Är jag felinformerad eller?
Det är tur att man inte kan göra folk fysiskt illa över telefonen! 
Jag pratade precis med en läkare om att få min sjukskrivning förlängd. Jag fick min fibromyalgidiagnos i höstas efter att ha varit "sjuk" hela livet i princip. (Åtminstone sen jag var 8, jag är nu 25.) Har gått på smärt-rehab på Danderyd och är nu förflyttad till Akademiska i Uppsala på grund av att jag har flyttat. Eftersom min utredning inte är klar så behöver jag fortsättningsvis vara sjukskriven, eftersom jag inte har fått något besked om min arbetsförmåga ännu.
Jag förklarade ovanstående för läkaren - en människa jag träffat förut och som då ansåg att jag kunde visst jobba, för jag har ju husdjur och kan man ta hand om dem så är man inte sjuk - varpå hon sa att hon kunde inte lova att sjukskriva mig den här gången heller. Varför, undrade jag. Jo, hon ville göra en egen bedömning av mig först. Vi pratar då om en allmänläkare på en husläkarmottagning, och jag var inte sen att påpeka att min diagnos är ställd av en forskare på fibro. "Borde inte det räcka?" frågade jag. Nej, där hade jag fel, för enligt allmänläkaren så innebär sjukdomen att jag har lite ont nu, men att jag kommer tillfriskna och återgå till arbetet snart. "Det är ju så sjukdomen fortlöper" sa hon. Så hon ville undersöka mig själv innan hon skrev något papper till FK. (Och jag har ju fortfarande husdjur, så jag skulle antagligen få ta hela den diskussionen igen…)
Jag bara undrar nu, innan jag exploderar av frustration, om jag är felinformerad? Min läkare på Danderyd har sagt att 95 % av alla som får fibro blir aldrig helt friska, och eftersom jag har haft ont sedan jag var barn så är inte prognosen särskilt munter för min del. Visst, man kan ha mer eller mindre ont när man har fibro, men det läkaren jag precis pratade med antydde var att en diagnos är inte vatten värd för jag kan ju ha tillfrisknat sedan i höstas. Och det är andra gången hon säger så, trots att hon har (i vintras) träffat mig och "undersökt" mig. (Det vill säga, hon har böjt mina knän och höfter och lyssnat på min puls och andning.) Har hon rätt i att man har lite ont i början och att man sedan tillfrisknar och kan börja jobba heltid igen? Att vissa med fibro kan jobba en viss procent vet jag, det har jag ju själv gjort, men läkaren menade att man kan återgå till arbetet på fulltid - något som jag aldrig har klarat av, på grund av smärtan, i hela mitt liv. Det går i ett par månader och sen tar det stopp.
Det här blev rörigt, men jag är så trött på att bli hunsad och behandlad som en lögnare av läkare… Det är ju inte första gången, och antagligen inte den sista.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Altså, diagnosen Fibromyalgi är kronisk! Där är du inte alls felinformerat vad JAG vet iaf!
MEN!
Det FINNS saker man kan gjöra som gjör att symptomerna minskar så man kan återgå helt eller delvis till arbetet, men inte skulle ajg tro en almennpraktiserande läkare borde kunne överstyra en expert sitt uttalande sådär utan vidare…?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Ungefär prexis exakt så tänkte jag också!
Och det var också därför jag frågade henne exakt vad i diagnosen hon inte höll med om. "Ingenting, men jag måste ju göra en egen bedömning innan jag skriver någonting i mina papper." Vaddå egen bedömning? Ska hon skicka mig till psykologer, sjukgymnaster och arbetsterapeuter hon också eller? Räcker det inte med att Danderyds smärt-team har gjort det? Jag blir bara så… *gggnnnnmmgghh!* Så blir jag…
www.stuteriprecious.se

Fy vad jobbigt.. Fibromyalgi är ju tyvärr för livet.. Det går inte över….. Och för att du har husdjur.. Kära nån, har du INGEN rätt till nåt LIV eller vad menar din läkare?? Nej, urs vad det är jobbigt med såna läkare…. Stackars dig, Ahnna…. Hoppas det ordnar upp sig!! *kram*
Just det där med "för livet" kan kanske inte va sanning ländre dock, om denne Hannu Timonen faktisk är äkta saker värkar det som han kan bota Fibromyalgi! Men jag har ombedt min pappa som är journalist om han kan gräva fram om där finns skit och söksmål mot denna mannen nu!
Men oavsett är det väl inte upp till en almennpraktiserande läkare att ställa fråger vid diagnosen från en expert?
Jag tycker du skall ringa den läkaren som du fick din diagnos från och fråga vad h*n tycker om hela saken
Ahnna: *kramar om* ååå va arg man blir när man hör sånt.
Men jag undrar.. Kan inte ditt fibroteam i uppsala (eller var det danderyd) ge dig sjukskrivningen?? Du hade fått en delvis utredning som skulle göras färdig på nya stället eller fattade jag det fel? Kan inte dom isf sjukskriva dig??
Det är ju tack vara husdjuren man orkar någesånär.. Iaf funkar jag så. Tror jag skulle vara bra mycket sämre om jag inte hade dom.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Vilken tur att ni håller med mig om att läkaren verkar rent ut sagt knäpp. Och tack för alla snälla ord!
Teamet i Danderyd har sagt nej till att göra sjukskrivningar, tydligen är det jobbigt för dem och struligt med blanketter m.m. Och jag har inte fått komma till Uppsala ännu, eftersom det är en 2 månader lång väntetid. Men jag ringde min moster som har liknande problem med läkare, och hon sa att hon skulle ringa Danderyd i mitt ställe (mest för att jag inte vill besvära dem) och fråga om de inte kan sträcka sig till att fixa det här åt mig en enda gång… Jag känner mig så "lat", men min moster har helt tagit initiativet själv och vill hon försöka få dem att sjukskriva mig så får hon gärna prova!
Husdjur ja, hade jag inte dem skulle jag inte vilja leva. Jag menar, jag orkar inte jobba som det är nu, jag orkar inte med "uteliv och shopping" som "alla andra" i min ålder sysslar med, och jag har inget direkt socialt umgängesliv på det sättet att jag träffar folk varje dag. Snarare någon gång i veckan. (OBS! Det är ett aktivt val från min sida och det är inte det minsta synd om mig för det!
) Så utan djuren skulle jag inte ha någonting, jag skulle stirra in i en vägg dagarna i ända!
Nä, jag vill leva med djur och då får folk säga vad sjutton de vill om min fibro. Visst, man får jämt kommentarer som "Men du hade ju ont sa du ju, då kan du ju inte ha hästar/hundar/katter!" Och det är jättekrångligt för mig att besvara såna ord utan att bli arg. Jag avskyr nämligen att behöva försvara mina livsval för folk som avslöjar att de har dömt mig på förhand redan när de öppnar munnen… 
www.stuteriprecious.se
Hoppas det löser sig nu då!

Vissa människor ska alltid komma med såå dumma kommentarer.. Dom vet ju inte hur vi mår! Ändå ska dom lägga sig i!!! Grrr! Sånt gör mig så arg! Och utan djur.. hur skulle man då orka leva??
Berätta gärna hur det går när din Moster talat med dom på Danderyd..
Bara så du vet, orkar du inte prata med myndigheter och sånt så har man rätt att utse ett ombud som för ens talan även om man är med. Då är det bra om ombudet markerar att den gör detta för att personen som är sjuk inte klarar det. Det skadar inte att överdriva en smula eftersom systemet är byggt så att det förutsätts att man överdriver.. Oavsätt om man gör det eller inte.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Under tiden då ditt ärende utreds, har du rätt att vara sjukskriven, har gått igenom samma visa, en läkre som behövde fundera lite på saken. Så fick hon besked att jag hade rätt att vara sjukskriven så länge mitt ärende uträddes av FK. Så stå på dig.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
ja det finns grejjer som KAN hjälpa, men är inte alls säkert att det funkar just för dig, fibro e ju otroligt "personligt" också, mkt som skiljer oss åt och mkt som håller ihop oss, jag gjorde utredning på spenshults reumatiker sjukhus, kriterierna där var: kan du inte ta hand om dig själv ditt hus din familj och ditt liv till 100% så KAN du INTE jobba, man ska alltid se till sig själv och sitt eget liv först
och att du har husdjur vad f-n har det med saken att göra, och är du utredd av forskare, vad har läkaren då att sätta emot,
att du har husdjur ochmår bra av det det ska inte spela nån roll, precis som vanligt med denna cp sjukdom, så e ju det bästa om du orkar låtsas att du inte hör, jag vet att det gör ont och att människor, tom nära och kära kan såra en mer än vad dem har en aning om, hoppas det löser sig
kram

Men vad 17 har husdjuret med sjukdommen att göra?? Min läkare tycker att det är jätte bra att jag har hund, så att jag kommer ut på promenad! Människor som utalar sig på detta viset har nog inte känt smärta, de har nog aldrig slagit i tån ens… jag blir bara så arg när jag läser sådant… Det tog mig 4 år av blod, svett och tårar innan jag fick min diagnos. Jag har också varit på rehab fast i Särna, det var jätte skönt att träffa andra med smärtor, som förstår vad man pratade om och all jätte bra personal som var fantastisk, men när man väl kommer hem igen då är det bara att börja att kämpa och försöka att få andra att fatta att Jag har ont och behöver hjälp! Har någon hört frasen -Du som är så ung, det kan inte vara något fel på dig.
Ahnna, du kan höra med personalen på Danderyd ifall de kan kontakta din läkare, så du slipper flera undersökningar?!?
Håll ut!
MVH Isnornin
Så här är det.
Vissa blir faktiskt friska från sin fibromyalgi speciellt om dom får orsaken till den behandlad. Vanligtvis är det dom som haft den kort tid som tillfrisknar. Har man haft den en längre tid är prognosen sämre.
Jag har en teori om det.
Teorin är att det beror mycket på vad som är orsaken till fibromyalgin från första början. Det är stort sätt alltid något som triggar igång fibromyalgin och kan det behandlas så finns också möjligheten för att fibromyalgi kan gå tillbaka speciellt om man inte haft den för länge.
Nu spelar det ingen roll för det finns inget som stödjer att någon som har haft den så länge som du haft den skulle bli frisk inom något år. Då hade du med största sannolikhet blivit frisk nu.
Sedan är det så att skulle du bli det måste du långsamt komma tillbaka för även om du blir av med fibromyalgin blir du inte av med "känsligheten" för att bli drabbad igen vid triggers.
Just nu har du ingen arbetsförmåga. Tror läkaren det skall läkaren tala om för fk att denne tycker du skall arbetsträna. Funkar detta så fine men funkar det inte = du har ingen arbetsförmåga.
När det gäller djur och arbete är det två skilda saker.
Varför det kan man fråga sig.
Jo djurens skötsel kan man dela upp mellan flera små pauser. Det får lov att ta lång tid att fixa och dona och det får lov att bli långa pauser och man får lov att vara för dålig och få hjälp vissa dagar.
Du kan be läkaren nämna en arbetsgivare som skulle anställa någon som behöver många pauser, som tycker att det är ok att vederbörande inte dyker upp titt som tätt för man är för sjuk och som dessutom är ett vanligt förekommande arbete på arbetsmarknaden.
Säg att du vill ha uppslag på vad för slags jobb du skulle kunna få.
Läkaren kommer med största sannolikhet inte kunna namnge någon sådan arbetsgivare som inte förväntar sig produktion av sin anställde och som accepterar många sjukdagar/år. Arbetet får inte innehålla stressmoment då fibromyalgi sänker stresströskeln så all slags stress slår ut över lederna på 4 röda sekunder. Detta borde läkaren veta om när denne nu anser sig vara så kunnig.
Det stora problemet ligger i Praktisk medicin som har felinformation om hur man skall hantera fibromyalgi. Jag har planer på att ändra den men har inte fått tummen ur ännu.
Det skall skrivas in att det är vanligare med minst 50% sjuksrivning och heltid är ingen raritet. Dom som är heltidssjukskrivna har inte bara problem med värken utan med minne, koncentration, hjärndimma, ibland tinnitus, trötthet osv. Smärta är oftast inte huvudorsaken till en heltidssjukskrivning utan andra symtom som kommer ju sämre man blir.