Misstänker fibro
Hej
Jag är ny på sajten och inom fibro-världen.
Jag har i hela mitt liv haft värk i knän. Sista 5 åren ca har det börjat vandra till höfter först, senare till vristerna och stortålederna. Sista åren har värken kommit till handlederna och nu under sensommaren/hösten till nacken och axlar. Sista veckorna har jag upplevt domningar i vänster hand (tappade ratten häromdagen när jag körde). Till detta vill jag berätta att sedan hösten 2007 har jag till och från varit sjukskriven för depression. Jag är enormt trött, svåra koncentrationssvårigheter, tappar ord, glömmer ofta vad jag ska hämta etc. Nu på morgonen tappade jag bort min tekopp :P
Jag har under hösten sökt och sökt på internet för att kunna hitta vad det är som är vajsing med mig. Tyvärr har läkaren jag haft för depressionerna inte hjälpt mig ett smack utan påstår att jag är frisk nu… Yeah Sure säger jag om det! Jag känner min kropp och det är något som är FEL!
Jag försöker jaga en ny läkare på en ny VC, och är nu inne på att skriva en egenremiss, vet inte riktigt hur det går till dock. Vet heller inte om jag ska skriva till neurologen eller till smärtkliniken.
Just nu pluggar jag på 50% på distans och jag förstår inte hur jag ska klara av ett heltiddsjobb igen ….
Hoppas kunna hitta hjälp och stöd här :)
Du är möjligen inte hypermobil (överrörlig)?
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag vill gärna slå ett slag för "mjölkavhållsamhet". Enligt komplementärmedicinen så kan vissa människor vara extra känsliga mot mjölkprotein.
Tydligen ska mjölkproteinet vara väldigt likt det protein som vi har i våra ledbrosk och kan därför orsaka inflammatoriska processer när vår kropp försöker bryta ned mjölkproteinet.
Jag har nästan ingen ledvärk alls längre, sedan jag slutade med mjölkprodukter. Kanske det skulle kunna hjälpa dig också.
#2 Det var intressant. Jag dricker rätt mkt mjölk och jag får ofta inflammation mellan två kotor i övre ryggen (vilket jag har just nu)
Jag är stel (spondolylos) i nedre ryggen och överrörlig i övre ryggen.
Jag ska testa att inte dricka så mycket mjölk. (Till kaffet måste jag nog ha)
Tack för tipset!
Ja, det är intressant! Kanske något att kika närmare på?
Själv har jag provat vegetar och totalvegan över längre tid och mådde sämre än nånsinne, har inga problem med inflamationer men det fick jag under denna tid som jag levde totalfritt för animaliska produkter av något slag alls.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Nej, någon mjölköverkänslighet finns det inte här inte.
Men idag så har jag fått bekräftelse på min misstanke. Träffade en jättebra, ung läkare. Jag sa som det var att jag misstänker Fibro och så berättade jag om andra symptom som trötthet, domningar och sådant. Så klämde han på mig och så sa han: "Ja, du har fibromyalgi". Han skrev ut Triptozol tror jag den hette och så ska jag tillbaka om 3 månader för att kolla om det har hjälpt mig något.
Var hur enkelt och smidigt som helst. Hade förberett mig på att vara som en stålborste, men det gick så smidigt så.
Så nu är det bara att lära sig leva med det här…
Oj, vad snabbt du fick din diagnos! Jätteskönt att få raka besked.. För min del har jag haft trubbel flera år, men har bara hört på senaste att jag har nog lite fibro.. ;) fast jag upofyllde visst kriterierna redan i våras. Myalgi står det bara i mina intyg..
Har provat Tryptizol, tre kvällar. Aldrig mer.. Fy vilka myrkrypningar och värmekänsla jag fick i benen! Nu går jag enbart på Citodon..
Hoppas att Tryptin hjälper dig, och "grattis" till att ha fått en diagnos!

#5 Vilken tur att du kom till en läkare som accepterar fibromyalgi som diagnos. Och att ville att du ska komma tillbaka för uppföljning. Det tycker jag det slarvas med. Jag var på en föreläsning som företagshälsovårdens läkare höll om smärta. Han sa att numera gav de inte diagnosen "fibromyalgi" utan "myalgi" som #6 skrev. Trist utveckling i så fall.
Tråkigt med läkare som inte tar en på allvar. Känner igen det där med att inte få rätt behandling mot depression.
Jag äter veganskt och är helt övertygad om att ifall jag inte gjorde det skulle jag vara i betydligt sämre skick!
#7 Det var värst.. jag ska fråga min läkare nästa gång vid kontakt, om det är fibro jag har eller inte.
Men iofs myalgi är väl samma sak? Eller?
Länkar till intressant läsning..

#9 Tack för länken. Ska läsa den senare. Myalgi betyder muskelvärk och fibromyalgi är en egen "sjukdom" som läkaren kommer fram till med hjälp av olika kriterier. Det är således inte samma sak.
Jag är faktiskt förvånad över att det gick så "smidigt" Det var liksom inget annat än fibro i hans huvud. Klockrent sa han till och med.
Tryptozol eller vad den heter hjälper mig liiiiite att sova, ska öka på måndag, men värken är kvar och fy vad torr jag är i munnen :(
Idag sov jag till 12 efter gårdagens julaftonsbestyr. Det gick bra och tack vare att vi hade varmt inne så ingen direkt smärta, mest molande värk. Så dagen gick bra.
God fortsättning!

#11 Det måste ju bara finnas läkare som är uppdaterade också. Kan bara gratulera dig till att ha haft turen att träffa en. Du slipper så mycket stress och oro genom det.
God fortsättning själv!
Mailade min läkare i ett annat ärende, och passade även på attxställa frågan om det är fibro jag har.. Ska bli intressant att läsa svaret!

#13 ja, verkligen!
Hmm.. fick svar från läkaren. Då i april, då uppfyllde jag kriterierna för fibro, men det är en glidning mellan myalgi och fibro, och det krävs fler undersökningar innan fibro diagnos kan ställas.
Så jag har väl myalgi än så länge då. 
#5 Inte för att vara näsvis, men hur vet du att du tål mjölk?