så har de varit i snart 10 år
smärtan är som om knäna och fötterna brinner , precis som någon håller en tändare mot inre delarna av fötterna och knäna
jag har även läst att man kollar 18 punkter på koppen och nu vet jag inte hur dom testar de dära och hur hårt man trycker men knäna fötterna samt nacken är ju de som är värst för mig samt efter jag druckit alkohol då försvinner precis varenda muskel i mig så jag är inte ens kapabel till att öppna skruvkorken på en vanlig läskeflaska och jag får kramper i armarna och de gör väldigt ont
är de någon som känne rigen sig på min beskrivning eller kan tänka sig att ge mig nårgra tips på antingen om jag är på rätt spår på min sjukdom eller om de kan finnas någon annan sjukdom som stämmer in på min berättelse
jag se ju tyvär fibromylagin som de enda men min läkare säger att jag inte alls har de men jag tror han har väldigt FEL
Jag är ny inom området Fibro, men tycker att du ska kolla med flera läkare. Det är aldrig fel. Själv bytte jag vårdcentral och fick direkt diagnosen när den nya läkaren tryckte och klämde på mig.
Hoppas du får en bra utredning.
Är du överrörlig med tanke på att du haft mycket "växtvärk" innan du egentligen blev dålig? Fler i släkten med smärt/ledproblematik? HMS och EDS kan ge alla de symptom du räknar upp…
[Här är en utmärkt artikel om skillnader vs likheter mellan överrörlighetsdiagnoser och fibro.](personen med fibromylagi kan ha en enzym borta i levern som inte klarar av alkohol)
Här hittar du en annan som mycket kortfattat beskriver olika hypermobilitetsrelaterade diagnoser.
Med vänliga hälsningar
Chess
På ditt inlägg ,så låter det som om du inte har träffat på rätt läkare.
Enl. min läkare(han är docent och professor)så finns det en mängd olika diagnoser som kan stämma in på olika typer av smärtor.
Kruxet med dessa fenomen med brännande smärta på olika delar av kroppen är att det ofta är vårt centrala nervsystem som är påverkat.
Varför eller hur dessa smärtor uppkommer är forskarna inte på det klara med, eftersom det centrala nervsystemet är så komplext.
Min läkare sa att de vet lika lite om människans centrala nervsystem som om vi vet om det finns liv på någon annan planet.
Då förstod jag efter 20 års funderingar och ett 20-tal läkare senare att jag inte har kunnat få något svar på exakt vilken diagnos jag har.
Men jag ger inte upp, en dag kanske de kommer på någon behandling även för oss.
Men jag förstår din oro, man vill ju veta! jag ger dig rådet att byta läkare(helst till en neurolog)och stå på dig, be att de gör alla tänkbara undersökningar, så att de kan utesluta något allvarligt, bara det kan göra dig lugnare att läkarna tar dig på riktigt allvar.
Fibromyalgi är bara en diagnos av c.a 200 neurologiska skador enl. min läkare. Fibromyalgi har blivit en slags större diagnos som täcker in flertalet av värkbesvär av neurologisk art , när läkarna inte kommer vidare samt inte kan förklara den smärtproblematik patienten lider av.
Enl. din beskrivning med bränande smärta, är det nog de flesta som kan skriva under på som finns här på forumet.
Lycka till med att hitta en bra läkare.
MVH
Louise
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hejsan igen ;)
ja överrörlig har jag inte varit vad jag kan minnas däremot har jag altid varit stel och väldigt ovig åtminstånde från 5 års ålder och uppåt och jag hade friktansvärd växtvärk näär jag var liten jag vet inte hur många nätter jag låg och vred mig i sängen för att jag hade så ont och kunde inte sova och de är nästan den typen av smärta jag har nu också men 10 gånger värre
fibromylagi finns i släckten och min mamma har väldigt ont i mer eller mindre hela kroppen och framför allt i leder i händer axlar och bena och min kusin har även fibromylagi och de är bekräftat
nu har jag tagit de lugnt i en vecka och nästan bara legat i soffan och kollat på tv men jag kan inte säga att smärtan avtagit speciellt mycke och så fort jag tex går och handlar så blir de väldigt mycke värre blixtsnabbt och så hära jävligt har jag aldrig hade de i knäna och fötterna även om jag altid har haft kronisk värk de senaste 10 åren
ja min läkare skulle ju skickat en remiss till smärtrehab men när jag har ringt till smärtrehab i veckan och undrat varför dom inte hört av sig till mig så har dom inte ens fått den elektroniska remissen och jag har sökt min läkare sen i måndags och han har inte ringt mig en ändå gång och på torsdagen då ran mitt humör över så jag åkte upp på vårdcentralen och var väldigt upprörd och förbannad men läkaren var upptagen och systrarna lovade att han skulle ringa mig på kvällen men de gjorde han ju givetvis inte och inte heller på fredagen
så ett läkar byte är nog väldigt dax att göra nu och jag har även pratat med försökringskassan och jag råkar faktiskt ha tur dära och fått en vettig handläggare och hon trodde jag skulle få ersättning för hel sjukpening men jag var ju tvungen att få ett läckarintyg på mer än de vanligt 50% och d eär ju svårt med en läkare som inte går få tag i men de skulle då inte vara nå problem för min sjukskrivning att byta läkare i alla fall så de blir nog att göra de ganska omgående