Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 8632 ggr
JossanH
0

Hur började det?

Ni som lider av fibromyalgi, hur börajde det för er?
Hur gamla var ni när ni började känna av symptomen och vilka symptom hade ni?
Har det startat i liten skala och blivit värre?
Har ni problem med restless legs?
Känner ni er ömma i huden?
Hur intensivt kändes det i början?

Har själv börjat få lite underliga "smärtor" i armar/leder, mest i vänsterarmen (smärta som jag kan beskriva lite som mjölksyra men svår att säga exakt vart i armen den sitter), har ibland väldigt öm hud på benen eller i armarna/fingrarna (en kväll kändes det som att jag skulle ha 40 graders feber i ena lillfingret, så öm var jag) vilket jag alltid har kopplat ihop med början till förkylning men det är sällan jag blir sjuk trots att det känns i huden som att jag skulle få feber. Har nästan alltid tajta byxor på mig så ibland när jag använder mysbyxor så gör dom ont mot benen när jag går.. Som att dom skaver trots att dom är mjuka.
Har alltid haft perioder av väldigt klen greppförmåga i händerna, men som går över väldigt fort igen och inte inträffar speciellt ofta!
Har ibland restless legs som är jättejobbigt om jag ligger i soffan men går över så fort jag lägger mig i sängen.

Det här är inget som påverkar min vardag! Jag har inte problem som gör att jag inte klarar av vissa saker, utan jag är precis som vanligt… Däremot är jag rädd för att det ska bli värre. Det har varit mer intensivt med smärtorna i armarna sista månderna och jag har inte förut kopplat ihop alla dessa saker som något som skulle kunna hänga ihop utan det slog mig nyligen…

Därför jag undrar lite hur det har börjat för er.. Man blir ju lite nojig. Ska försöka ta mig till en läkare i nästa vecka så jag åtminstone kan få ett blodprov och utesluta ev dåligt blodvärde eller någon annan brist..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Esteri
0

Jag fick min fibro-diagnos 20 dec 2010, men jag har misstänkt hela hösten att det varit fibro. Nu när jag kan lite mer och läser på så ser jag ett mönster ända tillbaka till tonåren.

För mig började det med bekymmer i knäna i 13-årsåldern. Mycket ont som inte kunde utredas. Eller, man hittade inte vad som var fel. Sedan under åren så har det där spridit sig och sedan 2006 så är det överallt i kroppen beroende på om jag är stressad, trött eller så. Restless legs hade jag i tonåren och har läst mig till att det ofta beror på magnesium-brist och att bananer innehåller mycket magnesium. Nu är det länge sedan jag minns att jag hade restless legs. Jag har titt som tätt klåda som när jag kliar inte sitter där jag tror utan någon annanstans. Och det smärtar otroligt att klia sig. Ska jag klia mig utan smärta så är det direkt på huden med långa naglar lätt rispande, annars gör det för ont.

Men i alla fall så började jag inte bekymra mig för att något var fel förrän i somras 2010 då mina kognitiva problem efter depressioner inte ville ge med sig som förra gången jag var deprimerad. Så jag började då undersöka vad som var fel.

Inte förrän jag läste om fibro kände jag mig "hemma". Här stämde allt in. Tog omgående kontakt med en ny läkare och skickade egenremisser till smärtklinik.

Hoppas att det inte är fibro du har. Det är inte så roligt, men när jag fick veta så var det genast mycket lättare att hantera och förstå.

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

JossanH
0

Tack för ditt svar! :)

Jag tror ju inte att det är fibro jag har och jag har inte konstanta besvär.. Dock har alla dessa "krämper" följt mig under många år fast jag har inte lagt ihop dom som att det skulle kunna vara EN sak det handlar om. Fortsätter det som det gör nu så är det inga problem för mig, jag är ju bara väldigt rädd för att det ska bli värre eller att jag ska lida av det oftare än vad jag gör nu.. :S

Känner även igen din klåda fast också något som inte alls inträffar ofta.. Det kliar men när man kliar blir det inte bättre för det känns som att det kliar längre in i kroppen så det gör istället mest bara ont på huden.. :/

Sajtvärd på Iller.ifokus