Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 3729 ggr
shintaida
0

Stänger mitt iFokus-konto

Ja, jag stänger ner mitt konto på iFokus om en månad. Den sista Februari.

TILL MARSVIN iFOKUS:

Detta för att när jag är på marsvin, så gråter jag så mycket!

Min Trasan tog halva mitt hjärta med sig till himlen.

Lägger två länkar här, som jag hoppas att Ni vill titta på:

Far i Frid, Trasan Min!

och…

Trasans "Hej-Då-Video" 

Saknar honom så mycket, så att jag inte ville ha med Buseman att göra den första månaden. Nu är vi kompisar, han och jag!

Min förhoppning på Marsvin, är att Ni inte glömmer Virvelvinden Trasan. Klok, kommunikativ, söt, snäll, busig (aldrig stilla), matglad och OTROLIGT tillgiven!

När han ville upp i min famn, räckte han upp framtassarna mot mig som barn gör mot sin mamma.

Kan man motstå en sådan kärlek?? Svar: Nej!

Jag älskar honom så det gör ont.

Har urnan med askan hemma och sen den kom hem, har jag HELA TIDEN haft ett stearinljus tänt vid honom - dag som natt.

så med andra ord; så orkar/kan jag inte vara på Marsvin för att det gör för ont i mig.

Förlåt! Och sköt om Era grisar, för man vet aldrig när de ger sig av!

Kram på Er alla! Kommer att sakna Er!

Marsvin är BÄST! Skrattande

Vill Ni skriva till mig, så har jag bytt mail-adress till minne av Trasan. Den är: virvelvinden@telia.com

----------------------------------------------------------------

TILL FIBROMYALGI iFOKUS:

Jaa, vad ska man säga?

Inget har den sidan gett mig.

95% tycker synd om sig själva. Trist.

Jag har också fibro och artrit, men det är som det är! Får använda rollator eller rullstol när det är som värst. Men vad fasiken - man får gilla läget som det är, eller vara uppfinningsrik!

Tycker inte synd om mig själv alls! Utan jag lever upp under de dagar jag KAN så mycket.

Och sen KAN man faktiskt planera sin smärta.

Jag tänker som så; om jag gör det här, HUR ont kommer jag att ha sen? Har jag TID att ligga?

Och ser jag då att jag inte har planerat något, efter t ex en MC-tur (som kan göra himla ont efteråt!), så kör jag MC och dagen efter ligger jag i sängen och känner att NU kan smärtan få ta över!

Min reumatolog sa att min "smärtplanering" är genial!

Men kämpa på…tappa inte hoppet…glöm inte att LEVA också!

Kram på Er!

TILL RAGDOLL iFOKUS:

Några gånger har jag kommit med frågor. OM det kommit svar, så har det dröjt JÄTTELÄNGE!

Inte bra att behandla nykomlingar så!

Som jag upplevt det, så finns det en "inbördes beundrarklubb" på Ragdoll (Bland uppfödare, om jag fattat det rätt). Som nykomling eller om man inte är uppfödare, så kommer man inte med!

Så vi letade uppfödare själv på Google.

För det fick jag inget svar på när jag frågade, om det fanns uppfödare i Dalarna!! Skrikandes

Det fanns visst!

En UNDERBAR uppfödare i Sandviken. (Hon är inte med i iFokus). Så om ca 10 veckor får vi hem en Ragdoll-pojke. Skrattande

Så Ragdoll iFokus får inte många poäng av mig.

Men sköt om Er och Era sötisar!

TILL VIKTMINSKNING iFOKUS:

Många, många tips har man provat! Allt ifrån svält, till att nästan svulla.

Nä, inget speciellt gav det, mer än en jädrans viktångest! Skrikandes

Nu kör jag och min man vårt EGET race med hjälp av min Livsstilsmottagning. Och det funkar jättebra!

Det går sakta men säkert neråt! (Redan, efter SEX dagar!) Äter oss mätta, är inte godissugna. Är vi det, häller vi upp Havrefras i en fin LITEN skål och knaprar.

Lyssna på Dig själv och DIN kropp och inte så mycket på andras råd och rön. Det funkar OFTAST inte…

Lycka till alla Ni som - precis som jag - kämpar! Tappa inte sugen och STRESSA INTE!!!!

Var sak har sin tid…

Må väl, allesamman!

--------------------------------------------------------------

Med många vänliga kramar och hälsningar // Shintaida

PS: Ytterligare en orsak att jag stänger ner, är att jag den 20 januari "doppade tårna i dödsriket". Där var mörkt, faktiskt!

JAG VILL LEVA!

Men skulle gärna, gärna vilja komma till Trasan ändå…..kluven?…..Ja, för Trasan var min RIKTIGA bebis och vän! DS

[Maine]
0

Tråkigt att denna sajt inte gett dig något. Men så är det, allt passar inte alla. Det är skönt att kunna utbyta tankar och erfarenheter, jag är jättenöjd med denna sajt, bara att kunna skriva av sig, precis som du gör nu.

Tycker synd om sig själva.. ja, faktiskt. Det gör åtminstone jag emellanåt. Men det skadar ju ingen eller hur?

Planera sin smärta är lite svårt, men man vet ofta NÄR den infaller. Efter vilka arbetsmoment osv. Så visst, jag får planera mina dagar, när jag ska göra vad.

Tror att många här ser positivt de dagar man mår bra, och man måste också komma ihåg att smärta är väldigt individuellt. Att åka mc, det skulle jag inte klara, exempelvis. Den smärta du känner, kan vara både mildare och värre än hur andra upplever sin.

Trist, tycker jag, att du låter negativ mot medlemmar här. Jag kan inte känna din smärta, och du kan heller inte känna min, så det är väldigt trist att höra dina åsikter. Men likväl så är du i din fulla rätt att föra fram dem!

Vi lever när vi kan, det törs jag nog lova. Flört

shintaida
0

Det var inte min mening att låta negativ mot medlemmar. Det är ju annat att skriva och prata. Jag hade hellre pratat och svarat på frågor muntligt. Det blir mer rätt så.

FÖRLÅT ALLA MEDLEMMAR!!

Men jag har läst för många "tycker-synd-om-mig-själv"-trådar.

JAG kände, att dom trådarna fick mig att liksom ge upp lite. Nästan sucka och tänka; "Finns det BARA smärta här?"

Tycker ingen att det är KUL att leva mellan "smärtpassen?"

Har ingen någon självironi och - som jag - lite morbid humor om sig själv för att klara sig?

Nu har jag Norspan-plåster, morfin, citodon mm, mm, att använda hela tiden.

Men det jag använder mest (för det sitter fast) är Norspan-plåstret.

Tänk nu på att jag inte BARA har fibro, utan även psoriasis-artrit. Blanda det i en mortel och Du får en rejäl smärta.

Nu klarar jag hög smärta, pga att jag haft det i ett 20-tal år. Man…hmmm…vänjer sig. Man vet inte om något annat!

Men eftersom jag tål så mycket och starka smärtstillande, så måste jag alltid få dubbel dos om jag är på sjukhus. Inget kul!

Det var en fin paroll, Du gav!

VI LEVER NÄR VI KAN!

Det ska jag ha med mig och DELA med mig!

Sköt om Dig så gott!

// Shintaida

Ladydragon
0

i alla fall jag tycker det är en väldigt stor skillnad om man har möjlighet att ta smärtstillande hela tiden…då kan man ju verkligen planera och minska värken när man vill

själv får jag 20 Tramadol i månaden hur tusan planerar man då? bara o inse att många dagar går åt att gråta av smärta och önska att man fick dö

jag har oxå haft både Reumatism och Fibro samtidigt och visst det suger att både ha ont i leder och muskler samtidigt men Reumatism går ju även i skov vilket gör att man periodvis mår bättre

jag kan oxå tycka att vi med Fibro gnäller men hur lätt är det när sjukvården vägrar ens att ta emot en man får ingen hjälp inget stöd och ofta inte ens smärtstillande hur tusan orkar man då?

en motorcykel sätter jag mig då aldrig på jag har sett på nära håll hur det skördar liv…..

[Maine]
0

#2  Paroll? Flört

För övrigt så tycker jag att det är helt ok att tycka synd om sig själv och skriva av sig när man mår skit. Men det finns också postiva trådar, där det händer bra saker! Och de dagar man mår väldigt bra, då gör man annat än sitter vid datorn..Flört

Men så är det. vi är olika och det är väl bra!

Esteri
0

Detta är ju en sida för oss med fibro och då är det självklart att det skrivs om fibro och hur det är för oss. När jag vill läsa om annat, ja då väljer jag en annan sida, t ex smyckestillverkning iFokus som jag också är medlem i. Där pratas det bara om pärlor, inte ett ord om fibro.

Så det ju det som är hela grejen med dessa sidor som har sina speciella inriktningar. Vill man inte vara med i den inriktningen så finns andra :)

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

mo12
0

#5 Jag håller helt med dig, just denna" fibrosida" måste vi ju få ta upp ämnen som kanske inte andra förstår som inte har smärta. Det blir väl så att vi klagar, men var ska vi annars kunna göra det ,om inte ens på denna sida? Vi har nog alla ett liv utanför denna fibrosajt, där vi försöker göra vårat bästa för att inte beklaga oss.

[Maine]
0

Sedan om man vill prata om att beklaga sig, det kan man göra på andra sätt än om värk.. om man läser ditt, TS, inlägg så är det en hel del beklaganden och tycka synd om sig själv med.. Flört

Och för att vara nyfiken, varför avsluta kontot just den sista feb?

shintaida
0

Att det blir den sista februari, kan jag bara beklaga. Det är en…hmmm…personlig deadline, kan man säga.

Vad gäller att jag tycker synd om mig själv i mitt inlägg är inte sant.

Jag har för morbid humor för att orka tycka synd om mig själv. Och så har jag varit sjuk i fibro och artrit sedan i början av 90-talet.

Jag vet inte OM (minns) något annat! Därför "ingår" (tillhör) smärtan mitt liv.

Det kallas SORG, efter någon man älskat huvudlöst! Inte självmedlidande eller "tycka-synd-om-sig-själv"!

Allt det andra, är vad JAG tycker, anser och upplevt!

Det jag har skrivit är MIN uppfattning och vad JAG tycker. Jag respekterar ju vad andra tycker, utan att "hoppa på" dom.

Varför respekteras inte att JAG sagt vad jag tycker?

Jo, det vet jag!

Det är för att orden var mot det negativa hållet!

Jag hade blivit hyllad och kramad om jag enbart skrivit positivt!

Men jag är ingen lögnare och är van att säga vad jag tycker och tänker fortsätta med det.

// Shintaida

[Maine]
0

Precis, vi har alla våra åsikter.. inte hade jag kramat och hyllat dig för positiva ord? Jag tycker att det är positivt att folk skriver om sina krämpor, och erfarenheter, är det något att skämmas för eller något som man inte ska berätta om, för att folk tycker att det är negativt?

Ursäkta men du låter lite bitter, ledsen eller arg, det är mycket utropstecken och feta bokstäver för att verkligen förtydliga dig. Och var inte orolig, ditt budskap går fram.

Vi har som sagt olika åsikter, och tolkar saker olika.

Självklart ska du fortsätta leva som du vill, men bara för att man inte är en lögnare, så behöver man inte trampa på andras tår. (Inte mina, men jag kan tänka mig att någon tar illa upp).

Dina åsikter respekteras, men jag behöver absolut inte hålla med. Och visst får du räkna med att någon har åsikter om dina åsikter?

Vi på detta forum är inte humorlösa, men det beror ju på vilken sorts humor man har..

TjockaBerta
0

# 0

Jag håller inte med dig om att 95% här tycker synd om sig själva. Jag håller inte heller med dig om att du har självironi och humor.

Tvärt om. Du verkar ta dig själv på största allvar när du skriver om dem som inte svarar tillräckligt fort eller skriver på det sätt du vill.

Du lämnar iFokus. Gott. Hej hej. Inga flera versaler i fetstil! Yeeey!!!

>>>Malum domesticum<<<