Kan kosten på verka värk?
Hej!
Läste en artikel om att förändrad kost kan minska värk!
http://www.sund.nu/docs/printArtikel.asp?art=1174&tem=2&und=0
Är det någon som har prövat att ändra på kosten och märkt någon förändring?
Jag prövade att äta glutenfri kost i tre veckor, för att en väninna hade blivit av med sin värk genom glutenfri kost, men det hjälpte inte mig! Kanske skulle jag fortsatt ett tag till?
Men jag tror inte att hon hade fibromyalgi!
Det finns ju inte någon vetenskaplig undersökning om detta, mig veteligen, men att ändra kost hade varit ett enkelt alternativ!
Skriv gärna och dela med er av era erfarenheter!
Det är så tråkigt och så deppigt..när man bara får höra att det finns ingen hjälp för fibromyalgi! Jag vill inte acceptera det helt enkelt!
Hälsningar från mig..med mycket värk idag!!!
Ja, det finns en del som ändrar kosten och blir bättre eller helt bra. Jag har även postat några artiklar om socker och verk, blant annat, och har själv lagt om kosten till lchf.
min mage har fixat till sig så länge jag är strikt mot kosten men jag har fuskat för mycket för att kunne förvänta någon ändring i fibroverken. Om skal det bli en ändring så måste jag ta mig i nackskinnet först och vara strikt, och sen får man se om det händer nåt för mig med
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hej!
Nu har jag läst några inlägg angående kosten. Vad bra! Lchf pmåinner mycket om Gi, eller? Som jag prövat tidigare. Jag skall pröva detta och hoppas att det kan ge lite lindring.
Tack för att ni finns!
#2 ja det är litegrann i samma veva, föruten att GI så räknar man glycemiska (stavning?) Indexet medans i LCHF räknar man kolhydrater. Vilket innebär att på GI kan man tillåta sig lite frukt, något hårtbröd o sådan mot LCHF :)
Om du vill prova finns det forum för det här inne på sajten, jag önsker dig i så fall lycka till!

Jo det finns faktiskt vetenskapliga studier som har funnit att en glutenfri vegankost hjälpte personer med reumatoid artrit. I en studie på Karolinska sjukhuset och Huddinge sjukhus erhöll 40 % av reumatikerna symtomlindring då de åt glutenfri vegankost under ett år.
Några norska forskare doktorerade på en avhandling om effekten av vegetarisk kost på sjukdomsbilden vid RA. Deras slutsats var att en individuellt anpassad vegetarisk kost gav påtaglig och varaktig lindring av symtom som morgonstelhet, svullnad och smärta.
Ett tredje exempel är från en undersökning där reumatiker under tolv veckor fick äta sk. medelhavsmat vilket innebär mycket grönsaker, rotfrukter, baljväxter, spannmål, olivolja och fisk. I den undersökningen fick försöksgruppen men inte kontrollgruppen påtagligt förbättrad rörlighet, mindre värk och förbättrad livskvalitet.
I Föllingeprojektet fick patienter först fasta och sedan äta vegankost. Resultatet blev att 12 månader efter avslutad behandling uplevde 94 % av deltagarna att de blivit bättre eller botade. Patienterna hade diagnoserna högt blodtryck, astma, kronisk prostatit och kronisk urinvägsinfektion. De flesta led av flera parallella sjukdomar (3-16 sjukdomar) Den genomsnittliga sjukdomstiden var 11 år.
Jag är helt övertygad om att kosten har betydelse för hur vi mår.
Du kan få mer information i dessa böcker:
"Ät dig frisk med grön mat" av Kåre Engström och Ola Johansson. Kåre är leg. dietist.
"Magproblem. må bra och ät gott" av PerOve Lind som även skrivit "Maten som botar". PerOve är läkare.
"Friskare leder. Handbok för reumatiker och ledsjuka" Bircher-Benner2 Utgiven av HÄLSA-förlag.
"Bästa kosten för mage och tarm" av Maija Ruisniemi som är sjuksköterska
"Mat som det är någon mening med" Goda råd och recept från Alftaköket. Denna finns att köpa på apoteket.
Tack så jätte mycket för all info om detta!
Det finns mycket att ta del av och mycket att pröva..Lätt att bli yr..jo det är jag van vid! 
Man seriöst..jag är glad att jag hittade hit!

Tror absolut på att kosten påverkar sjukdomar. Själv har jag dragit ner på kolhydrater, försöker rensa Candida-svamp ur kroppen, håller reda på syra-bas balansen. Allt handlar om att försöka rensa kroppen på gifter. Värt ett försök.