Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 1971 ggr
Hopi
0

Vad har DU ätit idag?

Kan vara bra att få lite tips ibland, så om vi berättar VAD vi har ätit *idag*, så kan vi ju ge varandra lite hjälp! Ibland vet man ju inte VAD man ska laga för mat.. Det blir lätt detsamma o detsamma.. Vissa maträtter glömmer man bort, dumt nog..

Jag startar: Idag har jag ätit vegetarisk ärtsoppa (färdig, coop) och veganska pannkakor med hela hjortron ur frysen. Mums!

Pannkaksreceptet:

1,5 dl sojamjöl,  4 dl vetemjöl,  lite havregryn,  7,5dlvatten/+sojamjölk,  ½ tsk salt,  lite sirap,  lite kokos. Låt stå och sväll minst en timme innan du steker. 

Det blir jättegoda pannkakor helt utan ägg! Kokos o havregryn är sånt jag har i ibland när jag känner för det. ;)

Rita-S
0

jag har ätit… 3 mackor.. jättetråkigt, hadde noll energi, noll ork och noll apetit…

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Hopi
0

Oj då, Rita.. Det låter inte bra.. Man behöver mer än mackor för att orka med.. Men det är inte alltid lätt att orka fixa mat heller förstårs.. Men jag blir helt slut om jag inte får i mig "riktig" mat varje dag…

Simson
0

Jag har alltid noll aptit. Även noll intresse. Tog ut crepes med svampstuvning ur frysen. In i ugnen med ost på. Visserligen hemmagjorda. Brukar göra stora matlagningar och frysa in. De dagar jag bara inte vill/orkar laga mat så ligger jag och funderar på allt infryst till jag hittar något som känns ok att hiva in i munnen. Alltid finns det något som intresserar mer än annat.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Anterrabae
0

Jag åt keso-cremefraiche-vispgrädde-gegga till frukost. OCh ett stekt ägg.

En dubbelwhopper utan bröd med extra ost och bacon till lunch/middag

En soyachoklad (varm) med extra kokosfett till mellis och nu ska jag ta lite bär med vispgrädde till kvällsmat…

*stort flin*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zimba
0

Här har det oxå blivit mackor o massor av kaffe, e kaffegalen.

Är superslarvig med maten, inte bra alls.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Hopi
0

Idag har jag varit så supertrött o slut, så det fanns inte mycket ork till att fixa så speciell mat.. Men jag åt falafel och röda linser. Frysta falafel och färdigkokta linser. Snabbt och bra en sån här dag! Min sambo fick värma en burk gulaschsoppa idag.. (Han är ej vegan som jag..)

Rita-S
0

I går va jag riktig duktig, åt knäckebröd till frukost, och sen 2 mackor till lunch. Pytt till middag

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Anterrabae
0

Igår blev det fil med kardemumma till frukost, ostomelette till lunch på ägg havregrädde och tre sorters ost. Sen sov jag massor och på kvällen hade min man gjort pannbiff med sås.. Efterrätt bär med keso och grädde…

Idag till frukost soyayoghurt med creme fraiche…

//Ida

Zimba
0

Igår åt jag 2 nävar jordnötter och idag en klick leverpastej, sen kaffe o mineralvatten,som jag e slav under, är fullkommligt övertygad att jag dör om jag inte får kaffe o mineralvatten i mängder varje dag. Generad

//Baloo forever

Anterrabae
0

Yogite med lakritssmak, lite ost och mandlar och nu har vi en vitlöks- och timjanskykling i ungen… *börjar bli hungrig*

//Ida

Rita-S
0

fralle til frukost
3 mackor till lunch

Stuvade morötter, potatisgrateng och korv till middag :D

Hopi
0

Middag idag blev kokt potatis & morötter, falafel & bruna bönor. Lite sallad till. Det var gott det! Länge sen jag åt det.

anki1
0

morronkaffe:kaffe med en 1/2 macka, frukost: te med 2 st mackor, lunch: äggröra chorizo +2 matskedar smör, middag pannbiff med gräddsås någon liten grönsak

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Zimba
0

Jag blev bjuden på middag hos en kompis, helt underbart att få sätta sig till dukat bord. Köttgryta, sen glasstårta (hemmagjord) och kaffe. MUMS o avkopplande. Precis vad jag behövde.

//Baloo forever

Anterrabae
0

omelett och bacon, (inne i en äggperiod)

//Ida

Hopi
0

Tofu, snabbmos och hackad gurka på burk. Snabbt men gott. ;)

Anterrabae
0

**samma som sist. *flinar* Jag äter även annat. Det har blivit mina frunchar på siståne. Igår var det köttfärssås och ost till middag. Kykling har jag fått in oxå..  *ler lite*
**

//Ida

Hopi
0

Idag blev det pasta, falafel o kantarellstuvning. (Älskar verkligen kantareller!!!) Och ett halvt glas rött vin till. ;)

Rita-S
0

macka med stekfläsk, tomatbönner och stekt ägg till brunch, sen pasta med bechamelsås, riven ost, stekat kyckling och lite gräddfil till middag

Anterrabae
0

kykling och te…

//Ida

linasvovvar
0

#21 igår blev det stekt läsk med löksås, kokt potatis och lingon, idag blir det samma.

Rita-S
0

Stekat läsk? :D

linasvovvar
0

men knäppa idiot mig, det ska så klart stå fläsk

Rita-S
0

*fniss*
Såg för mig att stå och steka cola.. ;)

linasvovvar
0

#bläää på digRäcka ut tungan

Hopi
0

linasvovvar: Vad roligt det kan bli bara av att EN enda bokstav saknas! hehe Räcka ut tungan

linasvovvar
0

#26 ja det kan ju bli hur tokigt som helst  Flört

Ahnna
0

Idag inledde jag med högrevsgryta med morötter och råris, det var extremt gott men inte tillräckligt mättande. (Jag har en såndär extrem-aptit-dag.) Sen gick jag igenom alla skåp och snubblade till slut efter lite jordgubbskräm. Det var gott, men inte ett dugg mättande.

Nu sitter jag och funderar på om hungern kan mättas med mina hembakta rågbullar och lite smör och ost…? De är inte goda alls och tar bara plats i frysen och väntar på nästa strömavbrott, så att de blir förstörda och jag får en anledning att slänga dem, men när man är såhär hungrig och ingenting mättar så är man bereddatt äta nästan vadsomhelst. Nästan…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anterrabae
0

Ägg och bacon till frukost..

Te och en chokladpralin på cafe efter möte med FK 

Kso-Yoghurt till lunch.. Men det känns som att jag får ta nåt mer oxå.. *fortfarande hungrig*

//Ida

Hopi
0

Ahnna: Inte lätt att vara sååå hungrig! hehe. Undrar om dina rågbullar gick åt?? Flört

Själv åt jag potatisbollar o tofu idag.

Anterrabae
0

Har ätit hur mycket som helst idag… räknade på skoj… nästan 3000 kcal… Hoppas jag håller mig mätt imorrn. Har inte haft sån ätardag på länge… så det var väl dax..

//Ida

Hopi
0

Anterrabae: Ibland är man xtra hungrig helt enkelt! ;) Och det är ju helt naturligt! 

Idag åt vi nån fryst blandning av coscos, linser o olika grönsaker. (färdigt-köpt) det var faktiskt riktigt gott!!

linasvovvar
0

igår gjorde jag färskpasta med tomatsås och kyckling klubba. Igentligen va det bara tänkt att jag och min mamma skulle äta pastan med tomatssås hon va på besök, men sambn slutade tidigt och han hade blivit galen om han inte fick mer mat än lite pasta

Anterrabae
0

Igår var det oxå ätardag… åt MASSOR, sen på kvällen kände jag att "nu är det över". Idag har jag inte ätit nåt hittills.

Te imorse (vid 7) och en mugg varm choklad på soya nu..

//Ida

Tina-A
0

Än så länge har jag bara ätit en portion med gröt, men till middag blir det biffstroganof (stavas det så?) med ris!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Rita-S
0

1 appelsin

Robinsnel
0

råkade snubbla in i en schysst tråd tror jag minsann, genom "senast på ifokus"… schysst med lite vegantips hopi. Jag känner ofta likadant som i ditt första inlägg.

Frukost: Havregrynsgröt o linfröolja o sojamjöl med sylt o sojamjölk.. det är nödvändigt varje morgon för mig..

Igår åt vi sötsura grönsaker med tofu. Tror jag har en liten tofu-period..

I helgen gjorde vi ugnsgrillade grönsaker med tofu. Rosmarin, vitlök och ganska mkt olivolja på det o skjuts in i ugnen.. jättegott med avorioris/linser till…

Rita-S
0

när jag får lön skall ajg köpa:

Falafel
bakpotatis
Stora röda paprika

Och sen:
Majs
riven ost
Cuisine creative med soltorkade tomater
Cherrytomater
Champignon till mig
gräddfil
bacon till gubben
annat småsnacks innom grönt.

Jag skall då fylla Paprika med alt över.
Sen bakar jag potatis och stoppar inn paprikan med allt fyllet när det är typ 20 minuter kvar.
Stekar falafel i stekpannan

Behöver ingen sås till detta.. allt mumset innuti paprikaen blir jättesaftigt. Sen finns det cuisine creative och gräddfil kvar som man kan klicka på..

Hopi
0

Robinsnel: Men välkommen!!! Vad roligt med en till som är vegan, eller? (Hoppas det! hehe)  Tofu-perioder har jag nästan jämt! hehe. Idag åt jag rökt tofu som jag stekte i skivor, snabbmos, korvbröd. Så åt jag det i korvbrödet alltihop, med senap o hackad gurka. Mums! ;) (Det var jättegott med rökt tofu! Tror inte jag ätit det förut)

Ugnsgrillade grönsaker är jättegott! ;)

Rita.S: Ditt tips låter mums oxå! Jag får då byta ut mot sojaost, ta bort tomat o gräddfil, annars skulle jag kunna äta det! ;) Fast inte Bacon förstårs.. Flört

Robinsnel
0

Tortillas fyllda med taco-kryddade kidney/stora vita -bönor, gurka, isbergssallad, solrosgroddar, majs, röd lök och tacosås. mumma :D

Hopi
0

Robinsnel: Det lät gott!!! ;)

Igår kväll åt jag mackor i smörgåsgrillen. Med ört-Tartex, sojaost och ananasskiva. Det var supergott!!! ;)

Till lunch igår blev det grönsakssoppa på burk, Findus. Med ost-macka till. Oxå gott.

Hopi
0

Till lunch idag.. stekt tofu, 2 ananasskivor.. Ska väl äta nåt mer senare, när sambon kommer hem, efter 17. Men vet inte vad än..

Rita-S
0

En billy pizza. Sen syndar jag med potatis chips :)

Hopi
0

Rita.S: Jösses vad gott det är med chips! Det äter jag nästan varje kväll.. hehe. Är nog lite beroende av det.. Generad

[QueenTizzan]
0

Inga nyttigheter. Började dagen med överbliven smörgåståta och coca cola. Sen åt jag inget på länge och när jag åt käkade jag 2 vitlöks baguetter. hehe.
Och sen en glass lite senare.

BRA matvana. *not*

Robinsnel
0

Pannkakor.. :)

Anterrabae
0

Hopi: kan du äta chips? Det är väl massa smakförstärkare och glutamater i??

//Ida

Robinsnel
0

#47 som vegan kan man i regel äta Grillchips och Lättsaltade/Vickning. Det kan även finnas udda märken som är ok, jag hittade ex dillchips av ett litet udda märke.. mumma..

Glutamat är inget animaliskt, däremot innehåller många chipssorter mjölkpulver och andra mjölkprodukter i kryddblandningen.

Anterrabae
0

Jo men i en annan tråd skrev hon att hon var känslig för glutamater.. *har för mig*

Meeen jag bestämmer inte vad hon ska äta *skrattar* blev bara lite förvirrad… Flört

//Ida

Hopi
0

Det stämmer som Anterrabae säger, att jag inte tål glutamat. Så det är därför jag INTE äter annat än saltade chips. ;)

Igår gjorde jag sallad till middag. Hade i majs, gurka, salladskål, quinoa, röda kidneybönor, vinäger, rapsolja, salt o lite kryddor. Till det hade jag köpt ciabatta-bröd hos bagaren. Jättegott!!! ;)

anki1
0

hittils har jag ätit: morronkaffe med 1/2 macka frukost filmjölk med cremefraiche, lunch keso cremefraiche och en leverpastejmacka. till middag blir det pannbiffar med potatis (inte för mig) grönsaker sås på cremefraische och champinjoner. Jag hör till dom som äter LCHF (ska inte heller äta bröd men men)

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Anterrabae
0

Hallon och grädde…. nu när jag kom hem.. PÅ sjukhuset till frukost blev det keso-cremefraiche-grädde och blåbär

Nu är det lunchdax… En LCHF-macka med pannbiff kanske..

//Ida