Försäkringskassan hur sjutton tänker de?
-99 ville försäkringskassan i Uppsala att jag skulle bli sjukpensionär på heltid. Jag nekade och fick efter mycket om och men skulle börja arbetsträna. Omständigheter gjorde att vi flyttade till norrland.
Å visst är de konstigt att där blev jag direkt kallad till möte med AF och försäkringskassan. Försäkringskasan sa då att jag borde försöka jobba så mycket som möjligt för att få någonting att leva för framöver. Flyttade upp 29 nov arbetstränade från mitten av februari och anställd med lönebidrag på heltid från 1 maj.
Givetvis tog jag mig vatten över huvudet då jobbet var väldigt fysiskt. Kämpade dock på heltid i ca 5 år. Sen var jag med om en olycka och då sprack allt.. Misstänkt hjärnskakning, Allmänt blåslagen, ytterligare balanassvårigheter samt brutna revben och försäkringskassan godkännde 2 veckors sjukskrivning sen skulle jag minsann jobba igen. Heltid i stall ensam med hästar på vad som då var en byggarbetsplats dessutom.
Det visade sig att jag borde ha tagit upp ALLA mina krämpor så det hamnade i läkarintyget inte bara de som orsakats av kraschen.. Jag och läkaren med trodde att de inte skulle behövas då dessa skador är permanenta och välkända sen flertalet år av försäkringskassan. Men icket.. Vann i länsrätten 1,5 år efter eller nåt sånt..
Orkade inte jobba heltid efter detta och blev såsmåningom utan gnäll 25% sjukpensionär även det FÖR mycket arbete för mig egentligen men tjurig som jag var så skulle jag försöka… Blev uppsagd pga brist på lämpliga arbetsuppgifter och fick hjälp att hitta en ny arbetsplats att arbetsträna på.
Hade då haft diskussioner med min läkare, arbetsförmedlingen och en arbetsterapeut som jag kommit i kontakt med som också arbetade som sjukskrivningssammordnare och kommit fram till att 50% var en vettig nivå för att jag skulle få en hållbar situation. Å inte ständigt balansera på fel sida om gränsen.
Det var inte helt enkelt heller utan fick överklaga med hjälp av alla 3 ovanstående som verkligen vände ut och in på sig själva för min skull.. Resultatet blev 50% sjukpension till 2012
Undrar hur de tänker med detta. Då samma instans då -99 inte ens ville att jag skulle jobba över huvud taget.. Å nu tror de att mitt korta ben mirakulöst nog ska växa 2cm och mina muskler ska börja fungera normalt och värken flyga all sin kos elller?
Är idag i en pågående process om att få höjd handikappsersättning till mellan nivån pga kraftigt ökade merkostnader..
Å i brevet där de ger mig chansen att kommentera innan de tar sitt beslut så påpekar de att enligt www.hitta.se så har jag minsann 11 km till mitt arbete inte 11,3 som jag uppgivit. ( Mina 11,3 km kommer då från TAXI kvitton. Undra vilket som är mest korrekt ett taxikvitto vars mätare kontrolleras årligen eller en sight på internet)
Jag skulle så gärna vilja låta en handläggare på försäkringskassan vistas en dag eller två i min kropp och sen göra dessa bedömningar
Ville nog mest bara skriva av mig

Förstår dig !!! Som vissa brukar säga : man ska vara frisk, för att orka vara sjuk !!
Håller med.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk