Dagen i dag 2 februari!
Hur mås det ute cybervärlden?
Jag har min första hyfsade bra dag på hela året så långt. Min förkylning håller på ge med sig och hostan håller på släppa taget, det har varit rätt stabil temperatur så väderkjänsligheten håller på lugna sig litet, min värk är under kontroll, och det är sol!
Som facklig förtroendevald sitter jag i nuläget som ordförande i klubben, och vi har tyvärr tillräckligt att hänga fingrarna i nu pga företaget blev tvungen att lägga varsel i går, så där finns en hög med folk som känner behov att samtala med en förtroendevald just nu om framtiden.
Det känns lite bra att jag har en roll att fylla, att jag sitter på information som dom behöver just nu och har chansen att dela med mig.
I kväll åker jag även till en lokal gård och hämtar nånstans rundt 25-30 kilo nötkött. Till mina djurs stora glädje skall vi sen paketera det och frysa ner, och dom vet av erfarenhet att husse brukar gläppa saker ur sina händer i bland. Och sedan vi får så mycket kött måste en stor del av det frysast in! :D Och jag skal göra storkok av lasagne och annat mumsigt! Mums!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Här har jag blandat sveda, bränn och värk i en bytta med blåsväder och rört om med ett träningspass.
Vill helst bara glöma bort kroppen idag. Tur att jag har ett jobb som håller mitt humör uppe, även om jag mest har kännt mig som en zomie idag.

Hej Rita. Skönt att du mår lite bättre. Jag har märkt att du inte varit här så mycket. De nya uppgifterna på arbetet tar väl också sin tid kan jag tro.
Det låter så härligt med köttet. Jag önskar jag hade möjlighet att köpa riktigt kött. Hade turen att få köpa ett halvt får förra hösten. Det räckte ett år för oss. Helt otroligt gott kött. Kan tänka mig att du lagar massa gott nu.
Det måste vara bättre för kroppen att inte äta så hårt processad mat. Jag försöker handla mycket på landet där jag kan köpa närproducerat och naturlig mat. Vilken skillnad det är i smak.
>>>Malum domesticum<<<
#2 det är det nog, bra för kroppen altså, men minst lika bra for min plånbok då jag handlar direkt från gården! 100 kr kilot ger jag för nötköttet, vilket är otroligt billigt.
Sist jag köpte ekologisk kravmärkt nötfärs kostade det när 150 kr kilot, detta kostar då 100 kronor direkt från gården.
Vågar inte tänka på vad ekologisk kravmärkt innerlår och fransyska kostar i affärn ens!
ända oturen vi hade, om det går att säga så ens, var att slakteriet hade felberäknat storleken på tjuren då dom hörde "svensk fjällko" och "2 år", så dom anslog en kvart att vara rundt 25-28 kilo, och det vi fick från slakteriet var typ 44 kilo. Jag hade inte alls så mycket plats i frysen för så mycket kött, och när hon berättade att det var 7-8 stycken som slogst om 3 kvartar (dom skulle behålla en själv) så sa jag att vi kan ju ta av dryva 5 kilo färs och 10 kilo "annat" till någon annan! Så någon blir nu lycklig över en 15 kilos bit av en tjur i stället för inget alls :)
Jag handlar forövrigt fläsk och lamm från samma gård, 55 kr kilot för fläsk och 70 för lammet, brukar köpa ett helt lamm i året, men sen delar jag med min mamma och brukar ta med en bogstek och ett lår till hon när jag åker hem så att hon kan få litet lamm hon med.
Allt är självklart ekologisk och kravmärkt. Och dom som påstår att det inte smakas någon skillnad på vanligt kött och det som är både ekoligsk och kravmärkt tror jag nog forsöker övertyga sig själv, för mig övertyger dom inte. Jag smakar skillnad själv iaf, och sen kvittar det om det skulle vara inbillning från min egen sida :)
Men nu har jag iaf två låder aldeles proppfulla med nötkött, två låder är redan fulla med fläsk och två med lamm. Man kan säga jag har nog kött nu!
Och ont har jag med efter att ha packat ner allt i plastpåser, samt gjort en lasagne (som var himmelsk) men det är det värd! vi har mat för långa tider nu. Nu måste jag nog göra alvar av att köpa en frys och ha i förrådet till extrakött ;)

Jag är inte lite avundsjuk. Jag är mycket avundsjuk. Det låter så gott. Mums. Jag vet att det finns gårdskött att köpa en bit från oss men det har aldrig blivit att göra ett storköp. Nya frysen är såååå liten. Vi måste ordna det först.
Och visst blir det billigare!
>>>Malum domesticum<<<
absolut! Du är välkommen på middag förrästen ;) Kanske lite långt att åka?

Tackar. Det kan aldrig bli för långt när det gäller god mat.
>>>Malum domesticum<<<

Underbart låter det att ha så mycket bra kött hemma. Bra att ha maten så nära och slippa köpa varje gång.
Förstår att du har mer ont nu men det är ju så vi har det att när vi gjort nåt så ökar smärtan.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jo jag känner av det litet i dag med, men det kommer ge med sig. Lasagnen jag gjorde i går blev iaf överdrivet god! 

Så underbart med frysar fulla med kött.
Har också tänkt att det är dags att se sig om efter en lokal leverantör av kött.Tycker inte om att vi får in fläskött som innehåller gifter.Så det är dags att söka på nätet vilka gårdar som säljer direkt
Skönt att du mår bättre nu Rita.Tråkigt med varslen på ditt jobb dock.
//Sylvia
#9 kolla in på Lantdjur om dom har några tips :) I mitt grannskap handlar jag från Kristians i närheten av Delsbo :)