Domningar av Lyrica?
Är det någon som äter Lyrica och har fått domningar i händerna som biverkning?
Jag har haft problem med domningar ganska mycket på nätterna i höger hand, men sen jag började med Lyrica så domnar händerna supermycket, hela tiden! Och bägge händerna domnar nu lika mycket!
Alltså dygnet runt och jag har så ont i händerna och i armarna av det! Och jag börjar t.o.m få ont i benen också.
Hela kroppen känns ännu värre med smärta, pga domningarna än vad fibrosmärtan var innan jag började med Lyrica.
Jag slutade med oxycontin, som jag åt kontinuerligt förut och tar bara vid behov, men nu har jag så ont, så jag får ta oftare och oftare
Jag tror jag blir galen på alla problem men olika mediciner!
Carpe Diem….Fånga dagen
Jag testade Lyrica och blev yr, ofokuserad och det kändes som att jag gick nån bit ovanför marken.. allt gick i lite ultrarapid på något vis . Ja, att jag snabbt slutade med Lyrica är väl uppenbart?! *s*
Nu är det "bara" tradolan och panodil forte som jag äter 2-4 ggr/dag och de ger iaf inte biverkningar på så vis . men visst blir man trött att testa o prova och vara som en försöks-kanin med olika piller … Många sorter av piller har jag ätit genom åren!
hej jag förstår precis vad du menar med domningar och stickningar.jag har själv tagit lyrica i 4års tid och i början mådde jag ganska bra men med tiden fick jag sämre minne men mot min värk så hjälpte den lite.värken blev inte lika intensiv.åt en antidepressiv tablett till som hette fluoxetin i lika många år som lyrican.

#2 Äter du Lyrican nu? Jag äter cipralex brevid Lyrican. Men nu skippa jag kvällstabletten. Jag ska se om domningarna blir bättre om jag inte äter Lyrican, för jag orkar inte ha så här! Verkligen inte!
Jag kan knappt använda händerna, så ont i dom efter att dom domnar hela tiden! Jag tycker också att jag har svårt att hitta ord, värre än vanligt.
Jag vet ju att mycket hör till fibromyalgin, men jag märker en värre förändring sen jag började med Lyrica.
#1 Ja, tänk så mycket medicin man provat under alla dessa år! Både antidepressivt och nu är man inne i smärtpillers-djungeln och prövar sig fram
Inte undra på att man känner oro inför framtiden..kommer det någonsin bli bättre eller åtminstone levbart?
Tack för era svar
Carpe Diem….Fånga dagen
jag tar lyricka och gjort snart 1 år. Jag har inte märkt av några domningar jag hade lite domnigar i händer och fingrar innan jag började med lyrickan, men jag tycker inte det har blivit värre. jag tycker den hjälper bra mot smärtan. jag var ochså lite yr i huvudet i början men det blev bättre när jag minskade ner från 400 per dag till 250mg per dag.

Domningar i armarna och händerna säger min DR. att detta kommer från nacken. Prova en anatomisk kudde eller högre/lägre kudde. Mitt blev bättre på natten av kuddbyte. Men självklart hjälper detta inte om det kommer av Lyricas biverkningar.

Jag har provat alla möjliga kuddar och sätt att sova på nätterna. Jag har en anatomisk kudde och har haft i flera år, men det hjälper inte.
Jag märkte inatt, när händerna domna stup i kvarten, att om jag höll armarna raka och masserade på armbågarna och runt där, då kom blodet tillbaka.
Förut när höger hand domnat, då brukade jag massera på axeln och det hjälpte, men det hjälper inte ett dugg nu!
Det är ju så man får panik. Jättejobbigt! Men jag trappar ner med Lyrican, så får jag se om det blir bättre!
Synd, för jag tycker att den hjälper bra mot ångesten!
Carpe Diem….Fånga dagen

#6 Ja, det är det enda man kan göra, prova o prova suck… Vet hur hopplöst det kan kännas. Jag är inte helt domningsfri jag heller och nån kudde kan ju inte hjälpa mig när jag sitter eller står upp och armar och händer domnar (delvis) i alla fall. Så nåt är väl i kläm i nacken. Har varit hos kiropraktor och massör. Kiropraktorn har jag förtroende för men just nackmanipulationer har jag mycket stor respekt för och vill inte ha fler. Nu har jag en ryggbänk som jag sträcker ut mig i och sedan "hänger jag mig" genom att ta tag i ett trappsteg och låta ryggen sträckas ut. Ja, så man håller på, ett helt företag och vara sjuk i Fibro….
Har man domningar i armarna så kan det bero på diskbråck i nackkotpelaren och det ser man på en magnetröntgen.
Det är ju synd att sluta med en medicin som fungerar bra ifall felet skulle vara något annat.
/Maria

#8 Jag har även varit på magnetröntgen för ett par år sedan och där såg dom inget annat än "vanliga" förslitningar. Jag har också varit och gjort en test på trångheten i karpaltunelln (stavningen
) och det visade att det var trångt i bägge, men värre i höger handled.
Men min läkare på smärtkliniken säger att när man har fibro, då blir oftast operationen värre vid en karpaltunneloperation. Med smärtan alltså. Men jag har varit osäker hela tiden, jag tror inte att det bara sitter i handlederna. Jag tror att mycket sitter i axlar och nacke också. Så, om jag nu gör en operation, så kanske det inte blir så mycket bättre
och det är ju lite jobbigt då förstås!
Inatt trodde jag att jag skulle bli galen på domningarna, och mina händer nu på morgonen ska vi inte tala om
Jag ska ta itu med läkaren och få henne att förstå allvaret i det här. Det är så lätt att dom inte riktigt "hör" en när man berättar om problemen.
#7 Jag är också väldigt rädd när dom ska hålla på med nacken! Jag brukar tala om att jag inte vill att dom ska bryta där.
Jag har såna häringa "tics" eller tvångshandling, vad man nu ska kalla det
att jag knycker på nacken, spänner musklerna och håller på och vrider och knycker och det har jag haft i säkert 20-25 år! Så det är väl inte undra på att man är slut i nacken, men jag kan inte låta bli!
Helt otroligt, att man kan ha sådana saker för sig! Blir så trött på mig själv! Det är väl något ångestrelaterat.
Någon annan som har sådana saker för sig?
Kanske det enda som hjälper, tänker jag ofta, är lobotomi
Banne mig! Suck!
Carpe Diem….Fånga dagen
#9 Jag har op båda händerna för karpaltunnelsyndromet, och har inga besvär nu. Men jag hade iofs inte myalgi för 10 år sedan..
Jag tycker det låter konstigt att de inte op för fibrons skull. När nerverna sitter i kläm i handleden, så har man ju svårt att använda handen, när det är som värst, så får man "stötar", och inte kan ta i något.
Jag kunde inte köra bil (växla) och att hålla i kundvagnen gick inte, och att låsa en dörr.. nä. Då var det absolut dags för op, och jag hoppas att du slipper ha besvär så länge så att det blir samma för dig!

#10 Ja, precis så är det!
När jag ska t.ex röra i kastruller eller skära bröd eller smöra mackan, det är eländigt!
Alla små rörelser som att knipa tag i något med fingrarna, som att skruva upp en kork på en flaska, det ger stötar och så blir det direkt pirr i handen. Och tummen den är först att börja pirra!
Jag får ta tag i det igen! Jag skulle ju operera för några år sedan, men jag hade ett litet sår på handleden då, så det gick inte. Läkaren på operation sa åt mig att prova med skenor, att sova med dom. Det har ju gått bra en tid, men nu när domningarna tar över hela ens liv och speciellt på nätterna, ja, då är det väl dags!
Carpe Diem….Fånga dagen
Är det så illa nu, så är det bara kniven som gäller.. man slipper besvären direkt sen, och det är inte något stort ingrepp!
Hoppas du får hjälp nu, för det blir inte bättre..