Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 8426 ggr
TjockaBerta
0

Utförsäkrad - Vad gör du nu?

Hur har det gått för alla som utförsäkrades i januari.

Har någon återgått till sjukskrivning?

Är det någon som gett upp och går hemma pga sjukdom men utan ersättning?

Vem har börjat arbeta och i så fall hur mycket?

Berätta gärna vad som händer efter utförsäkringen och hur ni löst det.

>>>Malum domesticum<<<

fibro
0

Jaah…hur har det gått för er?

Jag hoppas verkligen det löst sig på bästa sätt för er..

brunett
3

Man ska väl inte bara gå hemma utan ersättning.Vad händer med en ensamstående förälder tex?

Läs min tråd Ward-Juridik/Lycka till

sunkan
0

jag är inte utförsäkrad men jag fick avslag på fortsatt sjukersättning. Jag blev utan ersättning 1 mars. Min chef var så snäll att hon hjälpte mej så jag fick ut några semesterdagar. Men denna månaden har jag ingen inkomst alls. Jag ska få aktivitetsstöd men det kommer inte förän nästa månad, så jag har fått ta hjälp av socialen denna månaden. Jag funderar ibland på att knapra en massa tabletter så man kan jobba 75% i allafall för jag är så trött på detta nu att behöva vara beroende av andra. Men jag kan ju inte gå tillbaka till mitt gammla jobb så jag får väll se hur det löser sej. Nu arbetsprövar jag 3 timmar om dan på en förskola.

TjockaBerta
0

Nej, det är just det. Man ska inte straffas för att man blivit sjuk men så har det ju blivit för en del nu.

# 3

Har du möjlighet att återgå till sjukskrivning efter 3 månader eller hur är det tänkt? Kan socialen hantera ditt problem? Förstår de hur systemet fungerar och varför du står utan försörjning?

Försiktigt med tabletterna!

>>>Malum domesticum<<<

sighni
0

Jag går på arbetsförmedlingen trots att jag har 100% tjänst och har fått ta tjänstledigt 50% för att få från a-kassan! Är detta riktigt klokt?

Jag planerar att försöka jobba 75% och ta tjänstledigt 25% fram till semestern när den här arbetslivsintroduktionen är slut. Jag tvivlar på att jag orkar jobba 75% men ska försöka den månad det rör sig om.

Efter semestern hoppas jag bli sjukskriven igen. Om inte, vet jag inte vad jag gör!

TjockaBerta
0

Det är vansinne att tvinga bort människor från deras arbeten. Nu betalar alltså A-kassan din sjukdom(!).På heltid, dessutom.

Det är bra att du har en plan. Jag förstår hur du tänker och hoppas du klarar dig fram till semestern. Man räknar röda dagar i almanackan för att man ska orka.

Har det gått tre månader när din semester är slut? Jag undrar vad FK kommer att säga när folk kommer tillbaka med sjukintyg efter en tid.

Jag undrar nyfiket vad ni får göra på arbetslivsintroduktionen? Du har ju redan ett heltidsjobb.

>>>Malum domesticum<<<

sunkan
0

Jag ska få aktivitetsstöd men det kommer inte igång förän nästa månad. För att klara mej ekonomiskt måste jag ta aktivitetsstöd på heltid, det innebär ochså att jag så småningom måste komma upp i heltidsarbete, och det vet jag att jag inte orkar. Men jag ska försöka till 75%, sen får jag stå ut i två månader och hoppas sen på att bli sjukskriven igen om inte på heltid iallafall på 50%, annars vet jag inte vad jag ska göra. Denna månaden har jag sökt socialbidrag men har inte fått något svar än, så jag hoppas att det löser sej med det, annars vet jag inte hur vi ska klara oss denna månaden. Min man är ochså  sjukskriven i väntan på organtransplantation.

TjockaBerta
0

Vilken fruktansvärt tråkig situation för er. Ni är inte bara sjuka utan måste dessutom oroa er för er försörjning. Din man får väl en lång konvalecens efter sin operation. Hoppas ni inte måste argumentera för hans sjukpenning också.

Vad innebär aktivitetsstöd?

>>>Malum domesticum<<<

sunkan
0

aktivitetsstöd innebär att man deltar i arbetspolitiskt program på arbetsförmedlingen. Man måste delta annars får man inte aktivitesstöd, det är ungefär som akassan. Men man måste delta i alla arbetsförmedlingens program. Just nu arbetsprövar jag på en förskola.

linasvovvar
0

Jag är också utförsäkrad. Får också aktivitetsstöd, inte många kr, absolut inte så man klarar sig, men vad ska man göra. Nu vet jag dock inte hur det blir då arbetsförmedlingen inte längre vill betala och inte heller Fk. Så vi får väl se.

Men jag arbetstränar 50% och trivs jättebra. Hoppas att jag får fortsätta

fibro
0

Ni som arbetstränar, är det AF/FK som hänvisar plats eller ska man hitta det själv??

TjockaBerta
0

# 5

Vad får du lära dig på arbetslivsintroduktionen?

# 9

Nu har jag läst på om aktivitetsstöd. Ersättningen varierar kraftigt från person till person verkar det som.

# 10

Jag hoppas så innerligt att du får stanna där du trivs och att du får en riktig lön snart för det arbete du utför.

>>>Malum domesticum<<<

sighni
0

#6 Nej, jag jobbar 50% och går på arbetslivsintroduktion 50%. Så här långt har jag inte gjort något där. AF skulle ringa mig vid ett tillfälle men gjorde aldrig det. När semestern är slut har det gått mer än tre månader. Anledningen till att jag gör så här är att jag vill skjuta fram slutdatum på sjukskrivningsperioden.

Jag hoppas på ändrade regler och att träffa läkaren med stort L som kan ge mig behandling så jag bli bra alt. mår bättre.

TjockaBerta
0

# 13

OK. jag missuppfattade. Då förstår jag bättre.

Det är så viktigt att man ska delta i "åtgärder" men de verkar inte bli av alla gånger. Det skulle vara intressant att veta vad det är tänkt att man ska lära sig på arbetslivsintroduktionen.

Hoppas du träffar honom med stort L och en handläggare med huvudet på rätt ställe när din semester är över.

>>>Malum domesticum<<<

sighni
1

#14 Tack!Skrattande

Jag tror inte att det är tänkt någonting med arbetslivsintroduktionen mer än att sjukskrivningsstatistiken ska se bättre ut.

linasvovvar
0

Jag har fått min arbetsträning förlängd och kommer iaf att få stanna till den sista juni ! Känns toppen.

En liten fråga, vet någon hur man har det som sjukskriven el vad dom nu vill kalla oss ( jag har nu fått rehab ersättning) hur många veckos semester har vi rätt till ?

TjockaBerta
0

# 15

Jo men visst, självklart. Jag som letade efter en mening med den.

# 16

Grattis till förlängningen. Det måste kännas skönt att ha lite framförhållning igen. Är det ett dagis du är på?

Din fråga om semester är jätteintressant. Hoppas någon kan svara. Är inkomsten pensionsgrundande? Viktiga frågor.

>>>Malum domesticum<<<

lakrits69
0

Jag arbetstränar 2 timmar om dagen och har rehabiliteringsersättning. Ja trivs jätte bra men har kroniskt uttmattningssyndrom, fibromyalgi, migrän och sömnstörningar så jag oroar mig för att de på sikt tvingar mig att arbeta heltid.

Jag blir inte sjuk av att arbeta, jag är sjuk när jag är hemma också men fördelen är att jag kan återhämta mig och vila när jag behöver för att symtomen inte ska bli värre, sedan orkar jag sköta de nödvändiga bitarna hemma också inkl den personlig hygien och vara lite social.

Jag är inte lat, det är naturligt att vila när man är sjuk, kroppen skriker efter det.

Människor med influensa, cancer, diagnosticerade muskelsjukdomer med flera får lägga sig ned, för det är legitimt, det accepterar folk.

Det är där grundproblemet sitter, våra sjukdomar är inte sjukdomar utan de är pskysomatiska symtom och vi ska resa på oss och rycka upp oss!

Det ända som verkligen skulle kunna hjälpa oss är forskning som hittar den fysiska orsaken.

TjockaBerta
0

# 18

Så sant.

Ibland har jag tänkt lite elakt som så här. Om min handläggare på FK vaknade imorgon och hade lika ont som jag så skulle hon gå till en läkare och bli sjukskriven för värken.

Det är som att det inte räknas när man haft ont länge.

Just som du skriver är det så otroligt viktigt att få lägga sig ner när man känner att man måste. Det är kroppens sätt att förhindra att man blir sämre.

Vad hände med det viktiga, som vi alla hört om och om igen:
"Du måste lära dig att lyssna på kroppens signaler".
Det gäller liksom inte längre utan nu ska vi strunta i vad kroppen signalerar och gå för full maskin istället.

>>>Malum domesticum<<<

sighni
0

"Det är där grundproblemet sitter, våra sjukdomar är inte sjukdomar utan de är pskysomatiska symtom och vi ska resa på oss och rycka upp oss!"

"Vad hände med det viktiga, som vi alla hört om och om igen: "Du måste lära dig att lyssna på kroppens signaler". Det gäller liksom inte längre utan nu ska vi strunta i vad kroppen signalerar och gå för full maskin istället."

Så sant lakrits 69 och tjocka Berta!

linasvovvar
0

#17 nej inget dagis, är på ett behandlingshem för psykiskt sjuka och missbrukare. Min framtida karriär, vill läsa social psykologi och bli nått igen =0)

lakrits69
0

# 21 Tyvärr ingen semester om inte avdelningen är stängd!

Tänk om man hade arbetstränat mer än 70 % och inte få semester plus att man inte får någon lön, undrar om detta är lagligt, undra vad facket tycker om detta?

TjockaBerta
0

Lite OT men jag har en bekant som gått i arbetsmarknadsåtgärd i flera år och arbetat med socialbidrag som inkomst. Då har han inte haft rätt till någon semester på hela tiden. För då står han inte till arbetsmarknadens förfogande och då drar de in socialbidraget. Hmmmm

Ännu mera OT. Han lyckades till slut själv hitta en arbetsgivare som ville anställa honom. Ett riktigt jobb alltså. Då upplyste arbetsförmedlingen arbetsgivaren om att han kunde ta honom som praktikant istället och slippa betala ut lön. Istället skulle han få bidrag för honom. Vilket resulterade i att min bekant fick ett heltidsjobb utan lön eller semester och med bibehållet bidrag istället.

Det är inte bara de sjuka som man bråkar med!

>>>Malum domesticum<<<

MrsSunshine
0

Jag blev utförsökrad i februari. Var för dålig för att klara av introduktionsprogrammet då jag förutom fibro och ME lider av en svår kronisk migrän. Är nu hemma utan någon ersättning alls. Min man är föräldrarledig med vår dotter så vi lever på den inkomsten och ekonomiskt/praktiskt stöd från föräldrar.

TjockaBerta
0

# 24

Vilken sits. Det kan inte vara lätt. Jag antar att du mår ännu sämre situationen.

Är det arbetsförmedlingen som är ansvarig för introduktionsprogrammet? I så fall, lämnar inte de över dig till Försäkringskassan igen om du är för sjuk för att delta?

>>>Malum domesticum<<<

sighni
0

#24 Har du sökt sjukpenning igen? Det kan man efter en period med arbetslivsintroduktion. Jag har just slutat en sådan och de ville skriva över mig i ett nytt program men jag har tackat nej. Jag tror inte AF flyttar över en till FK. Det får man nog sörja för själv. Man blir nog bara överflyttad till nästa program. Kostnaden blir lägre om man är i AF och får a-kassa än om man får sjukpenning.

TjockaBerta
0

Men jag har funderat ett tag på vad man får för ersättning om man inte klarar av arbetslivsintroduktionen och återgår i sjukskrivning.

Har man varit sjuk länge har man ingen SGI längre. Hur räknar de då?

Det känns som om man först blir nollad, sedan ska man över till AF för att misslyckas för att sedan återgå till FK med en minimal ersättning.

Inte undra på att det då blir "billigare".

>>>Malum domesticum<<<

sighni
0

#27 Jag vet inte hur de gör med SGI. Jag har arbete så jag är inte i den situationen.

"Det känns som om man först blir nollad, sedan ska man över till AF för att misslyckas för att sedan återgå till FK med en minimal ersättning."

Det är nog en ganska bra analys. Man kan dock stanna i AF:s regi rätt länge man flyttas bara över till nästa program…..

Detta är totalt vansinne!

MrsSunshine
0

Man var tvungen att fylla i att man skulle närvara 100% i AFs intro program och det kunde inte jag pga min kroniska migrän så därför kunde jag inte gå programmet. Kan ju inte ens ta hand om vår lilla dotter själv.

Eftersom jag inte haft inkomst sedan februari så förlorar man sin SGI och då kan man inte få sjukpenning igen.

Men vad gör man om man inte kan arbeta. Man vill bara överleva och bli bättre så man kan ta hand om sitt barn.

Vi får hoppas på en ny regering. Lätt att bråka med sjuka för vi är för dåliga för att kämpa emot orättvisa reformer.

Mosaik02
0

det va då det jävligaste Rynkar på näsan ska man behöva skriva papper på 100% närvaro va tusan tror dom egentligen att man bara fejkar att man är sjuk eller?nåt sånt papper kan jag då inte skriva på för det kan jag inte garantera

usch jag får mer o mer ont i magen av det här jag får ingen ersättning från o mer nästa år vilken rolig 30 års present alltså att inte längre ha någon inkomst Tungan ute

jag håller tummarna hårt för att det blir byte av regering i höst för såhär får det fan inte gå till

min läkare skakar på huvet och hon ska i alla fall försöka o hjälpa mig så gott hon kan

en fråga passar jag på o ställa oxå är det någon här som har skrivit på papper på arbetsförmedlingen om att man är kroniskt sjuk och därför får man inte ta ett vanligt jobb?som jag förstod det så las det in på deras datorer och skulle jag söka jobb så ska dom få upp och den enda som kan ta bort det är jag och då ska jag bevisa först att jag kan ta ett vanligt jobb

denna åtgärd hjälpte socialbyrån och min läkare mig med för några år sedan då försäkringskassan tyckte jag skulle söka jobb vilket va en otrolig lättnad då jag slapp den pressen i alla fall

men jag har ingen aning om det finns kvar eller hur det fungerar nu skulle inte förvåna mig om den inte längre får användas

TjockaBerta
0

# 29

Jo efter ett tag blir man av med sin SGI men vad får man för ersättning då när man ska tillbaka till försäkringskassan? och vad heter formen då som man är i? Inte sjukskrivning och inte förtidspension. Har de hittat på ett nytt begrepp med ny ersättningsnivå?

# 30

Jag har en gång i tiden blivit inskriven på AF med "arbetshinder". Det betydde att jag inte kunde arbeta fullt ut på ett vanligt arbete pga min sjukdom. Vart det har tagit vägen undrar jag också. Jag tror att det försvann i och med att jag avaktualiserades under några år. Och nu när man aktualiseras igen så är det inte aktuellt längre. Flört

>>>Malum domesticum<<<

sighni
0

Jag har inget minne av att jag skrev på något papper med 100% närvaro. Alla kan ju bli sjuka! Ingen kan veta det i förväg. Däremot får man markera på en blankett som de ska skriva under om man haft förhinder osv. Men det gör man ju när man jobbar också, anmäler sjukfrånvaro alltså.

Mosaik02
0

fasiken oxå Rynkar på näsan jahopp jag får vänta tills nästa år och se vad som skerhelt enkelt

gyllenhaal
0

Jag blev utförsökrad efter 9 års sjukskrivning. Har rätt till aktivitetsersättning OM jag deltar i arbetsförmedlingens åtgärder MEN jag är sjuk och klarar inte av det. Alltså .. ingen rätt till aktivitetsersättning. Så jag går hemma utan aktivitetsersättning.

Har ingen som helst inkomst utan tvingas leva på min sambo.

Förvånas över hur många här som klarar av af:s åtgärder trots sjukdom. Hur bär ni er åt? Är det den "påtvingade" situationen om att ni blir utan aktivitetsersättning som gör att ni klarar av det?

Men då undrar jag .. borde ni inte klarat av att arbeta redan tidigare om än så halvtid etc?

bacilla
0

För mig innebar förra årets utförsäkr. till aktivittsersättning och att jag kom till arb.förmedl. en gång i veckan och samtalade med en arbetslivsinriktadpsykolog. Det framkom sedan att jag fortfarande inte hade arbetsförm. och jag återgick till sjukpeng. Jag blir utförsäkrad igen den 30 april och vet ingenting om vad som händer mig denna gången.

TjockaBerta
0

# 34

En del har, trots sjukdom, viss arbetsförmåga kvar och då orkar man mera än någon som helt saknar arbetsförmåga.

När man är sjuk kan man naturligtvis inte delta i heltidsåtgärder. Det faller ju av sig självt. Jag tror att många dragit sig ur hela "snurren" , som du gjort, eller återgått på ett eller annat sätt till sjukersättning.

Det finns många olika sätt att pröva arbetsförmågan. Alla kastas inte ut i heltidsjobb utan någon träffar en handläggare 1 gång i månaden medan andra arbetstränar 50%.

Det är därför jag startade denna tråd, för att se hur man löst sin situation. Det känns också väldigt godtyckligt vilken typ av åtgärd/hjälp man får. Vilka krav ställer FK och AF?

Om jag klarar att gå på möte en gång i månaden, räknas jag som frisk då? Hur är åtgärderna tänkta att fungera?

# 35

Fick du samma sjukpenning när du återgick eller räknade FK om den på något sätt?

Har du kontakt med din handläggare nu så ni kan planera inför maj när det är slut på din ersättningsperiod?

Snart får jag reda på för egen del vad som förväntas av mig. Jag försöker förbereda mig allt vad jag kan. Nu har jag börjat leta efter en person som kan följa med mig på mötena som stöd.

>>>Malum domesticum<<<

hellah
0

Jag blir jätteförvirrad av att läsa denna tråd, men jag beskriver min situation som jag uppfattat den .

Min tillfälliga sjukersättning går ut om några månader. Jag fick veta, på utredning samverkan AF/FK att om jag går med i akassan igen (före 31dec2010), så kunde jag få högre aktivitetsersättning och SGI(tror jag). Om jag inte får hel permanent sjukersättning.

Men visst kan man få 75% permanent sjukersättning? Jag trodde man kunde bli sjukskriven direkt när tillfälliga sjukersättningen gått ut?

Jag har en halvbra handläggare, men det är ju inte handläggaren som beslutar :-(

Har Äntligen, efter 7 år en bra läkare igen.

Jag kan inte få socialbidrag, utan måste sälja huset om jag inte får hel permanent sjukersättning. Går just nu back pga akasseavgift och studielån. Men jag klarar det några månader.

bacilla
0

#36 ja, jag fick tursamt samma ersättning, den var nyligen omräknad och fick inte sänkas enl. en regel stod det, det var den gången… Nej, jag har ingen kontakt med någon handläggare. Blev så illa bemött, har skrivit om detta i en annan tråd. Fick rådet att prata med handläggarens chef och begära en ny handläggare. Döm om min förvåning när jag inte blir trodd ang. vad som hänt med handläggaren! Nu vill jag inte ha med FK och göra, får svår ångest! En person på smärtrehab. som jag varit på var vänlig och ringde åt mig och meddelade att jag nu trots allt fått en ny handläggare. Denne har dock inte hört av sig…. Ska nu söka 75% sjukersättning med smärtrehab utlåtandet som stöd.  Håll tummarna.