Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 5506 ggr
Esteri
1

Lönebidrag

Jag undrar om någon vet hur man gör för att få en anställning med lönebidrag???

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

[Maine]
0

Det är väl arbetsförmedlingen som har hand om sådant?

cajzzza
0

Tror det finns två "vägar".

Ena är genom att Försäkringskassan, ber arbetsförmedlingen om hjälp att utreda arbetsförmågan. Arbetsförmedlingen hänvisar då till AF Rehab, som undersöker situationen. Därefter "skickas" man vidare till något ställe där man får testa sin arbetsförmåga på olika sett. Där görs då en skriftlig sammanställning av din förmåga som sedan skickas tillbaka till AF Rehab. Sen är det AF Rehab som på nått sätt fixar att man får lönebidrag. Men detta får du endast sen när du sen har fått ett jobb och då utbetalas lönebidraget endast under max 2 år…

Den andra vägen är lite mer ansträngande.
Detta är vägen man går om man inte har kontakt med Försäkringskassan, utan "endast" är arbetslös.
Då får man tjata (många gånger) på sin hanläggare på AF, så att denne kontaktar AF Rehab. När sen dom accepterat dig (trots att du, enliget dem, går fel väg) så är det sammaprocedur: AF Rehab utreder situationen, sen vidare där man testar arbetförmågan, skriftlig sammanställning, tillbaka till AF Rehab och sen lönbidrag och sen arbete.

Jag tror att det är svårt att få lönebidrag om man redan arbetar, utan man ska hellst ha en kontakt på F-kassan som fixar detta.

Själva anställnigen får man fixa själv, det är inte så att man får en anställning med lönebidrag. Utan man har ett "papper" på att man får lönebidrag, om man själv fixar en anställning.

Vissa arbetsgivare tycker det är bra med dem som har lönebidrag. För skulle det vara två som sökte samma deltidstjänst, så blir det billigare för arbetsgivaren att anställa den med lönebidrag…

Hoppas du fick lite hjälp!? Glad

Esteri
0

Tack Cajzzza! Då torde det finnas möjlighet för mig att få lönebidrag enligt den andra varianten. Jag är arbetslös, men pluggar på distans knappt 50% och vill jobba inom kyrkans diakonala verksamhet.

Malin Holmberg

informatör Sveriges Fibromyalgiförbund

www.fibromyalgi.se

cajzzza
0

Chans finns det alltid!

Däremot kan detta ta lång tid. Det har det gjort för mig. Jag gjck inte den "rätta" vägen. Utan började redan i sommras tjata på min handläggare på AF… Om ca 10 dagar kommer jag få besked om när jag får börja testa min arbetsförmåga… Så jag väntar med andra ord fortfarande….

Lycka till Esteri!

TjockaBerta
0

Men om utredningen visar att man inte har någon arbetsförmåga då?

>>>Malum domesticum<<<

cajzzza
0

Här vet jag inte.

Men jag kan väl tänka mig att en utredning kan visa det. Men å andra sidan så är jag inte så säker på att man kommer "så långt" som till utredning.

Oftast har väl redan F-kassan gjort någon form av bedömning, att man är arbetsför, och att de då vill veta hur pass…

Fast här är jag ute på djupt vatten, jag bara anar och tänker högt….

En arbetsförmågebedömning är till att besömma hur mycket man kan arbeta, för att sen ev få lönebidrag. Tror inte bedömningen görs för att se om man har arbetsförmåga.

[Maine]
0

#6  Jag trodde att en arbetsförmågebedöming gjordes för att se om man har någon arbetsförmåga alls, men då har jag fel?

Läste lite om arbetsförmågebedömning här..

http://www.sophiahemmetrehabcenter.se/varatjanster/arbetslivsinriktadeinsatser/arbetsformagebedomning.4.cd1771b11927f1f0c6800033052.html

cajzzza
0

Den arbetsförmågebedömning som jag håller på att få göra, den ska fastställa hur mycket jag kan arbeta, samt ifall det finns hjälpmdel som kan öka min arbetsförmåga.

Men sen kanske en arbetsförmågebedömning kan avgöra om man inte  har någon arbetsförmåga, men det vet jag inte så mkt om (då det inte vart aktuellt för mig)

Dock, läser jag på länken så tolkar jag det dom skriver att bedmningen hjälper till att hitta styrkor samt vilken förmåga man har. Men det är bara min tolkning av texten, och ur mitt perspektiv.