Tryptofan och FMS
Hittade något superintressant..
Sökte på Vitaviva om FMS och hittade denna text…
Tänk om vi genom vårt ätande skulle kunna äta oss friskare.. kanske tom friska.
Tryptofan finns rikligt i animaliska produkter. I kroppen omvandlas den till ett enzym som används vid framställningen av serotenin och endorfin. Det är välkännt att FMS-patienter har kronisk brist på dessa ämnen. Detta kommer sig av att en FMS-kropp inte kan tillverka endorfiner i tillräcklig grad. Vid endorfinbrist och kronisk smärta puttar hjärnan ut all serotenin den kan för att kompensera smärtan vilket leder till endorfinbrist med allt vad det innebär.
Tryptofan finns rikligt i som sagt kött, fisk, ägg, fett (animaliskt, ej i veg oljor i tillräcklig mängd). Finns även som tillskott i Proteinpulvret Vegetarian och Vegan som distribueras av Helhetshälsa.
På kolhydrater.ifokus finns en trådgrupp som heter "Vi som har/har haft fibromyalgi" Där är det folk som berättar att dom blivit friskförklarade av läkare från detta. Nu inte sagt att detta kommer fungera för alla men jag är övertygad om att om vi orkar ta ansvar för vad vi stoppar i oss.. Dvs undviker gifter och ser till att få den näring vi behöver så kan vi må bättre. Så bra som möjligt..
Detta kommer från en som med kosttillskott och kostförändringar fått livet tillbaka.. en som överlevt…
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

5-HTP åt jag för många år sedan…kanske läge att börja testa det igen?? Då tog jag det för att somna.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Ja just det, så hette det.
Själv äter jag Melatonin för att kunna sova. Min egen produktion är helt utslagen… Hoppas dock på att den ska starta igen om man kommer igång med ordentligt intag av allt vad man behöver.. typ tryptofan.
Aminosyror över huvud taget är hur viktigt som helst för hela det enzymatiska systemet.. Och enzymer styr hela kroppen, inte bara matsmältning utan även hjärta och lungor och allt annat. Har man inte tillräckligtmed enzymer till tex lungorna så får man svårt att andas och astma som följd. (har det med.. *flinar*)
//Ida
Utdrag ur artickeln ovan…
"Bland de essentiella aminosyrorna är tryptofan den som genomgående finns i de minsta mängder i gängse livsmedel. De flesta kostproteiner är därför undermåliga med hänsyn till tryptofan. Skinka, biffkött, ägg, parmesanost, mandlar, ansjovis och vilt innehåller större mängder tryptofan. Vegetarisk mat är genomgående fattig på tryptofan."
Och sen berättas om hur tryptofan omvandlas till 5-hydroxy-L-tryptofan, eller 5-HTP:
"Kroppen ombildar 5-HTP utifrån vanligt tryptofan. Man kan kalla 5-HTP för en mellanprodukt mellan tryptofan och det viktiga nervsignalämne serotonin. Det sker bl.a. med hjälp av enzymet tryptofan hydrolase. 5-HTP har betydelse för kroppens egen produktion av endorfiner, serotonin och "dygnsrytmhormonet" melatonin."
Och kommer slutklämmen om hur nyttigt 5-HTP är:
"5-HTP har också visat goda resultat i behandlingen av fibromyalgi. Fibromyalgipatienter som mottog 5-HTP fick minskat antal smärtpunkter, lindrad ångest, förbättrad sömnkvaliteten och trötthetssymptomerna blev reducerade."
Tryptofan är förbjudet att sälja som rent tillskott i Sverige… Får endast ges på recept från läkare då man vet att det har effekt. "big pharma" känar stora pengar på seroteninhöjare så dom vill inte att man ska få i sig tryptofan… därför är det kraftigt begränsat..
//Ida