Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 6373 ggr
TjockaBerta
0

Flera utförsäkrade?

Jag är intresserad av hur det går för oss långtidssjuka. Är det flera som blivit utförsäkrade i årsskiftet?

Har någon kommit tillbaka till sjukförsäkringen efter ALI.

Hur har A-kasan fungerat under dessa månader?

Har någon fått tillbaka sin gamla SGI?

Han någon dragit sig ur systemet för att det är så jobbigt?

Själv väntar jag på besked om varaktig sjukersättning och om jag ska arbetsträna eller inte.

Vad händer er?

>>>Malum domesticum<<<

fiapia
0

hej tjocka Berta!

har under 10års tid varit sjukskriven fram och tillbaka aldrig nåra problem med ersättning men jobbar nu 50% lönebidrag.sjukskriven resten och får då inte länge sjukpenning för fkassan tycker att jag skall söka anpassat jobb resterande tid. Hade jag jobbat 100% hade jag enligt handläggaren fått ersättning.??????

min egentliga fråga är vart man vänder sig förutom sin läkare för överklagan finns det speciella ombud som kan hjälpa en med överklagan för som någon skrev i ett inlägg så det mer frågan om hårklyveri än medicinskt underlag som gäller.

mvh fiapian

TjockaBerta
0

Hej fiapia,

Visst är det konstigt. Jag förstår inte heller hur de tänker. Kan du inte ringa och fråga någon annan på FK som kanske förklarar på ett bättre sätt. Det finns flera sätt att säga samma sak på, eller hur.

För det låter ju jättekonstigt. Om du jobbat 100% hade du fått ersättning?

Jag kan inte svara bergsäkert på din fråga men det finns något som heter RESURS som kan hjälpa till med en del frågor. Facket ska kunna hjälpa i vissa fall. Egentligen är det ens handläggare som ska hjälpa till med frågor som rör FK, men många där har nog missuppfattat sin roll.

>>>Malum domesticum<<<

anki1
0

Min sjukersättning har precis gått ut. Jag har ansökan inne sedan augusti. Men ännu inget besked alls. Den här gången gäller det permanent. FK har begärt ett nytt läkarutlåtande. Så vi får se hur det går. Jag är inskriven i Ali sedan 1 jan. Om man avsäger sig Ali får man inga pengar alls. De säger att det är frivilligt att vara med eller inte. Men om man då betänker konsekvensen av det hela. så kan man inte avsäga sig. man får inte tillbaka sitt SGI utan det blir en antagande inkomst som räknas ut efter senaste  SGI.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

TjockaBerta
0

Enligt deras hemsida har de en handläggningstid på fyra månader. Du har väntat längre än så på ditt besked.

Det är väl bra att de begär in ett nytt läkarintyg. Då funderar de ju i alla fall. Hoppet är inte ute ännu.

Man får väl A-kassa under ALI eller lägsta dagsersättning om man inte har A-kassa? Deras regler är inteheller helt stjärnklara. Om man inte är halvtidsfrisk får man tydligen inte A-kassa även om man betalat in i alla år.

Antagande inkomst tror jag bara är ett sätt att minska ersättningen i smyg eller kan den bli högre än det man haft tidigare?

>>>Malum domesticum<<<

anki1
0

4, Under Ali får man aktivitetsstöd, motsvarande A-kassan om man är ansluten annars får man lägre belpp ca 4000 mån. Antagandeinkomst kan jag inte svara på men jag antar att det blir lägre.

TjockaBerta
0

# 5

anki1

VAd gör du på din ALI? Hur ofta deltar du? Går det bra tycker du? Och framför allt, är det meningsfullt?

ArbetsLivsIntroduktion, Vad lär man sig, eller introduceras till förutom att skriva CV?

Jag gick några veckor hos en privat aktör, som det heter, och det var helt värdelöst. Skriva CV, vad lagen säger om de som har en anställning och så fick vi en lista på hemsidor där man kan söka jobb.

>>>Malum domesticum<<<

anki1
0

Jag gör inget än så länge. Har möten med min handläggare har precis börjat med ALI Vi har pratat om en sk arbetsförmågebedömning och kanske om vad jag kan arbeta med och sådant.

Ladydragon
0

är lite osäker på om jag blev utförsäkrad eller inte men jag har väl kommit lite i kläm i alla fall

har haft aktivitetsersättning i några år sjukersättning för dom som är under 30 år 
men nu fyller jag 30 och få sjukersättning det va då inte det lättaste trots intyg och så vidare

det jag hoppas på nu är att få 18 månaders sjukersättning och sen ska jag gå en kurs som förhoppningsvis ska leda till att man får arbete typ hur man söker jobb  och så vidare o sen praktik på det

kravet för att ens få sjukersättning va att gå med på kursen annars så skulle jag bli nollad och leva på socialbidrag resten av mitt liv Obestämd

kursledarna va dock inte särskilt nöjda med att försäkringskassan använder deras kurs som hot att går man inte med så får man inte ersättning för det är inte alls tanken med kursen utan det är nåt frivilligt och egentligen främst för dom som mår bättre och verkligen vill och orkar göra nåt

där är jag inte riktigt min läkare och jag är tveksam till om jag klarar kursen men jag är väl tvungen typ

dock så har jag inte fått beskedet än om jag får sjukersättning och får jag inte det så blir det ALI och socialbidrag Rynkar på näsan en tid i alla fall o sen vete tusan vad som sker

ja ja det löser sig väl det känns rätt oki med kursen bara det ordnar sig med ekonomin

TjockaBerta
0

Hoppas du är frisk nog att orka med kursen och att du tycker att du får ut något av den. Hur lång är den?

Ja som anki1 säger, frivilligt! Vad har man att välja på?

Konstigt att man ska börja på en kurs utan att veta vilken ersättning man får eller om man får ersättning över huvud taget. Det borde starta samtidigt. Alldeles för långa handläggningstider på FK.

>>>Malum domesticum<<<

Ladydragon
0

kursen är på 1 år

jo får väl se kursledarna verkar bra i alla fall och förstår min situation och att jag gör mitt bästa och så får man se om det räcker

i mitt fall så drog allt ut på tiden för min handläggare på försäkringskassan blev sjuk då vi skulle ha möte om framtida ersättning och sen tog det 2 månader innan hon hade tid o träffa mig suck alltså Rynkar på näsan

och jo jag är så less på försäkringskassan att man måste spela med i deras spel och gör som dom säger annars så får man ingen ersättning

SGI det har jag nog ingen jag har aldrig arbetat

flocken
0

Är utförsäkrad sen mer än 1,5 år. Jobbar 50 % sen får jag stämpla tjänsteledig. Men blir snart av med den andra halvan. Så kommer sen bara vara 50% anställd.

har överklagat till domstolen men är iaf nekad ersättning. Jag har bara  Fibro, Bechterews, RLL, IBS & Artrit. Går även under rörelsehindrad. Men enl f-kassan är jag frisk & kan jobba 50%.

Nu orkar jag inte bråka mer. Vi har lärt oss leva på dessa pengar. Vi har ca 20,000kr rent varje månad. Man lär sig..

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

TjockaBerta
0

Du har verkligen flera allvarliga diagnoser. Ett under att du orkar arbeta.

Men om FK anser att du kan arbeta 50% borde de ge dig sjukersättning för de återstående 50% eller missuppfattade jag din situation?

Varför får du inte ersättning för den del som de anser att du inte kan arbeta?

Du har kämpat bra som överklagat. Tråkigt att man tvingas ge upp sina rättigheter.

>>>Malum domesticum<<<

MsJess
0

Jag blev utförsäkrad i oktober, i väntan på en operation. Gick på ALI i 90 dagar enbart för att direkt efter nu i januari kunna opereras och bli sjukskriven igen. väntar på besked om FK tänker godkänna kirurgens ntyg eller inte..

Under ALI träffade jag handläggaren på AF 3 gånger, en arbetsterapeut 3 gånger och jag arbetstränade 25%.  De dagarna jag hade för ont för att gå till jobbet så stannade jag hemma, utan plikt att anmäla det. Enda gången jag skulle höra av mig med en sjukanmälan var om jag var sjuk för något annat än det jag varit sjukskriven för.. Så jag hade ingen press på mig att jag var tvungen att gå dit och riskera att blir sämre.

Jag hoppas och önskar att alla andra sjuka utförsäkrade får en lika förstående och hjälpsam handläggare på sin ALI så att det skall gå så smärtfritt och bra som möjligt!
Kram på er alla och lycka till!

flocken
0

#12 oj, det blev fel där. F-kassan menar att jag kan jobba 100%.Är nere i en grym svacka nu..Då samarbetar inte kroppen & skallen..

Vi tog ändå hjälpa av en högt uppsatt kvinna i Stockholm med hjälp av överklagan. Var nere på AF. Men de skrev mig som rörelsehindrad. Så oavsett om jag i livet blir av helt med min anställning jag har nu kommer jag aldrig få ett riktigt jobb igen. Trivs på mitt jobb även att det kasnke är fel för mig.

Sover i några timmar när jag kommer hem innan sonen ska hämtas på dagis & alla djuren ska ha sitt. Utan djuren hade jag varit liggande. Hunden som är min assistent är guld värd. Sen 3 marsvin & 2 kaniner.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

TjockaBerta
0

Det låter riktigt illa. Man vet inte om det är en fördel eller nackdel att stå som rörelsehindrad. Egentligen borde du få mera hjälp då. Rätt till anpassat arbete osv. Men det måste vara bäst att kunna arbeta där man trivs. Hoppas du kan vara kvar.

Har FK gjort någon utredning av din arbetsförmåga eller är det handläggaren som bestämmer att du kan arbeta 100%? Man har faktiskt rätt till en professionell utredning som visar vad man kan utföra och vad man inte kan utföra.

Pussa din assistent och de små medhjälparna du har från mig. (Djuren alltså )Glad

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
0

# 13

Det är första gången jag hör att ALI har fungerat bra. Det var roligt för dig. Vad fick du arbeta med?

Anser man då från FKs sida att du är arbetsförmögen och ska arbeta 100% eller vilken slutsats drar de av din ALI-period?

Att du blir sjukskriven igen beror det på nya omständigheter?

>>>Malum domesticum<<<

MsJess
0

#16 Jag arbetstränade på ett dagis. Gjorde lite allt möjligt där, vad som passade min kropp för dagen. Läste en bok, tröstade, fixade med papper eller vissa dagar bara fikade Skrattande

Jag har i dagsläget ingen aning om vad FK eller AF drar för slutsatser. Ska på ett möte i slutet av feb då de ska berätta det för mig..

Just nu är jag sjukskriven för att jag opererat axeln en andra gång. Det skulle ha gjorts redan i höstas men då mina sjukdagar tog slut var vi tvugna att sljuta upp operationen iom att jag inte kunde bli sjukskriven efteråt annars!! BARA I SVERIGE!!! Så min ALI gick verkligen bara ut på att få dagarna att gå så jag kunde opereras.
Vet inte vad som kommer hända framöver, jag har ju faktiskt inte fått denna sjukskrivningen godkänd ännu!

Återkommer när jag vet mera..

TjockaBerta
0

Märkligt som sagt med din axel. Behöver man opereras så behöver man. Man måste ha tänkt fel med utförsäkringarna. Man kan ju också råka ut för en olycka eller liknande under ALI-perioden och då får man heller ingen ersättning. Sånt kan man ju inte rå för.

Hoppas verkligen att den nya sjukskrivningen godkänns. Den är väl på en begränsad tid tills axeln läkt. Lycka till med rehabiliteringen.

Jag ser fram mot att höra vad AF och FK kommer fram till efter en lyckad ALI på 25%. Finns det något mål om hur mycket du kommera tt kunna arbeta på sikt?

Önskar att det går bra för dig.

>>>Malum domesticum<<<

Minett
0

Jag blev utförsäkrad sista februari 2010. Återgick då till att jobba heltid och KÄMPADE mig igenom de 91 dagar som krävdes för att ha rätt till ny prövning ang sjukskrivning. Hade inte jobbat heltid sedan 2003 så det var ju i o f s bra att göra ett nytt försök, men jag blev ju mycket sämre på kuppen och har inte hämtat mig från det ännu… D v s är sämre än innan heltidsarbetet. (De flesta dagar var jag nästan svimfärdig av trötthet när jag gick från jobbet…)

Fick i alla fall ny sjukskrivning 1/6-31/8  2010 men när min läkare sedan ville förlänga sjukskrivningen året ut så blev det problem. Fick plötsligt besked om att jag bara skulle få ersättning fram till 8/12… Har överklagat detta, men ännu inte hört något… Har nu fått beviljat tjänstledigt utan lön på 25 % en period av min arbetsgivare (trots att vårt kollektivavtal egentligen inte alls tillåter det) eftersom jag blir så mycket sämre om jag försöker jobba heltid.

Mitt stora problem är att värken stör min sömn så mycket…. I min överklagan förklarade jag att jag inte sovit många hela nätter sedan 8/11 (då jag tvingades sluta med Lyrica, som hjälpt mot smärtan men tyvärr gav mig synrubbningar). Men jag hyser inte så stort hopp om att de ska ändra sig…vågar väl helt enkelt hoppas…

Fick dock nyligen höra av en läkare (inte min ordinarie) att eftersom jag inte är utförsäkrad utan att sjukskrivningen är indragen så borde man testa att göra ett nytt försök till sjukskrivning enbart utifrån sömnproblemen, inte blanda in fibromyalgin trots att den ju är grundorsaken till mina sömnproblem. I o m att insomni, som det tydligen kallas, är en annan sjukskrivningsgrund än den som FK prövat och "avskrivit" så ska jag tydligen ha rätt till en ny prövning även om inte några 91 dagar gått. Ska diskutera detta med min läkare!

TjockaBerta
0

# 19

Man blir fundersam när man hör sånt här. Det är konstigheter de håller på med.

Du arbetade deltid fram tills du blev utförsäkrad och gick sen upp på heltid. I och med att du ännu inte fått besked från FK har du begärt tjänstledigt utan lön. Kan det ställa till problem inför nästa sjukskrivningsperiod? Att du nu inte arbetar heltid?

Hur ska man veta att man kan ansöka om ny sjukskrivning för en ANNAN krämpa. Vem upplyser om detta?

Tur att vi får tips på detta forum av de som delar med sig. Tack för informationen.

Hoppas du får svar snart från FK så du kan planera din framtid lite.

>>>Malum domesticum<<<