Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2869 ggr
kkarinn
0

Genetik

Har fått en remiss till genetik avdelningen på uppsala sjukhus,, och undrar om någon vet vad detta är??

Varför ska jag dit och vad gör man där?

[Tassy]
0

Ska du till klinisk genetisk så vill dom troligen utreda dig för ärftliga överrörlighetssjukdomar bland annat, och andra genetiska sjukdomar kanske.

Så, är du överrörlig rekommenderar jag en titt inne på hypermobilitet iFokus Glad

kkarinn
0

jaaa. dom misstänker att jag har  eds och inte fibromyalgi som jag trodde. överrörlig är jga minst sagt!

genetik för mig skrek bara canser vågade knappt googla på det haha..

[Tassy]
0

Det är Ehlers Danlos dom utreder där ja, glöm cancern Flört

Du kommer att få träffa professorer som kollar hur rörlig du är, studerar din hud och eventuellt tar prover eller någon biopsi (ovanligt dock).

Dom kommer att bedömma dig efter något som kallas beightonskalan, och antingen har dom fancy apparater som mäter överrörligheten utan att du behöver göra något, eller så är det gamla helderliga att töja/böja och doktorn står med gradskiva och mummlar i skägget Flört

Inget att oroa dig för!

Du kommer kanske att få stanna kvar i några dagar, då det kan ta tid att fastställa vilken typ av EDS du har osv.

Sen får du hem en hel lunta med papper på resultatet.

kkarinn
0

okej!

det lät ju inte så farligt Glad

skönt att det äntligen händer något, jag har varit hos vårdcentral i två år med mina problem, och jag har hört allt ifrån att jag är deprimerad, inbillar mig och att det är för att jag är vegetarian som jag har ont.

Tack så mycket för hjälpen Tassy Skrattande

[Tassy]
0

Ja nu är det bara att luta sig tillbaka och vara nöjd med att dom reagerat. Glad Det brukar ta sin lilla rundliga tid att få komma till klinisk genetik. Men dom är riktigt bra i uppsala!

Det brukar finnas diverse saker att skylla på ja, jag känner igen det där Flört Tyvärr får man väl säga! Sorgligt när läkare viftar bort problem så lättvindigt.