Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 4571 ggr
TjockaBerta
0

Inget arbetshinder alls!

Nu har jag fått bekräftat från FK att jag kan arbeta 100%.

FMU visade på att min arbetsförmåga är nedsatt med 100% men det utgör inget arbetshinder enligt min handläggare. Man kan vara dödssjuk men ändå kunna arbeta heltid.

"-Dina läkarintyg" betyder ingenting för arbetsförmågebedömningen, fick jag veta. När jag sa att det inte var mina läkare som gjort bedömningen fick jag veta att det inte var försäkringskassans läkare heller. De är helt fristående och har inget att göra med FK.

-Jo men ni betalar ju dem för att de ska utreda min arbetsförmåga", sa jag.

Det är inte lätt att förstå vem som är vem:

Handläggaren är läkare,
jag är frisk,
läkaren är det ingen som vet vem det är,
försäkringsmedicinsk rådgivare är översättare
(de förklarar bara vad ett ord betyder i ett läkarintyg, de ser inte ens hela intyget.)

>>>Malum domesticum<<<

pia63
0

Förvånad

skrämmande …..

anki1
0

Det är bara för "grön"j****! Hur kan de behandla sjuka personer så! Jag blir så arg.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

hellah
0

Ja, detta är jag också orolig för ska hända.

Mona22
0

Sånt där är så idiotiskt. hur kan de veta hur du mår ??Skrikandes

Jag är också jättefrisk enligt FK .Har hypermobilitet(+andra sjukdommar). Konstant ont men jag ska jobba endå.Sen finns det såna som får sitta hemma som inte ens är sjuka alls och får pengar.

Man måste vara frisk för att orka med att vara sjuk.

MsJess
0

Jag är ledsen för din skull! Det är rent ut sagt förjävligt som dom håller på!!! Ska du pröva att gå vidare med det, överklaga?

Peppkramar till dig!!!!

TjockaBerta
0

Tack för all sympati.

Det märkligaste är att ingen kan förklara. De vet inte heller vad FMU fyller för funktion eller varför de skickat mig dit.

Det vanliga är att handläggaren följer FMU-rekommendationerna.

FMU redogör faktiskt väldigt noga om min arbetsförmåga och inte vilka sjukdomar jag har. De nämner visserligen en massa diagnoser men är utformat så att det faktiskt beskriver varför jag inte kan arbeta.

# 4

Min handläggare gillar inte mitt utseende. Därför vet hon att jag kan arbeta. Det är väl objektivt och rättvist?

En bekant till mig som är friskare än vad jag är har från samma handläggare fått 50% permanent ersättning. Klart man undrar.

# 5

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra. Vi får se hur de lägger upp ALI för min del. Det känns nästan som om jag skulle försöka göra de tre månaderna som behövs för att kunna återinträda i sjukförsäkringen. Men det beror på om jag orkar delta i åtgärderna så klart.

Vet inte heller hur A-kassan och AF kommer att ställa sig då jag har en utredning som visar att arbetsförmåga saknas. De säger nej i såna fall har jag blivit informerad. AF kräver att man har 25% för att man ska bli aktuell och A-kassan 50%.

Det är då till nackdel att ha dokumenterat att man  är 100% oförmögen till arbete och man hamnar mellan de berömda stolarna.

>>>Malum domesticum<<<

hellah
0

Ja, visst är det konstigt att de lägger ut hundratusentals kronor på utredningar och sen inte bryr sig om dem???

Kommer du att överklaga?

Kan du kanske byta handläggare? Det gjorde jag för länge sen.

kkarinn
0

samma för mig.

jag får höra att jag är ung och klarar allt

och ska nu tvingas ut på praktik som LOKALVÅRDARE, jag som inte ens orkar städa hemma.

Dom sa "jag men du har ju bara fibromyalgi"

BARA?!?!?!??!?!?!

Mona22
0

#8 ja precis. du kan ju ta en massa tabletter. det är ju jätteroligt att städa när man har ont. klart du kan städa, du hittar ju bara på din sjukdom. (Hoppas du fattar att jag är ironisk.)

Blir så arg för det är ju en sjukdom som inte syns. hade du haft en bruten arm eller liknande hade de nog inte satt dig på något sånt. Skrikandes