Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 6462 ggr
Sagolika
0

Chans att bli botad?

Sagolika
0

http://www.timonen.fi/index-se.html

Han kommer till Stockholm.

Ladydragon
0

suckar djupt….

om "han" är så bra på att bota Fibro varför finns diagnosen kvar? varför är "han" den enda som kan bota Fibro?

är det någon som ens tittade på priset 50-100 euro per gång herrejävlar säger jag bara

min åsikt är klasklar och jag kommer säga detta gång på gång såna som Hannu Timonen är bara lurendrejare som riktar in sig på fattiga desperata sjuka människor inte konstigt att han "botar" just Fibro då det är en sån jävlig sjukdom

om jag någon gång skulle få ihop så mycket pengar som han tar för sina behahandlingar så skulle jag hellre resa utomlands till värmen och solen

jag ber er tänk en gång till och läs på innan ni skuldsätter er upp till öronen är det verkligen värt det?

[Maine]
0

#2  Instämmer i allt!

Om metoden är såååå bra, varför praktiserar inte alla i sjukvården den? Tänk vad arbetskraft Sverige skulle få tillbaka! Cool

kkarinn
0

hmm…

det ända som jag tror kan "bota" fibro är att tänka posetift och lyssna till sin kropp, våga säga nej, och försöka fortsätta med saker man tycker är kul.

Rita-S
0

#2 & #3  men han kan inte bota alla med fibro säger han själv, iaf när jag talade med honom. Dom som har fibro pga lederna låser sig och det hopas upp med skit och slaggprodukter i musklerna är dom han kan bota. Han kan då låsa upp lederna och hjälpa kroppen rensa bort "skiten" och sen ge hemläxa så man inte stelnar igen så det uppkommer på ny.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Maine]
0

#5  Men om han nu är så bra, varför använder sig inte vården av hans metod?

Nej, jag tvivlar starkt, men om det finns de som tror och blir botade av det, så är jag glad för det!

Rita-S
0

#6 det finns folk som är botat eller iaf symptomfria, och et par stycken har även blivit medlem här på sajten (och skrivit i tidigare trådar om Timonen, det finns fler faktisk), dock inte så aktiva då dom numera har ett liv utanför datorn Cool. Så jag vet att några har blivit botad av hans behandling.

Hur det är med vården vill jag dock inte svara på. Dom har ju förstens nyligen tagit till sig en bit av akupunktur inom behandlingen och det är ju en behandlingsform som har existerat tusner av år redan.
Så vi får ju hoppas dom inte dröjer några tusen år förens dom forskar på hans metoder. Det fins hundratalls behandlingar som är fungerande och asbra för massor av olika lidelser som inte ingår i vården, så att hans metoder inte används är absolut inte unikt..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Ladydragon
0

7# jag tror inte att dom har haft Fibro om dom helt plötsligt har blivit botade

Fibro är en svår sjukdom att diagnostera och jag tror tyvärr att ibland kan man få diagnosen trots att det inte är så

Rita-S
0

#8 ja, du får ju tro presis som du vill… Det är inget mer jag kan säga annat än att dom faktisk har fått diagnosen och sen blev symptomfria efter ett antall behandlingar hos honom. Huruvida diagnosen var korrekt eller inte kan ju jag omöjligt veta, men jag anser att som lekman och ej utbildat läkare är det inte min plats att ställa frågetäcken vid medisinska diagnoser andra människor har fått i alla fall. Och jag orkar iaf inte tjafsa  om det, det är dom fakta som är framlagt av dessa som kom in på forumet och svarade i några trådar som redan finns om Timonen så då väljer jag förhålla mig till det, och väljer anse att det finns iaf ett liiiiitet hopp för några…

[Maine]
0

Jag vet inte, men.. Hälsa iFokus har en bra sajtregel, man får inte länka till sidor som kan inge falska förhoppningar och bot på sjukdomar.

Men den regeln kanske inte gäller på denna sajt? Mig gör det inget om det länkas hit och dit, men det är ju synd om någon verkligen tror på något som faktiskt inte kan lovas mm mm.. Är man sårbar så kan man förlora mycket pengar på både det ena och det andra.

Ladydragon
0

10# en bra regel

tjafsa eller inte vi har olika åsikter helt klart

jag tänker i alla fall fortsätta vara envis och förfärligt besvärlig det är inte rätt att lura oss sjuka

jag mår i alla fall mycket bättre av att försöka acceptera att jag kommer inte att bli frisk och lära mig leva med det helt enkelt

Rita-S
0

#10 problemet här är då att vi kan inte länka till något som helst då. NOLL länkar. Man kan inte ens lova att smärtlindrande hjälper för oss med fibromyalgi. Så nej, jag tänker inte ha någon sådan regel här inne. jag är inte för att inge falska förhoppningar, men jag kommer absolut inte näka folk att dela av sig med länkar där andra har fått hjälp.

[Maine]
0

#12  Ok då vet jag! Glad

Rita-S
0

#13 :)

Men jag är absolut ingen anhängare av at inge falska förhoppningar som sagt.. Jag forsöker komma i håg att formulera mig "detta har hjälpt mig iaf" eller så när jag svarar på saker, inte alltid jag kanske tänker så långt men jag gör mitt yttersta

[Maine]
0

Jo, när man tipsar om något preparat eller aktivitet som hjälpt, underlättat sin situation, då är jag med, har personligen bara svårt för att vissa metoder sägs "bota" folk, men du vara chef, inte jag! ;)

mongu
0

Det är ju så att vissa saker hjälper en del men inte andra osv.

En del blir hjälpta av en sorts läkemedel medan andra inte har nån effekt av det.

Andra mår bättre av t.ex. akupunktur, TENS, yoga eller vad det nu är.

Då vi är så olika som individer så reagerar vi olika på behandlingsalternativ också.

Så en del kanske blir hjälpta av Timonen medan andra anser det är en stor bluff.

Tror vi måste acceptera olikheten och se att sätten är många att försöka få lindring eller bot.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Maine]
0

#16  Att bli hjälpt och få lindring är skillnad på botad, i min ordlista.. Flört

Men visst är vi olika, tack och lov för det!

Maria
0

#17 Jag är nog benägen att hålla med dig. Att utlova bot får man enligt min mening bara göra om det finns vetenskapligt belägg bakom.

/Maria

TjockaBerta
0

Nu har jag kontaktat honom så får vi se om det hjälper mig. Tidigare har rätt kiropraktorbehandling gjort mig smärtfri så det är inte omöjligt att det är rätt metod för mig.

Tack för länken!

>>>Malum domesticum<<<

Ondaatje
0

Hej!

Jag har varit hos Hannu för min Fibromyalgi sammanlagt 6 gånger.

Efter behandlingstillfälle 4 mådde jag mycket bra och hade massor av energi, men smärtorna kom tillbaka gradvis dag för dag.

Efter de sista två behandlingstillfällena fick jag tillbaka värken efter bara några timmar och samma sak hände som när jag går till kiropraktor. Låsningar som han löste upp låste sig igen, vilket är mycket smärtsamt (nästan lika smärtsamt som hans behandling).

Jag har haft Fibromyalgi sedan 2003 och de enda behandlingar som har givit lite längre smärtlindring (några veckor i sträck) är RH-behandlingar (Reconnective Healing).

I övrigt tror jag, som många andra, att vägen till att minska värken går genom personlig utveckling och att må bra i övrigt. Min teori är att instängda känslor man inte har givit utlopp för bidrar till spänningar i kroppen och ger värk. Om man inte går till botten med dessa känslor tror jag inte heller att yttre fysiska behandlingar kan få någon långvarig effekt. Men det är bara min teori :)

Vad tror ni?

TjockaBerta
0

Ja problemet är väl att det förr eller senare åker tillbaka. De gånger kiropraktorn hittat rätt har varit guld värda. Förra gången var 2005 och det höll i två år för mig.

Kanske Hannus behandling hjälper mig en bit på vägen. Sen ska man ju självklart underhålla med gymnastik och träning och vara försiktig med sig.

Jag har bokat två behandlingar och sen får jag utvärdera.

>>>Malum domesticum<<<

Ondaatje
0

Hoppas du blir hjälpt av Hannu!

Skriv gärna här och berätta.

TjockaBerta
0

Det är snart dags för första besöket. Jag kommer höra av mig om hur det känns och om jag blir bättre. Det är jättespännande!

>>>Malum domesticum<<<

mo12
0

#23 Lycka till !!!!!

Anand
0

Du har så rätt i dina antagande. Jobba med dig själv och du blir fasiken så mycket bättre.

Jag gick igenom flera saker nästan samtidigt och blev mer eller mindre smärtfri.

Först hamnade jag hos en homeopat som gav mig "medicin" samt sa precis det du sa. Ta itu med dina problem inom dig, våga säga ifrån, gör saker som är roligt och ignorera värken. Jag hade byggt upp nåt försvar, nej det kan jag inte göra för då får jag ont och det kan jag inte göra för då får jag ont osv.

Jag började tänka enligt hennes modell och åt "medicinerna". Nästa steg blev att jobba med sig själv. Gick en kurs och började bli modig hemma. En dag så rann det över och jag tog mina 3 barn och flyttade. Det blev lite akut så att säga men jag ångrar det inte idag. Sakta men säkert blev jag bara bättre o bättre. Nej jag kan inte skylla allt på den mannen för min värk började redan i 17 årsåldern.

Detta var för 12 år sedan. Jag har kunnat leva normalt, ont vid influensa och mens men annars nästan ingenting. Faktum är att när man blir av med den värsta värken så känns det som om man inte har värk alls. Jag blir aldrig helt smärtfri men som jag mår nu, tja det är väl som folk mår mest skulle jag tro. Äter inga värktabletter förutom Diklofenak när inflammationer sätter in.

Har en kronisk inflammation i höften men den försöker jag ignorera. Den får väl värka bäst den vill, inte stör det mig.

Visst ljuger jag en del nu men man måste tänka så. Gräver jag ner mig i mina "stackarsmig" tankar så är det kört, då ökar värken.

Har fått ett fel i ryggen med men det känns bara om jag lyfter tungt och det vet jag ju om. Går det inte att undvika att lyfta så får jag väl ha ont en stund då. Det släpper ju.

2009 låg jag i 3 månader. Fullproppad med tabletter så huvudet visste knappt att kroppen fanns, bara att det var smärta. Det var ju inte fibrons fel utan ett fel lyft som resulterade i felställt bäcken och en kota som inte går att rätta till. Efter den erfarenheten så kan jag ha ont utan att tycka att det gör särskilt ont. Bäckenet är tillrättalagt så där har det blivit bättre.

Jag tror fullt och fast på att fibron kommer mycket innifrån. Våra tankar om oss själva. Jag har avskytt speglar men nu är de mina vänner. Bli vän med dig själv, din kropp. Hur många av er kan stå nakna och titta er i en spegel utan att må illa? Eller hur många tittar er i ögonen i spegeln och talar om att jag gillar den där personen där inne? Ta det som en övning, prata med dig själv i spegeln, tala snällt och tala om att du tycker om det du ser.

Oj vad långt detta blev :P

fibrotant
0

jag tror inte att ett positivt tänkande skulle hjälpa mig.har alltid varit positiv.har kämpat med motion kbt osv.Det e en sjukdom precis som en annan.men mår man dåligt psykiskt ska man självklart ta itu med det men symptonfri tvivlar jag starkt på

Ondaatje
0

#25 Tack, för att du delar med dig av dina tankar och erfarenheter kring fibron. Jag tycker det är väldigt intressant! Jag känner igen mycket av det du skriver, men jag har inte kommit lika långt som du verkar ha gjort. Jättekul för dig, och du inger ju hopp! Det behövs verkligen.

#26 Det handlar inte bara om att "tänka positivt". För mig känner jag att det handlar om att bena upp vad jag själv vill göra och hur jag vill vara och vilka krav som kommer utifrån. Det kan vara ett beteende man har byggt upp redan från barndomen, eller sånt beteende som uppstår i ett dåligt förhållande.

Men det handlar alltid om en själv. Man kan ju inte ändra på andra! Jag har t ex alltid mått dåligt i vissa situationer utan att förstå varför. Nu börjar jag inse att det handlar om känslor som jag inte släpper fram. Om jag inte säger ifrån t ex om någon ger mig dåligt samvete eller får mig att känna mig usel som människa. Det sätter sig som spänningar i kroppen på mig och det har jag inte förstått tidigare.

Anand
0

"men symptonfri tvivlar jag starkt på"

Det är negativt tänkande!

Det gäller att verkligen vara kritiskt till sina egna tankar. Det är 10 gånger lättare att tänka negativt än positivt. Det negativa smyger sig in utan att man märker det. Jag har också alltid varit en positiv människa men ack vad jag bedrog mig när man börja nysta i det.

Sen är det ju så (nu kommer jag få påhoppning) att vissa människor passar det inte att bli frisk. Det kan vara mycket bekvämt att vara ett offer.

Detta var INTE menat till någon här!!!!!!

Jag har en väninna och en mamma som lever efter detta så det är därför jag kan säga så.

Jag har pratat på detta viset i andra forum och jag vet att en del av er kommer bli arga och bara fnysa åt mina tankar men det här är min sanning och den kan ingen ta ifrån mig Flört

[Maine]
0

#28  Du får naturligtvis ha dina åsikter, och man behöver ju inte blir arg på dig, men man behöver ju inte heller hålla med.. Flört

Personligen så drar jag mig för om jag skulle få en remiss till smärtklinik, ska någon kurator börja tala om för mig vad jag ska tycka och tänka då får jag krupp.. som du säger, det är mina tankar och sanningar och det ska ingen annan tala om för mig hur jag ska tänka. Cool

fibrotant
0

Svar till negativt tänkande.Det jag menar är att man inte helt kan skylla på det psykiska när man har en enorm värk i lederna och på andra delar av kroppen.Men jag kan bara gratulera dig om det är så i ditt fall.

Esteri
0

jag fick min diagnos när jag upplevde att mitt liv var bättre än någonsin. Äntligen har jag hittat rätt i livet med det jag vill göra, städat bland div bekanta och lever i ett äktenskap som är härligare än en solskensdag vid havet. Det som störde mig var att jag var så trött så trött, värken tänker jag knappt på och att jag hade svårt att läsa och ta till mig det jag studerar på halvfart. Så jag tror mer på att fibro är en sjukdom som alla andra. Annars borde jag väl inte diagnosticeras med det när jag upplever min lyckligaste period i livet hittills?

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

Esteri
0

sorry, jag menade #25

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se